دموکرات‌ها در یادداشتی به دولت بایدن: روابط آمریکا با عربستان بازنگری شود

جهان،   3991109061

پس از آنکه گروهی از دموکرات ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهوری جدید کشورشان خواستند تا در روابط آمریکا-عربستان بازنگری کند، رئیس جمهور آمریکا فروش میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را متوقف کرد.

دموکرات‌ها در یادداشتی به دولت بایدن: روابط آمریکا با عربستان بازنگری شود

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هاف پست، در پیش‌نویس نامه‌ای که به دست این روزنامه رسیده، "گرگوری میکس" رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، "آدام اسمیت" رئیس کمیته خدمات مسلحانه مجلس نمایندگان آمریکا، "آدام شف" رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، "جیم مک‌گاورن" رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر قانون‌گذاران ارشد این نگرانی خود را با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در میان گذاشتند. این گروه از قانون‌گذاران به رهبری "تام مالینوفسکی"، قانون‌گذار ارشد و دیپلمات ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشری خواستار یک "بازنگری و تجدیدنظر اساسی" در روابط آمریکا-عربستان شدند.

این نامه بیانگر یک اتفاق نظر قوی در مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص سیاست واشنگتن نسبت به کشورهای عربی خودکامه حوزه خلیج فارس است.

این قانون‌گذاران در این نامه به وعده انتخاباتی بایدن برای بازنگری در روابط آمریکا با سعودی‌ها اشاره کردند.

آنها در این نامه نوشتند: مسلما اگر رئیس جمهور بایدن این وعده خود را فراموش کند، با فشارهایی مواجه خواهد شد. امیدواریم که صریحا تاکید کنید که دولت ریاض باید احترام بیشتری برای نگرانی‌های واشنگتن نسبت به برخوردها با شهروندان و ساکنین ما، فاجعه انسانی در یمن و حقوق بشر  از خود نشان دهد.

این قانون‌گذاران راه‌هایی را به بایدن برای رسیدگی به رفتار نگران‌کننده عربستان توصیه کردند.

آنها از بایدن خواستند تا به دلیل مداخله نظامی کنونی و ظالمانه عربستان در یمن که از سال ۲۰۱۵ میلادی جان ده‌ها هزار غیرنظامی را گرفته، فروش بمب‌ها به ریاض را متوقف کند. سال‌ها یک اکثریت دو حزبی از اعضای کنگره تلاش کرده تا به کمک آمریکا به کمپین عربستان در یمن پایان دهد اما ترامپ همه این تلاش‌ها را مسدود کرده بود.  

این قانون‌گذاران همچنین تاکید دارند که آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا باید گزارش عمومی را درباره نقش مقامات سعودی در کشتار جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر کند و آمریکا باید تمامی مقامات سعودی را که گمان می‌کند مسؤول این امر هستند، تحریم کند.   

آنها از بایدن خواستند تا تصمیم ترامپ را برای طبقه‌بندی حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی ملغا کند. این قانون‌گذاران همچنین از بایدن خواستند تا مقامات سعودی را برای آزادی آمریکایی‌هایی که به عنوان بخشی از سرکوب بی‌سابقه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان علیه آزادی‌های شهروندانش بازداشت شده‌اند، تحت فشار بگذارد.

در این نامه آمده است: حمایت آمریکا از پادشاهی عربستان یک چک سفید امضا نیست.

این نامه همچنین سرنخ‌هایی را درباره سیاست وسیع‌تر بایدن نسبت به خاورمیانه ارائه می‌دهد.  

بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی و مقامات دولت بایدن از مشارکت امارات در جنگ‌های داخلی در یمن و لیبی نیز نگران و ناراضی هستند.

فعالان ضد جنگ و برخی تحلیل‌گران فورا از این خبر استقبال کرده و این اقدام قانون‌گذاران را حرکتی درست در جهت مسیری که بایدن اتخاذ کرده، توصیف کردند.

گفته می‌شود پس از آنکه گروهی از دموکرات‌های ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس جمهوری جدید کشورشان خواستند تا در روابط آمریکا-عربستان بازنگری کند، رئیس جمهوری آمریکا فروش میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را متوقف کرد.