نام‌گذاری هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی به نام مشاهیر ایرانی

فرهنگی،   3991102100

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران از نام‌گذاری هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی به نام مشاهیر و بزرگان ایرانی خبر داد.

حجت‌الله ایوبی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم که شامگاه گذشته در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: همزمان با آغاز به کار این نمایشگاه باشکوه توانستیم با یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشور قراردادی ببندیم تا این شرکت نام مشاهیر و بزرگان کشور را بر روی هواپیماهای خود بگذارد و در داخل هواپیما آثار آن نام‌آور ایرانی را قرار دهد تا همگان بیشتر با او آشنا شوند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری این جشنواره با وجود شرایط همه‌گیری ویروس کرونا اظهار کرد: امروز پرده‌ها برافتاده و آثار ارزشمند هنرمندان کشورهای مختلف در چند قدمی ماست. این اقدام مهم با همت شهرداری مشهد انجام می‌شود و  اگر نبود همت مدیران ارجمند این شهر امروز ما در ایران بزرگ شاهد این گردهمایی بی‌مانند نبودیم.

ایوبی ادامه داد: بسیار ارزشمند است که این نمایشگاه در شهر مشهد که شناسنامه همه ما ایرانیان و قلب تپنده همه مسلمانان، بلکه همه آزادگان جهان است، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور آثاری از کشورهای همسایه تصریح کرد: کشورهای افغانستان و تاجیکستان خط نیاکان ما هستند.

ایوبی با بیان اینکه «هر چقدر برای هنرهای اصیل خود به ویژه هنر خوش‌نویسی که ریشه در آداب، رسوم، سنن و تاریخ این مرز و بوم دارد تلاش کنیم کم است»، خاطرنشان کرد: در کشورهای گوناگون راه ابریشم و به ویژه کشورهایی که دارای تمدن کهن هستند حرف و کلمه و سخن را تا آسمان بردند و به بالاترین و برترین هنر خود تبدیل کردند. یکی از تفاوت‌های اصلی بین تمدن شرق و غرب در هنر خوش‌نویسی است، چراکه در تمدن شرق که راه، دانش و علم اهمیت بالایی داشت و دارد و قهرمانان این سرزمین ادیبان و فرهیختگان و نویسندگان هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اشاره به شعرخوانی مسئولان و سخنرانان شرقی در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای خود، بیان کرد: این ویژگی منطقه ماست و هرگز ندیدم در جهان غرب با شکسپیر شروع کنند. شعر در زبان آن مردمان جاری نیست، اما بر زبان ما جاری است و یکی از دلایل آن خوش‌نویسان ما هستند که شعرها را به زیباترین حالت نوشته و در معرض دید ما قرار دادند؛ دیدیم، خواندیم و لذت بردیم.

وی عنوان کرد: اگر ما امروز نگران تهاجم فرهنگی غرب هستیم و می‌خواهیم به ریشه‌هایمان برگردیم، هنر خوش‌نویسی، موسیقی و فرش ایرانی و... می‌تواند در این راه به ما کمک کند، چراکه اگر در خانه و دفتر کار خود تابلویی از استاد امیرخانی بگذارید دیگر نمی‌توانید در کنار آن مبلمان غربی بگذارید. با این اقدام در معماری خانه تجدید نظر می‌کنید و هوس موسیقی ستنی و ساز کمانچه و ستنور و ستار می‌کنید. پس یک تابلو خوش‌نویسی می‌تواند سبک زندگی ما را عوض کرده و ما را به ریشه‌هایمان برگرداند.

ایوبی گفت: من از مدیران این شهر که پیشتاز هستند و می‌خواهند مشهد را به عنوان شهر ادبیات مطرح کنند می‌خواهم که تابلوهای هنرمندان را خریداری کرده و به در و دیوار محل کار و شهر بزنند، این اقدام بهترین کار است و کار لوکسی نکرده‌ایم. کشورهای دیگر نیز این کار را می‌کنند. در بسیاری از کشورها چنانچه یک نهاد عمومی و خصوصی تابلو خریداری کرده و در معرض دید عموم قرار دهد مالیات کم می‌شود.

وی تأکید کرد: چرا فکر می‌کنیم این‌ها هزینه‌های گزافی است؛ این‌ها هزینه‌هایی برای بازگشت به خویشتن خود است. ما کشوری دارای تمدن و فرهنگ و اصالت هستیم و نیازی نیست وامدار فرهنگ دیگران باشیم.