توقف برنامه‌های انتقال مالی سازمان ملل به ونزوئلا

جهان،   3991102133

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه اعلام کرد برنامه‌هایی در ونزوئلا را که از طریق سازمان‌های محلی غیرانتفاعی به فقرا پول انتقال می‌دهند، متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دفتر سازمان ملل که با نام OCHA شناخته می‌شود در حال درخواست از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا برای ایجاد قوانین شفاف مربوط به انتقالات مالی است.

OCHA در ایمیلی اعلام کرد: ما در حال همکاری با مقامات ذی‌ربط هستیم تا برنامه‌های انتقال مالی در تطابق با چارچوب نظارتی مالی/بانکی کشور و با هدف فعال کردن مجدد آن‌ها، تضمین امنیت امدادگران و ادامه حمایت از افراد آسیب‌پذیر باشد.

OCHA افزود تعلیق این برنامه‌ها تأثیری بر دیگر فعالیت‌های بشردوستانه این مجموعه نمی‌گذارد و این دفتر به دنبال تأمین دیگر انواع منافع برای کسانی است که در حال دریافت انتقال مالی بوده‌اند.

وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

این تصمیم در پی بازداشت ۵ عضو سازمان پیشگیری از ایدز با نام  Blue Positive توسط ونزوئلا گرفته می‌شود که طبق گزارش‌های رسانه محلی، در حال حاضر با اتهاماتی نظیر وابستگی جنایی و پول‌شویی روبه‌رو هستند.

طبق منابع، Blue Positive بخشی از برنامه‌های انتقال مالی OCHA نبوده است.

اما این دستگیری‌ها به دنبال رشته‌ای از یورش‌های پلیس به سازمان‌های غیرانتفاهی انجام شد که کمیسیون عالی سازمان ملل در حقوق بشر در بیانیه اوایل این ماه خود که در آن از ونزوئلا خواسته بود از آزار امدادگران دست بردارد، "نااُمیدکننده" توصیف کرد.

OCHA در برنامه پاسخ بشردوستانه ۲۰۲۰ خود گفت انتظار داشته از طریق انتقال مالی، ۵۷.۸ میلیون دلار برای توزیع ۳۲ سازمان ونزوئلایی تأمین کند و به دنبال تأمین کمک برای بحران‌های جاری بشری و اقتصادی این کشور بوده است.

سازمان‌های امدادی در سراسر جهان در حال حرکت به سمت انتقالات مالی برای کمک به تحقق نیازهای اساسی شهروندان فقیر مانند دست‌یابی به غذا در عین کاهش هزینه‌های مرتبط با تأمین مواد اولیه توسط آن‌ها هستند.

اما دولت مادورو مظنون به کمک خارجی است.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا سال گذشته برنامه‌ای ایجاد کرد که طی آن با استفاده از وجوه توقیف شده در آمریکا، چندین سپرده ماهانه ۱۰۰ دلاری به گروهی از کارکنان بهداشتی پرداخت و با این کار مقامات حزب حاکم سوسیالیست را عصبانی کرد.

حداقل دستمزد محلی برای بیشتر سال ۲۰۲۰ حدود ۱ دلار در ماه بود.