تحلیل اعضای کمیسیون اقتصادی از لایحه بودجه/ سفره مردم کوچک‌تر می‌شود‌

اقتصادی،   3991108089

بودجه ۱۴۰۰ با تمام کاستی‌ها و ضعف‌ها، روزهای پایانی خود را در کمیسیون تلفیق می‌گذراند که عضو کمیسیون تلفیق خبرهای نویدبخشی را از اصلاح ساختار بودجه و تصویب مصوباتی در جهت نظم بخشی به بودجه، جلوگیری از فساد اقتصادی و... داده است.

به گزارش تسنیم، بودجه تنها سند پولی دخل و خرج دولت نیست و اصلاح ساختار بودجه در واقع با تاکید بر میزان تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم، تورم و مشکلات اقتصادی انجام می‌شود. این در حالی است که بودجه 1400 در حالی ارائه شد که نمایندگان مجلس به ضعف و مخاطره آمیز بودن آن به جهت تورم و کسری اذعان داشتند. از سویی دیگر نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه بررسی بودجه با دانشجویان اقتصادی و عدالتخواه دانشگاه صنعتی اصفهان، در برخی موارد این بودجه را سیاسی تلقی کرد.« این بودجه در دو سه مورد به شدت رنگ و بوی سیاسی دارد تا تصمیم کارشناسی و اقتصادی؛ در مرحله تدوین، بودجه وضعیت بهتری داشت و زمانی که لایحه به صحن هئیت دولت رفت برخی از نکات به آن اضافه شد که تلقی سیاسی بودن آن پررنگ تر شد.» به گفته سیداحسان خاندوزی لایحه بودجه 1400 یکی از ضعیف‌ترین و پرچالش‌ترین بودجه‌ها در سنوات گذشته است که چند شاخص بی‌سابقه در آن وجود دارد و سبب شده این لایحه خطیر ارزیابی شود.

مجلس سقفی برای فروش نفت تعیین نکرده است

وی در ادامه به یکی از این شاخص‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از این شاخص‌ها، سهم بسیار کمی درآمد‌های پایدار از بودجه دارد و تنها 29 درصد لایحه از مالیات تامین می‌شود و این یکی از کمترین درصدها در طی سال‌های گذشته است؛ همچنین در ازای اینکه شاهد کاهش وابستگی به نفت باشیم، شاهد افزایش هستم و محاسبات دیوان نشان می‌دهد که حدود 50 درصد درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم بودجه متاثر از نفت است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اختلاف نظر بنیادین بین رئیس جمهور و مجلس در رابطه با نفت، تصریح کرد: هرچه بودجه اداره دولت در کشور وابستگی کمتری به نفت داشته باشد ایران قدرتمند‌تر خواهد بود و البته که سیاست‌های تولید، صادرات و فروش نفت کشور بدون هیچ حد و مرزی ادامه پیدا کند. در حال حاضر هم هیچ سقفی برای فروش نفت در نظر گرفته نشده است و دولت می‌تواند به استخراج نفت اقدام کند اما اگر صادرات بیشتر نفت بودجه را به وضعیت قبل دچار کند یک گناه نابخشودنی است و دوباره از محل وابستگی به فروش نفت از حیث اقتصادی کشور ضربه می‌خورد و همچنین سفره مردم به همین سبب کوچک می‌شود.

وی ادامه داد: مجلس قائل به این است که وابستگی به نفت قطع شود و فروش نفت را فقط صرف مولد کردن سرمایه‌ها و زیرساخت‌هایی که بستر تولید و شکوفایی برای نسل‌های آتی باشد فراهم کند. امیدواریم خروجی مجلس یازدهم حاکی از این باشد که از 390 میلیارد تومانی وابستگی به نفت که از ابتدا بدان مبتلا بوده، کاهش پیدا کند.

خوشبینی دولت در اعداد و ارقام بودجه

همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه 1400 به لحاظ اقتصاد مقاومتی و تورم‌زایی لایق‌ترین بودجه برای رد کلیات است، گفت: بودجه 1400 در حالی به مجلس ارائه شد که با گمانه‌زنی‌های بسیاری همراه است و اعداد و ارقام بودجه با اقتصاد فعلی جامعه سازگاری ندارد. این اعداد و ارقام با یک خوشبینی در این بودجه تنظیم شده تا در دولت ریاست جمهوری بایدن نفت را بیشتر بفروشد و یا به شکل اوراق جبران کند.

مهدی طغیانی با بیان اینکه افزایش بودجه متصور از منابع فروش نفت و دریافت مالیات اثرات نادیده گرفتن کرونا و تحریم‌هاست، تصریح کرد: حدود 7 میلیارد دلاری که درآمد داشتیم سال آینده نمی‌تواند دگرگون شود و افزایش داشته باشد. از طرفی هم معتقدیم که پایه‌های مالیاتی جدید می‌تواند درآمد مالیاتی قابل توجهی برای کشور ایجاد کند.

بخشی از منابع و مصارف بودجه 1400شفاف نیست

عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز در خصوص بودجه 1400 گفت: بودجه باید برای جمهوری اسلامی نوشته شود و نه فقط برای دولت، و مشخص نکردن پایه‌های مالیاتی جدید، کسری بودجه و شفاف نبودن منابع و مصارف از اشکالات اساسی بودجه 1400 است.

حسینعلی حاجی دلیگانی بیان کرد: بودجه فقط برای مشخص کردن افزایش حقوق کارکنان دولت نیست بلکه بودجه را برای یک سال اداره و مدیریت کشور مشخص می‌کنند. بنابراین ما به دنبال این هستیم که در سال جاری تا جایی که امکان دارد بودجه برای کشور و مردم نوشته شود.

وی با اشاره به ایرادات بودجه که براساس گزارشات دیوان محاسبات 319 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و در واقع میزان دخل و خرج دقیق نیست و در میزان درآمد حداقل 319 میلیارد تومان کمبود دارد، خاطر‌نشان کرد: دولت مدعی شده که در سال 1400 بالای 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند در صورتی که این شدنی نیست و حتی اگر هیچ مشکلی در فروش نداشته باشیم، چاه‌های فعال تا این میزان قادر به تامین نفت خام نیستند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: مشکل در مدیریت و عدم اجرای قانون است؛ حدود 12 سال گذشته در سازمان امور مالیاتی نرم‌افزاری از کشور فرانسه خریداری و صدها میلیون دلار هزینه داده شد تا این سامانه مالیاتی جامع مستقر شود و این اشکالات را رفع کند. بارها در مورد آن سئوال شد اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم و اجرایی نشده است.

وی یادآور شد: ماده 24 قانون برنامه ششم ذکر شده که از حقوق مقامات به صورت شفاف باید ذکر شود، 4 سال است که اجرا نمی‌شود و این اشکالات وجود دارد و در بودجه 1400 با این مواجه هستیم که بخشی از منابع و مصارف بودجه شفاف نیست.

حال بودجه 1400 با تمام کاستی‌ها و ضعف‌هایی که کارشناسان و نمایندگان مجلس به آن اذعان داشتند روزهای پایانی خود را در کمیسیون تلفیق می‌گذراند و حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق خبرهای نویدبخشی را از اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم داده است؛ به طوری که از تصویب مصوباتی در جهت نظم بخشی به بودجه، جلوگیری از فساد اقتصادی، بودجه دولت‌ها، حقوق‌های نجومی و ... خبر داده است.