مجلس در حوزه اجرا دخالت نکند

سیاسی،   3991102024

محمود واعظی در حاشیه نشست هیأت وزیران در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران گفت: وقتی نغمه ای از مجلس بلند می‌شود، مردم فکر می‌کنند لابد تصمیم مهمی پشت این اظهار نظر قرار دارد که این امر بازار را به بهم می‌ریزد و کار درستی نیست. بهتر است، نمایندگان محترم در کار اجرا دخالت نکنند.

روزنامه ایران پنجشنبه دوم بهمن در گزارشی آورده است: محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نمایندگان مجلس را نسبت به بهره‌برداری تبلیغاتی، جناحی و تخریبی از تریبون مجلس برحذر داشت و از آنان خواست در حوزه اجرا، از بورس تا مسائل دیگر دخالت نکنند. قابل پیش‌بینی بود که هشدار واعظی برخی طیف‌ها و رسانه‌ها را خوش نیاید، اما واقعیت این است که این روزها درباره هر موضوعی در کشور، از سیاست خارجی و برجام تا کاهش قیمت دلار و نوسان‌های بورس، افکار عمومی با اخبار منفی علیه دولت بمباران می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها را نمایندگان مطرح می‌کنند.

پمپاژ گسترده اخبار منفی و تخریبی علیه دولت، بویژه در زمینه بورس برای برخی از ناظران سیاسی یادآور شرایط سیاسی و اجتماعی دی ماه ۹۶ است که به اعتراضات سراسری منتهی شد. کما اینکه واعظی هم روز گذشته در حاشیه هیأت دولت، فضاسازی‌ها با استفاده از تریبون‌های رسمی و غیررسمی را به منزله تلاش برای ایجاد دوقطبی میان مجلس و دولت با اهداف انتخاباتی دانست و تأکید کرد که بهره‌برداری تبلیغاتی از تریبون مجلس به نفع نظام، مردم و انسجام کشور نیست.

روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران، خبرنگار «ایران» از رئیس دفتر رئیس جمهوری پرسید: این روزها انتقادهای زیادی علیه دولت، بویژه در زمینه بورس از تریبون‌های مجلس بیان می‌شود. آیا از اینکه در این اظهار نظرها مسئولیت بورس روی دوش دولت انداخته می‌شود، خطر و هشداری را احساس می‌کنید؟»
واعظی با تأکید بر اینکه کلیت مجلس مورد احترام دولت است، گفت: اما اینکه برخی در مجلس می‌خواهند از موقعیتی به نام  تریبون مجلس یا موقعیت نمایندگی استفاده کنند و اهدافی را دنبال بکنند که ربطی به خود مجلس ندارد، مسأله دیگری است.
او با بیان اینکه اینان از مجلس سوء استفاده می‌کنند تا ۱۴۰۰ به اهداف خود دست یابند، اضافه کرد: برای همین تلاش می‌کنند دولت موفق نشود، یا اینکه به صورت مرتب علیه دولت تبلیغات منفی می‌کنند تا میان خودشان و دولت دوقطبی به وجود بیاورند و در انتخابات ۱۴۰۰ از آن استفاده کنند، درحالی که ما همه این‌ها را مضر دانسته و به مصلحت مردم نمی‌دانیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: از هر فرصتی و از هر موضوعی به عنوان یک کار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. در سفرها کار تبلیغاتی می‌کنند، درباره برجام کار تبلیغاتی می‌شود و اساساً درباره آنچه به منافع کشور مرتبط می‌شود، باز هم کار تبلیغاتی می‌شود. ما این رویکرد را به نفع مردم، نظام و انسجام کشور نمی‌دانیم و امیدواریم این عقلانیت به وجود بیاید که ما در هر مسئولیتی که هستیم، برای منافع کشور کار کنیم.

