روحانی: ترامپ مُرد اما برجام زنده و سر حال‌تر از دیروز است/ ساکنین جدید کاخ سفید لکه‌های سیاه دوران ترامپ را پاک کنند/ انتقاد تند از کمیسیون تلفیق

سیاسی،   3991101040 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز توپ در زمین واشنگتن است، گفت: اگر آنها به تعهدات‌شان عمل کنند، ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. ترامپ مرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسرائیل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده است و سر حال‌تر از دیروز است. او با آن پرونده سیاهش رفت.

روحانی: ترامپ مُرد اما برجام زنده و سر حال‌تر از دیروز است/ ساکنین جدید کاخ سفید لکه‌های سیاه دوران ترامپ را پاک کنند/ انتقاد تند از کمیسیون تلفیق

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: امروز یادآور روزهایی است که در زمستان رایحه بهاری را احساس و لمس می‌کرد ند و در  زمستان سال ۵۷ بعد از ۱۶ سال مبارزه و استقامت به پیروزی رسیدند. سالی که انقلاب پیروز شد، سال ۹۹ بود و امروز هم که صحبت می‌کنیم سال ۹۹ است. البته آن ۹۹، قمری بود و این ۹۹، شمسی است ولی این تقارن وجود دارد که آن ۹۹، پیروزی بزرگ برابر استبداد و استعمار و امسال هم پیروزی مقابل فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی و ایستادگی مردم است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: سال ۹۹ قمری یک ظالم مستبد سرنگون شد. امروز هم در ۹۹ شمسی یک مستبد دیگر، دورانش سپری شد و امروز هم پایان حکومت نحسش است و در تمام این چهار سال، جز ظلم، فساد و ایجاد مشکلات برای مردم خود و جهان ثمری نداشت.

روحانی با بیان اینکه امام (ره) در طول مبارزه و در طول حکومت اسلامی همیشه بر توکل به خداوند، اتکال به حق و اعتماد به مردم تکیه داشت، اظهار داشت: امام اسلام و اجرای احکام آن را با نظر اکثریت جامعه مسلمان ایران در کنار هم قرار داد. وقتی اسلام و احکام اسلامی در جامعه ما می‌تواند حاکمیت کامل داشته باشد که بتوانیم اکثریت مردم را با اسلام آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه تنها مشکل دعوت است یعنی باید دعوت‌کننده خوبی باشیم، تصریح کرد: اسلام منطبق با فطرت و سرشت مردم، و فطرت الهی ایستادگی، پاکی، مبارزه با ظلم و... است. آنچه اسلام می‌گوید منطبق با فطرت الهی است. اگر روزی جامعه با اسلام فاصله بگیرد به خاطر مردم است که نتوانستیم اسلام را تشریح کنیم.

روحانی با بیان اینکه امام بر مردم‌سالاری هم تاکید می‌کنند، خاطرنشان کرد: عبارت میزان رای ملت است یک سخن حکیمانه، بنیادین برای جامعه اسلامی است که اصل ششم قانون اساسی براساس آن تدوین شده است. امام جمله‌ای خطاب به خبرگان قانون اساسی در مرداد ۵۸ می‌گویند که اگر امروز در روزنامه‌ای مطرح شود، ممکن است احضارش کنند. این جمله نشان می‌دهد با تفکر امام (ره) فاصله گرفتیم.

رئیس قوه مجریه افزود: امام (ره) می‌گویند اکثریت هرچه گفتند، آرای آنها معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد. شما که ولی آنها نیستید. شما فقط وکیل آنها هستید. مردم خودشان مصالح‌شان را می‌دانند. این سخن که اکثریت مردم می‌گوید، معیار است حتی به ضرر آنها باشد.

