مخزن کامپوزیت و مخزن فایبرگلاس؛ انقلابی در صنعت آب و فاضلاب!

گزارش بازرگانی،   3991104023 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مخزن فایبرگلاس یا مخزن کامپوزیت، مخازنی هستند که به جهت نگهداری آب آشامیدنی، آب صنعتی و پسآب فاضلاب، سیالات قلیایی و اسیدی، مواد شیمیایی بازی، دپو و انبار مواد فود گرید کارگاه های تولیدی مواد غذایی، کودهای مایع، مواد سوختی (بنزین، گازوئیل، نفت) و ...، در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مخزن فایبرگلاس به نوعی از زیرمجموعه های مخزن کامپوزیت به شمار می‌رود که از بهترین مواد مقاوم ساخته شده است و با ایمنی بسیار مناسب و قابل اعتماد، در برابر حریق مقاوت بسیار بالایی دارد. همچنین انواع مخزن کامپوزیت و مخزن فایبرگلاس، ضد الکتریسیته ساکن بوده و کاملاَ نارسانا می‌باشد.

اما حال سوال اینجاست که انواع مخازن پلی اتیلن، فایبرگلاس و کامپوزیت از چه ترکیباتی ساخته می‌شوند؟!

مخزن فایبرگلاس از چه موادی تشکیل شده است؟!

منبع این مخازن که تحت فشارها و تدابیر خاصی ساخته شده و دارای مقاومت بسیار زیادی است، تولید شده از عناصر و متریالهایی همچون فایبرگلاس، پارچه الیاف شیشه ای مصنوعی و رزین کت ژل میباشد و با بهره بردن از سطوح مقاوم با چگالی بالا، به شدت در مقابل خوردگی‌های حاصل از مواد شیمیایی و اسیدی و رطوبت محیطهای شرجی، بسیار مقاوم هستند. از همین رو انواع مخزن فایبرگلاس و کامپوزیت بسیار سبک بوده و برای نگهداری آب و پساب شیمیایی بوده و استحکام فوق العاده بالایی دارند. به عبارت فنی‌تر، به جهت شکل گیری ساختار 3 بعدی رزین و چسبندگی قدرتمند الیاف درهم تنیده شیشه به متریال رزین، قابلیت شکلدهی مخازنی با مقاومت و استحکام بسیار بالا فراهم می‌باشد.

مخزن فایبرگلاس و مخزن کامپوزیت

متریال‌های فایبرگلاس درواقع در زیر مجموعه متریالهای کامپوزیت های ترموست قرار دارند و عمدتا به دو مدل مخازن ذخیره سازی افقی و مخازن ذخیره سازی عمودی قابل دسته بندی هستند؛ از همین رو انواع مخزن فایبرگلاس، با نام مخزن کامپوزیت نیز شناخته می‌شوند. بد نیست بدانید که دیواره یا کالبد بیرونی و درونی مخزن فایبرگلاس عمدتاَ متشکل از سه لایه (لایه داخلی، لایه بیرونی و لایه مستحکم شده) تشکیل می‌باشد.

به بیان دیگر، مخزن کامپوزیت یا مخزن فایبرگلاس دارای دیواره هایی از جنس کامپوزیت است. جالب است بدانید که در ساخت انواع مخزن آب کامپوزیت ماژولار مکعبی به روش  SMC، به دو بعد ساخت و به کارگیری کامپوزیت توجه ویژه ای می‌شود؛ کامپوزیتهای با بعد تقویت کننده و مستحکم شده (از جنس الیاف شیشه) و بعد ماتریس (با بهره گیری از جنس رزینهای پلی استر غیراشباع).

