انفجارهای تروریستی بغداد؛ ناامن‌سازی عراق با ابزار سعودی

گروه جهان الف،   3991105036 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از کارشناسان با استناد به شواهدی از تحرکات مشکوک اخیر در عراق، انفجارهای تروریستی بغداد را در چارچوب یک پروژه مشترک آمریکایی-سعودی برای ناامن سازی عراق تحلیل می‌کنند.

انفجارهای تروریستی بغداد؛ ناامن‌سازی عراق با ابزار سعودی

 به گزارش الف، عراقی‌ها سال جدید میلادی را با اتفاقات خوشایندی آغاز نکردند. سناریو تکراری رخدادهای مربوط به ایالات متحده در خاک عراق بنا به اهداف خاص، مورد هدف قرار گرفتن مستمر کاروان‌های آمریکایی و تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه سبز بغداد که موجب برهم زدن آرامش عمومی عراقی ها و نقض حاکمیت این کشور می‌شود در کنار عملکرد ضعیف دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق چه در امور حاکمیتی و سیاسی و چه اقتصادی همگی از جمله چالش‌هایی است که در روزهای ابتدایی سال 2021 نیز همانند دوره گذشته در این کشور ادامه داشت. 

در همین زمینه بامداد 19 ژانویه بود که منابع عراقی از وقوع انفجارهای مهیب در منطقه «جرف الصخر» در شمال استان بابل خبر دادند که البته تلفات جانی نداشت، ولی نگرانی مردم این کشور را برانگیخت. اما دردناک‌ترین اتفاق عراقی‌ها در ابتدای سال جدید، 2 انفجار تروریستی وحشتناک بود که پنجشنبه 21 ژانویه سال جاری میلادی در بغداد به وقوع پیوست. این انفجار توسط 2 عامل انتحاری به فواصل زمانی کوتاه در بازار باب الشرقی در پایتخت عراق انجام شد که 32 کشته و بیش از 100 زخمی به جا گذاشت.

ردپای عربستان در جنایت تروریستی بغداد

پس از گذشت چند ساعت در تحقیقات انجام شده توسط دستگاه های امنیتی عراق مشخص شد که دو عامل انتحاری شهروندان سعودی بودند که این امر ردپای آشکار عربستان در جنایت تروریستی بغداد را روشن می‌کند. «عباس العراوی» کارشناس مسائل امنیتی عراق نیز تاکید کرد:«واقعیت آن است که عربستان سعودی در پشت پرده انفجارهای روز گذشته در شهر بغداد قرار دارد. مقامات سعودی میلیاردها دلار برای برهم زدن امنیت عراق هزینه کرده‌اند».

بدیهی است که انجام چنین عملیات‌هایی با این حجم از تلفات قطعا نمی‌تواند صرفا یه انفجار انتحاری خودسرانه باشد و بدون شک یک دستگاه اطلاعاتی و امنیتی بزرگ پشت آن بوده است.

البته نقش عربستان سعودی در حمایت لجستیکی از گروه تروریستی داعش از زمان ظهور آن توسط رسانه‌ها فاش شد. زمانی که داعش شروع به کار کرد، بودجه اولیه آن از طریق اهداکنندگان ثروتمند، افراد و موسسات به اصطلاح خیریه از خاورمیانه و به ویژه عربستان سعودی، قطر و کویت تامین شد.

در مارس 2018 «تیم اندرسون» نویسنده و پژوهشگر استرالیایی و نویسنده کتاب «جنگ کثیف سوریه» در یکی از مطالعات خود به نقش عربستان در ایجاد و حمایت از داعش اشاره کرد. بر اساس نتائج این مطالعات، عربستان سعودی در سال 2006 میلادی برای جلوگیری از هرگونه نزدیکی میان عراق و ایران، داعش را تاسیس کرد. 

در این پژوهش تاکید شده است: تامین مالی تروریسم از سوی عربستان سعودی امری مستند است و تلکس‌های وزارت خارجه عربستان این امر را تایید می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز صحت این امر را تایید کرده است و مطابق یکی از همین اسناد، «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا به مسئله حمایت عربستان از تروریسم بدون هیچ شک و تردیدی واقف بود.

نقش گسترده عربستان در گسیل تروریست ها به عراق

اما عراق در طول سال‌های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی هزاران عملیات تروریست‌های سعودی شد که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

این روند با ظهور گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی شدت گرفت و برخی کارشناسان امنیتی عراق ‌گفتند که دست کم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دست کم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. سعودی‌ها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های اتباع این کشور عذرخواهی نکرده و هیچگونه غرامتی نیز نپرداخته اند.

در دوره اخیر نیز پروژه ناامن‌سازی عراق تحت استراتژی مشترک آمریکا و عربستان در کنار رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به ویژه امارات متحده عربی از روش‌های مختلف دنبال شد و نمونه بارز آن موج‌سواری این طرف‌‌ها بر اعتراضات مردمی عراق در اکتبر 2019 بود.

آمریکا و سریال تکراری ناامنی های عراق

از سوی دیگر نقش محوری ایالات متحده را با توجه به سیگنال‌های اخیری که از افزایش تنش ها میان گروه های مقاومت عراق با آمریکایی‌‌ها و نیز فشار واشنگتن بر دولت عراق به منظور به حاشیه راندن حشد شعبی در این کشور می رسد، نمی‌توان در این انفجارها نادیده گرفت. طی ماه‌های گذشته و به ویژه پس از شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، فشار نیروهای عراقی برای اخراج آمریکایی‌ها طبق مصوبه پارلمان افزایش یافت؛ اقدامی که واشنگتن هیچ تمایلی به آن ندارد. 

در این میان افزایش ناآرامی در عراق از خلال عملیات های تروریستی بهترین دستاویز برای ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق که به بهانه مبارزه با تروریسم مجددا وارد این کشور شده‌اند، است. از طرف دیگر اینکه داعش ساخته و پرداخته دولت دموکرات‌های آمریکاست که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید این کشور نقش کلیدی در آن داشت، پوشیده نیست و برخی تحلیلگران معتقدند حمله تروریستی اخیر در بغداد پیامی از جانب داعش برای دولت جدید ایالات متحده بوده است.

از آنجایی که سعودی‌ها در پرونده‌های منطقه همواره همسو با مواضع آمریکا حرکت کرده‌اند و تضعیف مقاومت هدف مشترک آنها بوده است، در اغلب پروژه‌های واشنگتن علیه محور مقاومت منطقه عربستان در قالب یک ابزار کارآمد نقش اول را دارد. بنابراین هم‌زمانی تحرکات مشکوک آمریکا در عراق و ردپای ریاض در انفجار تروریستی 21 ژانویه بغداد موضوع عجیب و متناقضی نیست.