روایت تصویری نجات کردستان عراق توسط سردار سلیمانی+فیلم

سیاسی،   3991104135 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی داعش پشت دروازه‌های اربیل بود و تماسهای بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق با آمریکا و اروپا بی نتیجه مانده بود چه کسی امید و مقاومت را به کردستان هدیه کرد؟

روایت تصویری نجات کردستان عراق توسط سردار سلیمانی+فیلم

به گزارش الف آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده مبتنی بر روایتی است که مسعود بارزانی درروزنامه «زمان» چاپ ترکیه در ۱۸ دی ۹۳ بیان کرده است . او در این مصاحبه میگوید :  ایران نخستین کشوری بود که به ما اسلحه داد.



مکالمه حاج قاسم با بارزانی

رییس وقت اقلیم کردستان عراق افزود: همه می‌دانند که داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و بیم آن می‌رفت که شهر به زودی اشغال شود. من پس از حمله داعش با آمریکایی ها، ترک ها، انگلیس، فرانسه و حتی عربستان تماس گرفتم که همه مقامات این کشورها در جواب گفتند که فعلا هیچ کمکی نمی‌توانند بکنند.
وی افزود: فورا با مقامات ایرانی تماس گرفتم و به آن‌ها صریحا گفتم که شهر در حال سقوط است، اگر نمی‌توانید کمکی کنید، ما شهر را تخلیه می‌کنیم؛ مقامات ایرانی فورا شماره تماس سردار سپهبد شهید سلیمانی را به من دادند و گفتند حاج قاسم نماینده تام الاختیار ما در امور مبارزه با داعش است؛ فوری با حاج قاسم تماس گرفتم و اوضاع را دقیق شرح دادم.

حاج قاسم به من گفت: من فردا صبح بعد از نماز صبح اربیل هستم. به او گفتم فردا دیر است، همین حالا بیایید.
حاجی گفت: کاک مسعود فقط امشب شهر را نگهدار.

 

حاج قاسم با ۵۰ نیرو وارد اربیل شد

بارزانی در ادامه گفت: فردا صبح حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود و من به استقبالش رفتم.

حاجی با ۵۰ نیرو آمده بود. آن‌ها سریعا به محل درگیری رفتند و نیروهای پیشمرگه را سازماندهی دوباره کردند و در عرض چند ساعت ورق به نفع ما برگشت. در ضمن کمک‌های تسلیحاتی ایران نیز به ما رسید.

حاج قاسم چند نفر از نیروهای خود را برای مشاوره نظامی در اربیل گذاشت و خودش به کربلا بازگشت.

بارزانی اضافه کرد: بعدها که یک فرمانده داعش را اسیر کردیم و از او پرسیدیم چگونه شد شما که در حال فتح اربیل بودید به یک باره عقب نشستید. این اسیر داعشی گفت که نفوذی‌های ما در اربیل به ما خبر دادند قاسم سلیمانی در اربیل است لذا روحیه افراد ما بهم ریخت و عقب نشستیم.