ایران در یک سالگی بحران کرونا؛ چه باید کرد؟!

اجتماعی،   3991107087

بعد از گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا، بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت شدند. در کشور ما نیز آمار فوتی های کرونا به حدود ۵۸ هزار نفر رسیده است. تحلیل های آماری نشان می دهد که ایران همچنان در جمع کشورهایی با بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا قرار دارد.

ایران در یک سالگی بحران کرونا؛ چه باید کرد؟!

به گزارش الف، بر اساس آخرین آمارهای جهانی، کشورهای آمریکا، هند، برزیل، روسیه، انگلستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان به کووید 19 را ثبت کرده اند، اما از نظر آمار مرگ و میر، کشورهای آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، روسیه و ایران، بیشترین فوتی های کرونا را داشته اند. 

اگرچه کشور ما از نظر آمار ابتلا به کرونا در جایگاه شانزدهم جهان قرار دارد، اما از نظر آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در جایگاه 9 ایستاده است. تحلیل این آمارها نشان می دهد که کشورهای لهستان، آفریقای جنوبی، آرژانتین، کلمبیا، آلمان و ترکیه، با وجود آنکه تعداد مبتلایان بیشتری نسبت به ایران دارند، اما تعداد مرگ و میر در این کشورها کمتر از ایران است.

تاکنون بیش از هشت میلیون و 600 هزار تست کرونا در ایران انجام شده است و ایران از نظر تعداد تست های کرونا در جایگاه بیستم جهان قرار دارد. با توجه به جمعیت ایران و آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، تعداد تست های کرونا در ایران کافی نیست. باید در نظر داشت که در کشور ترکیه با جمعیتی مشابه ایران، بیش از 28 میلیون تست کرونا انجام شده است. یعنی تعداد تست های انجام شده کرونا در ترکیه، بیش از سه برابر تعداد تست های صورت گرفته در ایران است. 

اگرچه هم اکنون ایران از نظر آمار مبتلایان به کرونا در جایگاه شانزدهم جهان قرار دارد، اما در صورتی که تعداد تست های کرونا در ایران افزایش پیدا می کرد، به احتمال زیاد ایران در رتبه های بالاتر این فهرست، جای می گرفت. در اغلب کشورهای جهان نیز که تعداد تست های کرونا بیشتر بوده است، آمار مبتلایان بیشتری ثبت شده است. به طور مثال، در کشوری مثل آمریکا که در صدر فهرست آمار مبتلایان کرونا قرار دارد، بیشترین میزان تست کرونا در این کشور انجام شده، طوری که با توجه به جمعیت 332 میلیون نفری آمریکا، حدود 299 میلیون تست کرونا انجام شده است.

از این نظر کشور آمریکا در رتبه نخست آمار تست های کرونا قرار دارد. باید در نظر داشت که در کشور اندونزی با جمعیت 275 میلیون نفری، فقط حدود هشت میلیون و 700 هزار تست کرونا انجام شده است. این کشور با ثبت 989 هزار مورد مثبت کرونا در جایگاه 19 جهان از نظر آمار مبتلایان قرار دارد، در حالی که اگر تعداد تست های کرونا در این کشور افزایش پیدا می کرد، قطعا در جایگاه 19 قرار نمی گرفت. 

نظام سلامت ایران تا کجا دوام می‌آورد؟

در سالی که گذشت، کادر درمان بیش از هر گروه شغلی دیگری متاثر از بحران کرونا بود. تاکنون حدود 300 نفر از کادر درمان در ایران بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده اند.

دکتر محمدحسین فلاحپور، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در گفتگو با الف ضمن مقایسه وضعیت نظام سلامت در ایران با سایر کشورها، یادآور می شود: «از نظر تجهیزات سخت افزاری، قطعا توان نظام سلامت ایران نمی تواند همپای سایر کشورهای توسعه یافته باشد، اما از نظر نیروی انسانی فعال و باتجربه در مراکز درمان کرونا، کشور ما چیزی از کشورهای توسعه یافته کم ندارد. با این وجود، در صورت شیوع موج جدیدی از کرونا در ایران، با دو مشکل جدی مواجه خواهیم شد. مشکل اول، بحث فرسودگی کادر درمان است که دیگر رمقی برای مقابله با موج جدید بیماری را ندارند و مشکل دوم هم بحث فرسوده شدن تجهیزات پزشکی است. با توجه به تحریم های جهانی، بروزرسانی این تجهیزات پزشکی با مشکلات جدی مواجه است.»

او خاطرنشان می کند: «در اغلب نظام های توسعه یافته سلامت، مشکل دوم ما را ندارند. یعنی تجهیزات و ملزومات پزشکی با سرعت جایگزین می شود و برای تامین دارو نیز محدودیت ندارند، اما در حوزه نیروی انسانی، کادر درمان در همه جای دنیا با فرسودگی شدیدی مواجه است. در برخی کشورها با جذب سریع نیروی انسانی تازه نفس در مراکز درمان کرونا، قدری از تبعات این مشکل را کاهش داده اند، اما در کشور ما بعد از گذشت حدود یک سال از بحران کرونا می خواهند آزمون استخدامی برای جذب کادر درمان را برگزار کنند. اینگونه بروکراسی ها و تاخیر در جایگزینی نیروهای درمانی موجب می شود که خستگی و فرسودگی کادر درمان، تشدید شود.»

همچنین دکتر صادق ترابی، داروساز و فعال در حوزه تولید واکسن نیز در گفتگو با الف خاطرنشان می‌کند: «آینده بیماری کرونا در ایران به زمان واکسیناسیون سراسری در کشور، بسیار گره خورده است. هرچقدر سرمایه گذاری برای به ثمر نشستن واکسن داخلی و تلاش برای واردات واکسن موثر خارجی بیشتر باشد، به همان نسبت هم می توان به کنترل پاندمی کرونا در ایران امیدوار بود.»

او تاکید می کند: «هم اکنون سرمایه گذاری زیادی برای تولید واکسن داخلی کرونا صورت گرفته است که شاید در تاریخ نظام سلامت ایران، بی سابقه باشد. زبده ترین نیروهای انسانی در حوزه تولید واکسن، گرد هم آمده اند تا واکسن ایرانی کرونا به ثمر بنشیند. این عزم و خودباوری در منطقه ما کم نظیر است که قطعا هم جواب خواهد داد..»

ترابی تصریح می کند: «کاهش آمار مبتلایان به کرونا و کنترل موج سوم کرونا، اتفاق بزرگی بود که با همراهی مردم حاصل شد. زمانی این اتفاق تثبیت می شود که واردات واکسن موثر کرونا از منابع معتبر با سرعت در دستور کار قرار بگیرد. یعنی همزمان با تلاش برای تولید واکسن داخلی باید واردات واکسن هم جدی گرفته شود. تاخیر در واردات واکسن ممکن است به افزایش سفرهای درمانی به کشورهای اطراف و خروج گسترده ارز از کشور منتهی شود.»

با توجه به اینکه آمار فوتی های روزانه کرونا در ایران، دوباره به مرز 100 نفر رسیده است، برخی کارشناسان نگران هستند که این بالا رفتن نسبی آمار مرگ و میرها، نشانه ای بر شروع موج چهارم کرونا باشد. رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و نظارت جدی نهادهای اجرایی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند مانع از آغاز موج تازه ای از بیماری کرونا در ایران شود.