سرما لک‌لک‌ها را به منازل مسکونی کشاند

اجتماعی،   3991105109

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۱ بال لک لک که در اثر بارش برف و یخبندان پس از گم کردن مسیر پرواز خود به منازل مسکونی مردم این شهرستان پناه برده بودند، توسط محیط بانان از سطح شهر جمع آوری شدند.

سرما لک‌لک‌ها را به منازل مسکونی کشاند

فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از این تعداد چهار بال به علت شکستگی پا و بال به ساختمان پرنده نگری کانی برازان منتقل تا توسط محیط بانان تیمار و بعد از بهبودی به دامان طبیعت بازگردانده شوند.

وی با بیان اینکه هفت بال لک لک دیگر نیز پس از تیمار به طبیعت بازگردانده شدند، افزود: بارش برف و سرمای شدید چند روز گذشته موجب شد تعدادی از پرندگان توانایی پرواز و قدرت تشخیص مسیر خود را از دست داده و زمین‌گیر شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: شهروندان در این فصل سال با توجه به احتمال شیوع برخی بیماری‌ها در بین پرندگان مهاجر، ضمن رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش برای تیمار کرده این پرندگان، بهتر است در وهله اول با محیط بانان و اداره محیط زیست شهرستان با توجه به آگاهی از پروتکل‌ها تماس حاصل کنند.

سخنور با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کمک به این پرندگان افزود: اگرچه موردی از آنفولانزای پرندگان در تالاب‌های شهرستان و در بین پرندگان مهاجر در این شهرستان گزارش نشده اما لازم است شهروندان در زمان کمک به پرندگان مهاجری که توانایی پرواز خود را از دست داده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده این پرندگان با آتش نشانی و یا با شماره تلفن ۴۲۳۳۳۳۲۴  اداره محیط زیست شهرستان تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه لک‌لک‌ها زیست مسالمت‌آمیزی با مردم این منطقه دارند، بیان کرد: در بسیاری از روستاهای این منطقه مردم با احترام خاصی با لک‌لک‌ها رفتار می‌کنند و به همین علت هرساله بر تعداد این مهمانان بهاری و لانه‌سازی آن‌ها در روستاها افزوده می‌شود.

سخنور از تلاش برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه کمک به تغذیه و لانه‌سازی و ایجاد محیط‌های امن برای لک‌لک‌ها در حاشیه روستاهای این شهرستان قدردانی کرد و گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در صورت مشاهده با تخریب‌کنندگان لانه لک‌لک‌ها با متخلفان برخورد قانونی می‌کنند.

لک‌لک، پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پاها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد.

شهرستان مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.