مزایای خرید مخزن کامپوزیت یا فایبرگلاس

انواع مخزن فایبرگلاس دارای مزایای متعددی می‌باشند که موجب شده است با استقبال بسیار گسترده‌ی صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولیدی رو به رو شوند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و تولید مخازن کامپوزیتی به روش یکپارچه؛ بسته به نیاز و سفارش مشتریان در انواع اندازه‌ها و کلاسهای فشاری متفاوت
  • استفاده از متریال بسیار باکیفیت در ساخت
  • قابلیت داشتن عمر طولانی
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • مقاوت بسیار بالا در مقابل مواد و عناصر شیمیایی خورنده و فرسایش محیطی
  • ظاهر مناسب به سبب بهره گیری از تکنولوژی رشته پیچی (در مقایسه با نوع طراحی و ساخت به روش جوشی و دستی)
  • ایمنی بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر حریق
  • سبک بودن مخزن فایبرگلاس
  • فاقد هرگونه ضرر و آلودگی برای افراد
  • قابلیت ضد UV
  • هدایت گرمایی کم و نارسانایی الکتریکی
  • صاف و صیقلی بودن سطوح مخزن
  • فاقد دردسرهای حاصل از رشد جلبکها و باکتری‌های آزار دهنده؛ به دلیل عدم وجود سوراخ و درز
  • عایق گرما
  • غیر سمی بودن مواد به کار رفته در آن
  • مقاومت مکانیکی بیشتر به سبب ساخت یکپارچه‌ی آنها (به شیوه پیچش الیاف) در فشارهای متفاوت
  • قابلیت اتصال چندین منبع به یکدیگر که موجب می‌شود بتوان حجمهای بسیار گسترده ای از آب و مواد شیمیایی را در محیط های صنعتی و کارگاهی نگهداری نمود.

همچنین باید گفت که انواع مخزن فایبرگلاس، قابلیت نصب به صورت دفنی را داشته و به همین منظور، در راستای نگهداری آب و مواد شیمیایی و ذخیره سازی آب باران، موجب صرفه جویی در هزینه و فضای محیطی صنایع و ارگانها خواهند شد.

نوع ساخت انواع مخازن کامپوزیت

مخزن کاپوزیت در دو مدل اصلی مخازن مخازن اس ام سیو (SMC) جی آر پی (GRP) ساخته شده و عمدتاَ به صورتهای پنلی (یکپارچه) و مونتاژی (مونتاژ در داخل کارخانه) تولید می‌شوند. انواع مخزن کامپوزیتی مکعبی، از جمله محصولات پرفروش این حوزه در بازار ادوات و تجهیزات آب و فاضلاب به شمار می‌رود.

به این نکته توجه داشته باشید که انواع مخزن جی آر پی (GRP) که از زیرمجموعه های مخازن کامپوزیت، به دلیل صاخت به شیوه پنلی، توان مکانیکی قابل توجه و مقاومت بالا در برابر مواد قلیایی و اسیدی، قابلیت ذخیره سازی حرفه‌ای مواد شیمیایی و همچنین آب را در خود دارند. مجموعه این عوامل موجب شده است که خرید مخزن فایبرگلاس، بسیار مورد توجه‌تر از مخازن فلزی و پلی اتیلنی قرار گرفته باشد.

شرکتهای معتبری همچون هولدینگ صنایع برتر، بسته به شرایط کاربری و نیاز صاحبان کارگاه‌های تولیدی، ورودی و خروجی این مخازن را با بهره گیری از رزوه، فلنچ و سایر اتصالات دیگر و با استفاده از انواع متریال پلاستیکی، کامپوزیتی و فلزی طراحی وتولید می‌نمایند.

تفاوت مخازن پلی اتیلن و فایبرگلاس با مخازن فلزی و پلی اتیلن

یکی از مزایای مخزن کامپوزیت، ساخت و تولید آنها به حالت پنلی و دمونتاژ در کارخانه یا به صورت مونتاژی می‌باشد. همچنین انواع مخازن فایبرگلاسی، قابلیت نصب در مکانهای مرتفع و بسیار بلند می‌باشد و همچنین امکان نصب در موتورخانه‌ها را دارند. البته مخازن پلی پروپیلن نیز این روزها جای خاصی را در صنعت آب و فاضلاب ایران باز کرده‌اند و به دلیل مقاوم بودن در برابر دما و حرارت و همچنین قبلیت تولید در انواع حالت های پنلی، تزریقی و قالبی را دارند.

انواع مخزن فایبرگلاس از لحاظ فرم و شکل

انواع مخزن کامپوزیتی از جهت فرم ظاهری در دو دسته قابلیت تقسیم بندی را دارند:

  • مخزن فایبرگلاس مکعبی آب:

از این مدل مخازن فایبرگلاسی مکعبی به جهت ذخیره سازی حجم زیادی از آب و سیالهایی که دارایPH متعادلی هستند، استفاده می‌شود و جالبتر این است که استفاده از این مدل مخازن در کشور، بیشتر در بیست سال اخیر رواج پیدا کرده است. بد نیست بدانید که قیمت کخزن فایبرگلاس مکعبی آب بسیار مناسب است و با توجه به قیمت مناسب آن، عمر و استحکام بسیار مناسبی دارند. همچنین پروسه نصب این مخازن نیز بسیار ساده است و بسته به نیاز صنایع، به دلیل قابلیت پرتابل بودن آن، امکان دمونتاژ و جابجایی را نیز دارا می‌باشند.  