واعظی در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه برخی نمایندگان با اظهار نظرهای مستمر و منفی خود علیه بورس و دولت، درحال امنیتی‌سازی بازار سرمایه هستند، گفت: به باور من اساساً این گونه رفتارها است که بورس را به این وضع انداخته است. اگر در یک ماه وضعیت بورس و اخبار مربوط به آن را بررسی کنید، می‌بینید که مجلس اعم از کمیسیون‌ها، افراد، رئیس یا اعضای هیأت رئیسه، چقدر دارند دخالت می‌کنند، این‌ها مضر است و اثرات منفی دارد. ممکن است کسانی که در جریان امور هستند بدانند که اظهار نظر یک نماینده تأثیرگذار نیست، اما وقتی نغمه ای از مجلس بلند می‌شود، مردم فکر می‌کنند لابد تصمیم مهمی پشت این اظهار نظر قرار دارد که این امر بازار را به بهم می‌ریزد و کار درستی نیست. بهتر است نمایندگان محترم در کار اجرا دخالت نکنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس به استناد گزارش دیوان محاسبات مدعی شدند که در سال آینده شاهد حقوق‌های نجومی تا ۵۰ میلیون تومان خواهیم بود، گفت: به نظر می‌رسد که در مجلس به جای نگاه حرفه‌ای و کارشناسی به بودجه، از این مسأله به عنوان ابزاری برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و ضربه و حمله به دولت برخورد می‌شود.

واعظی با بیان اینکه این نخستین سال بعد از انقلاب است که بعد از فرستادن بودجه به مجلس، نمایندگان و رئیس مجلس مصاحبه و تبلیغ می‌کنند، اظهار کرد: اینان در جلسات با رئیس جمهوری و سران سه قوه نیز مطالب خود را مطرح کرده‌اند و همچنین مسائلی مطرح می‌کنند که خودشان خلاف آن عمل می‌کنند. توصیه ما این است که در زمینه بودجه یک تعامل خوب و همکاری داشته باشند و چنین برخوردهایی با بودجه به صلاح مجلس، دولت و مردم نیست.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران، درباره بورس نیز با اشاره به اینکه مردم از شرایط به وجود آمده در ۲ ماه گذشته ضرر کردند، اعلام کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت تأکید شد مردمی که براساس نظر وزیر اقتصاد و تخفیفی که داده بود، اعتماد کردند و وارد بورس شدند، نباید اجازه داد که آنان ضرر کنند.
واعظی در این باره به عرضه سهام پالایش و دارا یکم اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوری دستور دادند طرحی آورده شود که براساس آن از آنهایی که به این دو صندوق اعتماد کردند، سلب اعتماد نشود.
او درعین حال، خواستار نگاه بلندمدت به بورس از سوی سرمایه‌گذاران و سهامداران شد و با بیان اینکه به آینده خوشبین هستیم، گفت: البته دخالت‌ها در بورس هم باید کم شود. ما به عنوان دولت معتقدیم باید نقش حمایتی داشته باشیم و تصمیم‌گیری را به عهده شورای عالی بورس و مسئولان بورس و رئیس بورس بگذاریم و آنان باید این کار را بکنند.
واعظی ادامه داد: از مجلس و کمیسیون‌های مجلس هم می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند. شما شاهد بودید که جلسه می‌گذارند و مصاحبه می‌کنند به محض اینکه بورس مثبت می‌شود، می‌گویند دولت نتوانست ما مشکل بورس را حل کردیم، دوباره بورس منفی می‌شود می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. مأموریت مجلس مأموریت قانونگذاری، سؤال و استیضاح است و این ابزارهایی است که دست مجلس است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، با بیان اینکه دخالت در مسائل اجرایی درست نیست، ‌گفت: سفر استانی می‌روند؛ به جای دولت و وزرا تصمیم می‌گیرند این کار درستی نیست. اگر کسانی که می‌خواهند کار اجرایی بکنند اشتباه رفتند در مجلس باید می‌آمدند و کار اجرایی می‌کردند بنابراین از مجلس خواهش می‌کنم مأموریت‌های خودشان را انجام بدهند و اینکه در اجرا و تصمیم‌گیری‌های دولت بخواهند دخالت کنند ما این را نمی‌پسندیم.