روحانی با بیان اینکه ما فقط وکیل مردم هستیم چون با آرای آنها بر سرکار آمده‌ایم، ابراز کرد: این مهم است که جمهوری اسلامی ایران که ثمره ۱۶ سال مبارزه امام (ره) و همه مجاهدین بود و به پیروزی رسید تا روزی می‌مانند که این دو اصل جمهوریت و اسلامیت را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مساله جمهوریت، مردمسالاری، آرای مردم و نظر اکثریت همیشه در یک نظامی که همه مقامات بر مبنای آرا و رای مردم انتخاب می شوند بسیار مهم است. امیدواریم از اسلام یک تفسیر درست و صحیح و بدون تحریف به جامعه ارایه کنیم نه اسلام افراطی و نه اسلام خرافافی. عده ای اسلام افراطی را معرفی می کنند و عده ای اسلام خرافافی را معرفی می کنند در حالی که اسلام یک دین عقلانی است که بر مبنای احکام خدا است که آن احکام منطبق بر فطرت انسانی است که خالق آن خدا است.

روحانی گفت: امروز روزی است که علاوه بر ماه بهمن و پیروزی انقلاب که مراحل مختلفی که ما در پیروزی انقلاب داشتیم و بعد مسائلی که بعد از انقلاب داشتیم واقعاً همه جا مردم در صحنه بودند و فداکاری و مقاومت کردند تا ما پیروز شدیم چرا که ما در انقلاب تنها بودیم. هیچ دولتی، قدرتی و ابرقدرتی در این ۱۶ سال مبارزه و نهضت از مبارزین و مجاهدین انقلاب حمایت نکرد. انقلاب هم که  پیروز شد در آن یک سال و نیم و دو سالی که انقلاب داشت تصویب می‌شد باز ما تنها بودیم.  

وی افزود: آن زمانی که در کردستان و ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان و خوزستان که توسط تحریک قدرت‌های خارجی و مزدوران آنها مشکل ایجاد کردند برای امنیت و آرامش کشور باز ما تنها بودیم و هیچ کس با ما نبود و به تنهایی این کار بزرگ را انجام دادیم. در جنگ تحمیلی هم باز ما تنها بودیم. ۸ سال دفاع مقدس ما تنها بودیم و دیگران همه طرف متجاوز بودند ما به تنهایی ایستادگی و مقاومت کردیم. امروز هم در مسئله تحریم که سالهاست در فشار تحریم وجنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی با آن مواجه بودیم حضور مردم بود که ما را تا امروز موفق کرد.

روحانی ادامه داد: امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می شود. آدمی که امروز حکومت منحوس او پایان پیدا می‌کند میراثی که از خودش به جا گذاشت در این چهار سال دو قطبی کردن جامعه آمریکا بود. در روز چهارشنبه که روز تحلیف رئیس جمهوری جدید آن کشور است واشنگتن دیسی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. این همه نظامی مسلح آمدند تا امنیت این شهر را برقرار کند این جزو ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است که این دو قطبی در جامعه آمریکا به وجود آورد.

وی گفت: انزوای سیاسی آمریکا از میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست ها تنها ماند. آنجایی که علیه فلسطین کار می کرد تنها ماند و اکثریت دنیا با او مخالفت و مبارزه کردند. آنجایی که روبروی برجام ایستاد تنها ماند. در سازمان‌های بین‌المللی تنها ماند. حداقل در سازمان ملل و در شورای امنیت در ۴ نوبتی که موضوع مطرح بود چه سالی که ترامپ ریاست شورای امنیت را در سال ۱۳۹۷ برعهده گرفت و سران شورای امنیت را دعوت کرد که برجام را محکوم کند تمام ۱۴ عضو در حضور خود او علیه آن صحبت کردند و این فضاحت بزرگ در تاریخ آمریکا در سازمان ملل بود.  

روحانی افزود: در برابر برجام در برابر ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ باز هم شکست خورد آنجایی که جلوی تحریم تسلیحاتی را بگیرد شکست خورد، آنجایی که آمد به اصطلاح خودش اسنپ بک را  اجرا کند شکست خورد. آنجایی که آمد در مجمع کاری کند که آن اتاق‌ها یا کمیته‌های تحریم باقی بماند باز هم شکست خورد. یعنی در چند مورد به طور رسمی آمریکا به میدان آمد پیشنهاد رسمی داد و دوره گردی کرد، همه جهان را زیرو رو کرد تا رای بیاورد و شکست خورد. انزوای سیاسی جزو میراث ترامپ است و طول خواهد کشید که آنها این میراث ها را از بین ببرند.  

