محمود بهمنی: سرمایه‌دارهای بزرگ مالیات نمی‌دهند

اقتصادی،   3991107146

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: سرمایه‌دارهای بزرگ مالیات نمی‌دهند و در صورتی که برای این افراد که دارایی‌ها غیر قابل شمارشی دارند مالیات وضع شود می‌توانیم کسری بودجه را جبران کنیم.

محمود بهمنی: سرمایه‌دارهای بزرگ مالیات نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمود بهمنی گفت: برای جبران کسری بودجه دولت راه‌های زیادی وجود دارد که استقراض خارجی و استقراض بانک مرکزی بدترین نوع آن است.

وی گفت: با استقراض خارجی باید اصل و سود را برگردانیم که این امر در چند سال مشکلاتی برای دولت به همراه دارد.

بهمنی افزود: استقراض از بانک مرکزی به معنای چاپ پول است که این امر نیز تورم را به شدت افزایش می‌دهد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه انتشار اوراق مشارکت و اوراق خزانه هم راه‌های دیگری برای جبران کسری بودجه دولت است، گفت: در این روش، دولت برای جبران کسری بودجه از مردم قرض می‌گیرد و اگر چه باید اصل و سود پول را برگرداند، اما چون پول را از مردم گرفته و حجم نقدینگی فرقی نمی‌کند، به همین ترتیب تأثیر کمتری روی تورم دارد.

وی افزود: با قرض گرفتن از مردم، دولت عملاً کسری بودجه را به سال‌های بعد منتقل می‌کند، اما باید توجه داشته باشیم که با این روش بدهی دولت به مردم بالا می‌رود.

بهمنی گفت: برای اینکه جبران کسری بودجه با آثار و تبعات منفی همراه نباشد، دولت باید کاهش هزینه را مد نظرقرار دهد.

وی افزود: اگر می‌توانستیم در آمدهای مالیاتی و گمرکی را افزایش دهیم و جلوی قاچاق کالا از مبادی قانونی و غیر قانونی را بگیریم اصلاً کسری بودجه نداشتیم.

بهمنی گفت: سرمایه‌دارهای بزرگ مالیات نمی‌دهند و در صورتی که برای این افراد که دارایی‌ها غیر قابل شمارشی دارند مالیات وضع شود می‌توانیم کسری بودجه را جبران کنیم.

بهمنی با انتقاد از دریافت مالیات از حقوق کارمندان گفت: متأسفانه بهترین مالیاتی که دولت در حال حاضر دریافت می‌کند دریافت مالیات از حقوق کارمندان است که به جای آن باید از سرمایه‌دارهای بزرگ مالیات دریافت کند.