چرا همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ناقص اجرا شد؟

اجتماعی،   3991109015

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دلایلی را برای اجرای ناقص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح و تأکید کرد که یکی از شروط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی این سازمان دریافت مطالباتش از دولت است.

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از وضعیت اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: متأسفانه قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در ابتدای سال جاری اجرا شد، رضایت کامل بازنشستگان این سازمان را تأمین نکرد.

وی افزود: امروز شرایطی وجود دارد که اغلب صندوق‌های بیمه، دچار ورشکستگی شده‌اند و با مشکلات مالی عدیده‌ای نیز مواجه‌اند و غالب صندوق‌ها توان ایستادگی در برابر فشار هزینه‌ها را ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: شرایط صندوق‌‌های بازنشستگی، غالبا ویژه است و برای اینکه بتوانند به تعهدات‌شان در قِبال بازنشستگان عمل کنند، صرفا از طریق حق بیمه‌های افراد تحت پوشش، صندوق را اداره می‌کنند.

لطفی همچنین با اشاره به اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای اعتبارات در نظر گرفته شده، در لایحه بودجه سال 1400 برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اعتراضاتی مطرح کرده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای ناقص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری، گفت: قرار بود این قانون به‌طور پیوسته و دائمی اجرا شود، اما متأسفانه به دلیل کمبود منابع مالی از سوی سازمان تأمین اجتماعی و تخصیص پیدا نکردن منابع، اجرای آن ناقص ماند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از دلایل اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ابتدای سال جاری را، واگذاری بخشی از سهام صندوق تأمین اجتماعی دانست و افزود: صندوق تأمین اجتماعی از محل فروش سهامش توانست بخشی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند، اما در مجموع، رضایت بازنشستگان این صندوق را تأمین نکرد.

لطفی با اشاره به اجرایی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، اظهار کرد: بخشی از منابع مالی صندوق بازنشستگی کشوری توسط دولت و از محل درآمدهای بودجه‌های سالیانه تأمین می‌‌شود، بنابراین اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی این صندوق محقق می‌شود، اما صندوق تأمین اجتماعی منابع کافی برای اجرای این قانون را در اختیار ندارد.

وی همچنین از تلاش کمیسیون تلفیق بودجه 1400 برای افزایش میزان اعتبارات سازمان تأمین اجتماعی برای تحقق اجرای قانون همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس، مشغول رایزنی‌هایی برای این موضوع هستیم که ان‌شاء‌الله محقق شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان یکی از شروط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی را دریافت مطالباتش از دولت دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که سازمان تأمین اجتماعی بتواند درآمدهای برخی شرکت‌های وابسته، مانند "شستا" را شفاف‌‌سازی کند، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی تأمین اجتماعی اجرایی خواهد شد.