وی با بیان این که جهان نسبت به امضای آمریکا و تعهد آمریکا بی اعتماد شده است گفت: ما تا الان ندیده بودیم که در آمریکا رئیس‌جمهوری صریحا اعتراف کند که یک فرمانده بزرگ نظامی یک کشور را در کشور دیگری که او مهمان بوده ترور کند و بعد هم رسما اعلام کند که من دستور ترور داده ام. یعنی در تاریخ ما یک تروریست احمق دیدیم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ انجام داد.

ساکنین جدید کاخ سفید لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند 

وی با تاکید بر اینکه امروز پایان زندگی دولت و حتی حیات سیاسی ترامپ است، ابراز داشت: این چهار سال ظلم، زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بود. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، این است که به قانون و تعهدات برگردند و اگر بتوانند در چهار سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر پاک شدنی باشد زیرا برخی از لکه‌ها پاک شدنی نیست.  

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه ساکنان امروز کاخ سفید باید به قانون، مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌ها از جمله ۲۲۳۱ بازگردند، بیان کرد: اگر آنها به قانون برگردند و صادقانه بیایند و به قانون بازگردند، طبیعی است ما هم به تمام تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد. برای دنیا و ملت ما روشن شد سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران ۱۰۰ درصد شکست خورده است.  

روحانی با بیان اینکه مردم در طول این سه سال رنج کشیدند ولی امروز شکست سیاست فشار حداکثری بر همه مبرهن است، یادآور شد: مردم صبورانه تحمل کردند و ما از این شرایط عبور کردیم. حتی در یک سال اخیر که کرونا ضمیمه تحریم شد، ترامپ باز مرتکب جنایات جدید شد و حتی مانع خرید واکسن کرونا شدند. برای خرید دارو سنگ‌اندازی کردند، هر کجا هر اقدامی توانستند علیه ملت ایران انجام دهند، انجام دادند ولی شکست خوردند.  

ترامپ مرد و برجام زنده ماند/ برجام سر حال‌تر از دیروز است

وی با بیان اینکه امروز مسیر صادرات غیرنفتی ما به سمت عادی‌شدن است، عنوان کرد: صادرات نفتی ما و شرایط امروز ما به مراتب از ماه‌های قبلی بهتر است. مسیر صادرات فرآورده‌های نفتی ما در مسیر درست حرکت می‌کند. اگر واردین جدید در کاخ سفید از آنچه گذشته درس عبرت گرفته باشند. البته آن کسی که امروز دولتش تمام می‌شود، سیاست بلد نبود، برج‌ساز بود و سیاست را در برج‌سازی می‌دید ولی کسانی که امروز آمدند، سیاست را بلد هستند.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر آنها قطعنامه ۲۲۳۱ که را که خودشان امضا کردند، امضا کرده و عمل کنند، امضا خواهند دید. اگر فرمانی صادر کردند، به ازای آن در ایران فرمان خواهند دید. اگر اجرای موثر تعهدات‌شان را انجام دادند، این طرف هم اجرای تعهدات موثر را خواهند دید.  

روحانی با تاکید بر اینکه توپ امروز در زمین واشنگتن است، گفت: اگر به تعهدات‌شان عمل کنند، ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. ترامپ مرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسراییل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده است و سر حال‌تر از دیروز است. او با آن پرونده سیاهش رفت و ایران با پرونده مقاومتش باقی ماند.

