رضایی: ملت ایران در مسیر ساختن یک آینده خوب، مطمئن و سالم قدم برمی دارد

سیاسی،   3991107126

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین افتتاح کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بیوتکنولوژی پزشکی، بر اهمیت روزافزون زیست فناوری، در سلامت، اقتصاد و امنیت کشورها تاکید کرد.

رضایی: ملت ایران در مسیر ساختن یک آینده خوب، مطمئن و سالم قدم برمی دارد

به گزارش ایسنا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران، در جمع مدیران و پژوهشگران علوم پزشکی و داروسازی اظهار کرد: از اینکه در جمع شما مدافعان سلامت هستم، احساس افتخار میکنم و امیدوارم از مجاهدت های خاموش شما برای حفظ سلامت مردم، قدردانی مناسب و موثری صورت گیرد.

وی گفت: در بازدیدهایی که امسال از پنج شرکت پیشگام بیوتکنولوژی و داروسازی داشتم، شاهد مجاهدت خاموش دانشمندان و تولیدگران ایرانی بودم و آمادگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کمک به سیاستگذاری در مسیر حمایت قاطع از تولید ایرانی و دانش بومی را اعلام کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم، تلاش کردیم به کمک متخصصان بیوتکنولوژی و داروسازی، گزاره های سیاستی مربوط به تقویت زیست فناوری را وارد کنیم و همچنان از پیشنهادهای کارشناسی شما برای تکمیل سیاست های برنامه هفتم استقبال می کنیم.

وی، افزود: زیست فناوری در سلامت و اقتصاد نقش مهمی دارد و در دهه آینده در امنیت کشورها هم نقش آفرین خواهد کرد. پژوهش درباره تهدیدات زیست فناوری، پس از شیوع ویروس کرونا، در سراسر جهان اهمیت ویژه پیدا کرده و مردم کمابیش از تاثیر زیست فناوری در سلامت، اقتصاد و امنیت، مطلع شده اند.

رضایی گفت: ملت ایران و جامعه علمی ما که در مسیر ساختن یک آینده خوب، مطمئن و سالم قدم برمی دارد، برای تحقق این آرمان، نیازمند تلاش بیشتر و سرمایه گذاری های موثرتر در علوم نوین بویژه بیوتکنولوژی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیازمند توجه بیشتر به تقویت فناوری های زیستی و سرمایه گذاری در این بخش هستیم. فعالان بیوتکنولوژی خواستار رفع موانع دست و پا گیر و آزادسازی مسیر پیشرفت این صنعت هستند. 

رضایی افزود: برای حمایت موثر و واقع بینانه از بیوتکنولوژی، نیازمند بهبود قیمت گذاری و صادرات هستیم و برای این امر، باید وزارت بهداشت و بانک مرکزی به همگرایی و هم افزایی بپردازند. مثلاً برخی داروهای خارجی‌ که مشابه تولیدات داخلی است و استفاده از آن محصولات خارجی طبق نظر پزشکان ضرورت حیاتی ندارد، می تواند پس از بررسی های علمی همه جانبه، در فهرست ممنوعیت واردات قرار گیرند.

وی گفت: "اولویت ملی" در برنامه ریزی، جای خود را به "نظام اولویتها" داده است. یعنی فهرستی از اولویت ها و تقدم و تاخر و روابط بین آن ها، در پیوند با "نظام مسائل" بررسی می شوند و با یکدیگر و در کنار همدیگر دیده شوند. برای تحقق این هدف، باید مسائل کلیدی و اولویت دار را کشف نمود و در برنامه ریزی های اجرایی، مرتفع کرد.

رضایی گفت: شناخت علمی از آسیب ها، کمک‌ می کند که وضعیت را بهبود ببخشیم و موانع موجود بر سر راه  ارتقای بیوتکنولوژی را رفع کنیم و از بعضی معضلات که نمونه اش را در سرگردانی دولت در اقتصاد الاکلنگی می بینیم، دور شویم. یکبار پولها را از دست مردم جمع کردند و در بانکها متراکم نمودند و دوباره پولها را از سد بانکها رها کردند و وارد بورس نمودند و این نقدینگی سرگردان، حاصلی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی نداشت.

رضایی افزود: بیوتکنولوژی از مسائل مهم امروز و آینده کشور است و باید از اولویت های اصلی برنامه ریزان کشور باشد تا آحاد مردم به خوبی از دستاوردهای این دانش برای حفظ سلامت خود، پیشرفت کشور و دفاع زیستی برخوردار شوند.