فرصت طلایی برای شکست سیاست های آمریکا علیه ایران فرارسیده است/ منافع ایران در تعامل با چین است

جهان،   3991108120

کارشناس مسائل سیاسی گفت: فرصت طلایی برای شکست سیاست های آمریکا علیه ایران فرارسیده است و طرف ایرانی باید این بار هوشیارانه تر عمل کند.

فرصت طلایی برای شکست سیاست های آمریکا علیه ایران فرارسیده است/ منافع ایران در تعامل با چین است

به گزارش الف، مصطفی خوش چشم تحلیلگر سیاسی در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص چالش های پیش روی دولت جو بایدن در آمریکا اظهارات داشت: بایدن در چهار سال آینده با مشکلات و بحران های زیادی روبروست، او باید یک ابربحران بی سابقه اقتصادی را مدیریت کند که کار بسیار دشواری است. اگر بایدن در مدیریت این ابربحران ناکام بماند روند افول آمریکا تسریع خواهد شد.
وی ادامه داد: بحران همه گیری ویروس کرونا در آمریکا نیز که با سوءمدیریت دولت ترامپ روز به روز تشدید شده به این سادگی حل نخواهد شد و خود بایدن نیز در اظهارات اخیرش اعتراف کرده که اوضاع خراب تر از چیزی است که قبلا فکر می کرده است. دولت او هر چقدر هم در زمینه مهار کرونا موفق عمل کند نمی تواند مانع از افول آمریکا شود و تنها ممکن است سرعت افول را کاهش دهد.
خوش چشم افزود: دولت بایدن در داخل آمریکا با بحران سیاسی روبروست و دوپارگی افکار عمومی این کشور باعث شده تا بایدن در اجرای سیاست های خود با مشکلات و انتقادات زیادی مواجه شود. 

کارشناس مسائل سیاسی در مورد سیاست بایدن در برابر ایران عنوان کرد: سیاست دولت بایدن در قبال ایران نیز همان سیاست همیشگی دموکرات ها است. بایدن سعی می کند با تطهیر آمریکا و امید واهی دادن به افکار عمومی اینگونه وانمود کند که دولتش به دنبال حل منازعه با ایران است در حالی که تجربه ثابت کرده که آمریکایی ها هیچ وقت به دنبال حل مناقشه نبوده و نیستند. بایدن همچنین از سوی دیگر تلاش میکند با اعمال سیاست تهدید و تحریم علیه ایران، برخی عناصر داخلی را تحت تاثیر قرار دهد که در این زمینه نیز ناکام خواهد بود. 
خوش چشم در پایان گفت: سرنوشت ایران همواره در دست خودش است، در سال های اخیر هرگاه ایران متضرر شده به دلیل بی عملی بعضی از مسئولان و نگاه و ارزیابی اشتباه بوده و هر وقت سود کرده نیز به دلیل اقدامات مناسب و به موقع مسئولان بوده است. طرف ایرانی اگر با مجموعه ای از سیاست گذاری ها و استراتژی های صحیح در حوزه های تهدیدات سخت، جنگ نرم و جنگ نیمه سخت اقتصادی خودش را قوی کند فرمول شناخته شده طرف آمریکایی در قبال ایران قطعا شکست می خورد. فرصت طلایی برای شکست سیاست های آمریکا علیه ایران فرارسیده است و طرف ایرانی باید این بار هوشیارانه تر عمل کند.

بایدن به دنبال تلطیف فضای دوقطبی جامعه آمریکا است

احمد قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین الملل که مهمان دیگر برنامه بود در خصوص چالش های پیش روی دولت جدید آمریکا اظهار داشت: جامعه امروز آمریکا کاملا به جامعه ای دوقطبی تبدیل شده است، دوقطبی هایی نظیر دموکرات و جمهوری خواه، سیاه پوست و رنگین پوست، بومی و مهاجر و  فقیر و غنی جامعه آمریکا را با بحران ها و مسائل زیادی مواجه کرده است. گسل های موجود در بین جامعه این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و بالا گرفتن بحث تقلب در بین هواداران دو نامزد بیش از گذشته تشدید شد.
وی افزود: بایدن سعی کرد با انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون اول خود و انتخاب یک وزیر دفاع سیاهپوست فضای جامعه آمریکا را کمی تلطیف کرده و چهره مخدوش این کشور را بزک کند اما اقدامات نمادینی از این دست قبلا در دوره اوباما هم صورت گرفته بود ولی دولت اوباما به هیچ عنوان نتوانست شکاف های موجود را کم کند و بعید است که بایدن بتواند با این اقدامات به هدف خود برسد. 
قدیری در پایان گفت: برخی از رسانه های داخلی قصد دارند چهره ای مثبت از دموکرات ها نمایش دهند در حالی که ما نباید از یاد ببریم که اقداماتی همچون تاسیس داعش، ترور دانشمندان هسته ای ایران، حمله به لیبی، حمله به سوریه، حمایت از فتنه سال 88 و تحریم های ظالمانه علیه ایران همگی در دوره اوباما که رییس جمهور دموکرات ها بود انجام شدند. 

منافع ایران در حرکت به سمت تعامل با چین است
عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص کاهش قدرت آمریکا در جهان اظهار داشت: بعد از جنگ سرد، آمریکا در سراسر جهان یکه تاز بود و با چندجانبه گرایی توانسته بود قدرت خود را افزایش دهد به همین دلیل ایران توان زیادی برای مقابله با تحرکات این کشور نداشت اما در سال های اخیر شاهد کاهش قدرت آمریکا هستیم و جنگ اقتصادی این کشور با چین فرصت خوبی را برای ایران ایجاد کرده است.
بهرامی در مورد سیاست خارجی آینده ایران و لزوم تعامل با چین گفت: به نظر می رسد ایران در تعامل با غرب منافع چندانی ندارد و جناحی که در داخل فکر می کند تعامل با غرب نتیجه دارد

تاکنون هیچ منفعتی برای کشور کسب نکرده است. بنابراین ایران باید به سمت تعامل با قدرت های نوظهوری که در آینده جهان جایگاه بهتری دارند برود، از سال 2030 اقتصاد چین عملا جایگزین اقتصاد آمریکا خواهد شد و منافع راهبردی ایران در حرکت به سمت تعامل با شرق است نه تعامل با غرب.