محرز: واکسن ایرانی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰ توزیع می‌شود

سلامت،   3991102114

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: به احتمال زیاد واکسن ایرانی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰ بین مردم توزیع می‌شود و چون این توزیع در شرایط پاندمی صورت می گیرد، باید رایگان به دست مردم برسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مینو محرز روز پنجشنبه در دومین روز از اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید۱۹ در دانشگاه شریف اظهار داشت: چاره بیماری عفونی واکسن است ما چندین نوع واکسن داریم. واکسن فایرز و مدونا بسیار آلرژیک است و هر دو واکسن آلرژی زیادی ایجاد می کنند.

وی گفت: موسسه برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به موضوع واکسن ورود پیدا کرده است و برای تولید واکسن ویروس از بیماری که کووید داشته گرفته شده و تاکنون کارآزمایی موفق بوده است.

محرز افزود: تزریق واکسن ایرانی در میمون ۹۰ درصد آنتی بادی ایجاد کرده در حالی که سطح ایمنی بالای ۵۰ درصد کافی و در دنیا قابل قبول است. این نوع واکسن که از ویروس کشته و ضعیف شده ساخته می شود مثل واکسن سرخک و سرخجه است که عارضه بسیار کمی دارد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ما به دلیل تحریم ها باید واکسن در کشور خودمان تولید کنیم.

وی افزود: پروژه واکسن در حال ساخت ایرانی کاملا استاندارد است اما متاسفانه پیشتر امکانات لازم به دلیل تحریم ها در اختیار نداشتیم و در حال حاضر آزمایشگاه سطح سه داریم و کارخانه ساخت آن نیز ایجاد شده است.