در رابطه با متریالهای ساخت این نوع از مخازن میتوان گفت که مخازن فایبرگلاس مکعبی آب، دارای جداره‌ای قدرتمند از جنس پنلهای کامپوزیت هستند و با قرار گرفتن این پنلهای کامپوزیتی در کنار هم (به شکل پنلی)، قابلیت ذخیره سازی آب و سیالات تا 3000 متر مکعب را دارند.

  • مخزن کامپوزیت استوانه‌ای آب:

پیش از هرچیز، ذکر این نکته ضروریست که مخازن کامپوزیت استوانه‌ ای آب، قابلیت ذخیره سازی 40 متر مکعب را داشته و قابلیت تحمل فشار تا 30 بار را دارا می‌باشند و عمدتاَ برای انواع پسآب و سیال در بازه کمیتی PH  2 تا 12.5 مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که مخازنی که به این روش تولید شده‌اند، تا دو سال امکان دریافت ضمانت از سوی شرکت هلدینگ برتر را دارند تا صاحبان صنایع، با خیالی راحت از این مخازن استفاده نمایند. پوشش بدنه مخازن فایبر گلاس استوانه ای با استفاده از روش فیلامنت و ایندینگ ساخته شده‌اند واز شیوه‌ی استاندارد قالب گیری در ساخت آنها بهره گرفته می‌شود.

قیمت مخزن کامپوزیت یا فایبرگلاس

به طور کلی انواع مخازن کامپوزیت، دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی‌های حاصل از نگهداری مواد شیمیایی و قلیایی می‌باشد. قیمت مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیت، با توجه به ویژگی های فراوانی که دارد، دارای قیمتی 5 برابری نسبت به قیمت مخزن پلی اتیلن است. همچنین یکی از عوامل موثر بر تعیین قیمت مخزن کامپوزیت، قابلیت به کارگیری آنها در کاربریهای عمومی و در درجه های عملکردی پایینتر از 80 درجه سانتیگراد می‌باشد؛ نکته ای که یکی از ضعف‌های مخازن فلزی و از جنس استیل محسوب می‌شود. البته مخازن پلی پروپیلنی نیز تحت عنوان یک رقیب جدی برای مخازن کامپوزیتی در قیمت مطرح شده‌اند و قیمت انواع مخزن پلی پروپیلنی حتی از قیمت تمام شده‌ی انواع مخزن استیل نیز ارزانتر است.

البته بایستی به این نکته اذعان داشت که در تعیین نهایی قیمت مخزن کامپوزیت پارامترهای متعددی دخیل می‌باشد که از جمله این عوامل می‌توان به: SMC یا GRP بودن نوع مخازن، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن، پنلی یا یکپارچه بودن روش ساخت، اندازه و ابعاد، میزان ظرفیت، میزان توجه به استانداردهای طراحی و ساخت و ... اشاره نمود. همه این عوامل می‌تواند بسته به نوع درخواست و نیاز کارفرمایان متغیر باشد و به همین جهت است که همواره به منعطف بودن قیمت خرید مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیت اشاره می‌شود.

هلدینگ صنایع برتر؛ قدرتمند و خلاق در طراحی و ساخت

هلدینگ صنایع برتر، شرکت طراحی و تولید تجهیزات صنایع آب و فاضلاب می‌باشد که در سال 1367 تأسیس شده و در بیش از سه دهه عمر کاری خود، موفق به انجام هزاران پروژه چشمگیر شده است. مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای سیستم های تبرید، تصفیه آب و فاضلاب از جمله موارد فعالیتی هلدینگ برتر است که به پشتوانه توان فنی و تجربه کارشناسان و طراحان برجسته خود، موجب محبوبیت چشمگیر این شرکت و دریافت پروژه های جدید و جذاب شده است. جهت کسب اطلاعات حرفه‌ای در زمینه خرید و دریافت انواع تجهیزات صنعت آب و فاضلاب، از جمله مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیت، پیشنهاد می‌شود که با مشاوران متخصص مجموعه هلدینگ صنایع برتر تماس بگیرید.

با ما در صنعت خود بهترین باشید...

تلفنهای تماس: 02186127232 – 09129546702