وی با بیان این که همه باید واقعیت را بگوییم و نمی‌شود واقعیات را پنهان کرد، گفت: آنچه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه‌های ترامپ بود. اگر این توطئه‌های ترامپ را کنار بگذارید و اگر مثل سابق نفت می‌فروختیم و بانک‌ها و بیمه و کشتیرانی ما فعالیت خود را داشت، شرایط ما با امروز کاملا متفاوت بود.  این که ما در بودجه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین کردیم دلیل آن چیست و آنهایی که مخالف هستند، باید اثر کار خود را بدانند در زمینه توضیح خواهم داد.

رییس جمهوری افزود: آنچه انجام گرفت توطئه آنها بود که نسبت به اهداف خود صد در صد شکست خوردند. می‌خواستند حکومت و نظام ما را از بین ببرند. می‌خواستند مردم را به خیابان بیاورند که همه اینها شکست خورد. البته رنجی برای مردم ما گذاشتند و ننگی برای خودشان.  

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امروز آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود. خیلی سریع هم می‌تواند حل شود. اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بگویند به تمام تعهدات عمل می کنیم ساعت بعد ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته اگر اراده و صداقت باشد اگر نباشد مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم.  

وی تصریح کرد: ملت بدانند که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد. آنچه در این سه سال رنج کشیدند آن شرایط تکرار نمی‌شود. اما این که در آینده چه شرایطی پیش می‌آید کمی باید صبر کرد. همه آمار و ارقام ما این واقعیت را می‌گوید که دیگر آن شرایط تکرار نمی شود. امروز ارز ما به سمت تعادل می رود. آمار و ارقام فعالیت‌های ما نیز همین را می‌گوید.  

روحانی گفت: ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم  که حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم. بنابراین نسبت به سال گذشته فعالیت‌های عمرانی ما ۶۹ درصد افزایش دارد. ما نسبت به معیشت مردم هرچه در توان داشتیم انجام دادیم و برای سال آینده هم پیش بینی های لازم را در بودجه انجام دادیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد. توقع این بود که همه دوستان سیاسی ما هم حمایت حداکثری از دولت را انتخاب می‌کردند بعضی‌ها از این کار را کردند، خدا خیرشان بدهد. بعضی‌ها این کار را نکردند و این در تاریخ زندگیشان خواهد ماند که در روزهایی که ما در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی کردیم، تنها هم بودیم به جای اینکه ما را یاری و کمک کنند زبان دیگری را انتخاب کردند که زبان خوبی نبود.

وی اضافه کرد: ما امروز یک هدف داریم، یک کشور و یک قانون داریم، یک رهبر داریم، یک منافع ملی و مصالح ملی داریم، انتخابات ۱۴۰۰ هم جزو انتخابات‌هاست که انجام می‌شود این همه نباید دولت را به خاطر انتخابات آینده اذیت کنید.

 روحانی با بیان اینکه درباره انتخابات هم آنچه برای ما مهم است حضور اکثریت مردم است، گفت: من چند بار از مقام معظم رهبری شنیدم که ایشان هم به صورت عمومی فرمودند و چند بار هم خصوصی از ایشان شنیدم که فرمودند اینکه در فلان انتخابات چه کسی برنده شود، مهم نیست. برای من مهم است که اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند. هر کسی می‌خواهد انتخاب شود. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند ما پیروز هستیم اگر اکثریت نیامدند ما شکست خوردیم هر کسی می‌خواهد در انتخابات رای آورده باشد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دولت و وزارت کشور همه توان خود را می‌گذارد. خواهش می‌کنم از همه سیاسیون و احزاب اولین هدف ما این باشد که مردم حضور حداکثری پای صندوق‌ها پیدا کنند و به هر که می‌خواهند رای بدهند و هرکسی رای آورد قدمش برای کشور مبارک است و همه مردم  از او حمایت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ و فرایند بررسی آن در مجلس گفت: لایحه بودجه برای زندگی مردم، اقتصاد و تولید کشور برای صادرات و واردات کشور برای معیشت مردم خیلی مهم است و  برنامه ای است که زندگی یک ساله دولت و فعالان اقتصادی را تنظیم می کند.

 رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست. من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال من ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. ۷ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم اما سال بیست و هشتم این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است چرا اینگونه است.

روحانی اضافه کرد: مردم از ما همکاری می‌خواهند. ما هر دو نماینده مردم هستیم. من نماینده و وکیل مردم هستم. شما هم وکیل مردم هستید. من رای مردم را دارم شما هم رای مردم را دارید باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.

 وی با بیان اینکه جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست، گفت: بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند چه فایده دارد. من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معشیت می‌خواهند.

رییس جمهوری با اشاره به نظر دولت در خصوص سهم نفت در بودجه گفت: در بودجه برای نفت دو میلیون ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد. اما برخی توجه نکردند معنی آن چیست گفتند آیا می‌توانید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید.

 وی اضافه کرد: ما پیام می‌دهیم به دنیا و می‌گوییم ترامپ شکست خورد، فشار حداکثری، تروریسم اقتصادی شکست خورد و می‌گوییم ما نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار می‌فروشیم. شما تردید می‌کنید خوب تردید کنید. بعد می گویید در بودجه سهم نفت کمتر باشد آیا شما سهم نفت را کمتر کردید. شما می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد آیا ارزش پول ملی را بیشتر کردید؟ مردم ما باید قضاوت کنند.

 روحانی ادامه داد: ما گفتیم سال ‌آینده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است. آقایان آمدند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم بندی عجیبی شد. نفت کم شد پول آن بالا رفت. این چطور چشم بندی بود که انجام گرفت. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم این‌ها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند.

رییس جمهوری گفت: هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار  ۵۰۰ حساب کردیم شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید.

رییس دولت تدبیر و امید چشم انداز روشن برای اقتصاد، شکست تروریسم اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی و اصلاح معیشت مردم، فروختن اموال دولت و کوچک کردن دولت و چابک کردن آن را از اصول حاکم بر لایحه بودجه ذکر کرد و گفت: ما گفتیم باید کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان باشد اگر خواستید تغییر بدهید باید در اختیار دولت باشد. شما نمی‌توانید تغییر بدهید امروز می‌خواهید تغییر بدهید ۴ ماه بعد اجرا شود در این مدت زندگی مردم، سوء استفاده‌ها و رانت چه می‌شود.

روحانی اظهار کرد: خواهش می‌کنم از کمیسیون تلفیق و رئیس محترم مجلس و نمایندگان دست به دست بدهیم. مسئله زندگی و آینده مردم است با کمک همدیگر بتوانیم بودجه‌ای را نهایی بکنیم هم نظرات دولت و هم نظرات شما مراعات شود اصل هم منافع مردم است.

فردا یکی از  روزهای بسیار درخشان است

رییس جمهوری با بیان اینکه فردا یک افتتاح بسیار مهمی داریم، اظهارکرد: این افتتاح نشان می‌دهد که چه بلایی بر سر تحریم حداکثری آمده است. فردا طرح پالایشگاه گاز بید بلند ۲ فردا افتتاح می‌شود که ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. و مهمتر اینکه همه فلرها و این گازهایی که در فضا می‌سوخت، جمع می‌شود. فضایی که محیط زیست را درست می‌کند و جلوی اتلاف منابع گرفته می‌شود. 

روحانی عنوان کرد: به یاد دارم که از همان هفته‌هایی اولی که در دولت یازدهم انتخاب شده بودم یکی از نکاتی که رهبر انقلاب اسلامی به من فرمودند این بود که برای این گازها و فلرهایی که می‌سوزد یک فکری بکنید و من به ایشان گفتم که ما طرحی را داریم که آن را دنبال می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.

وی ادامه داد: طرحی که فردا افتتاح می‌شود البته قبل از دولت ما آغاز شده بود و در ابتدای دولت ما این طرح ۱۸ درصد اجرا شده بود و بقیه این طرح یعنی ۸۲ درصد آن در این دولت نهایی شده است و این فقط یک پالایشگاه نیست و یک شهر بزرگی است و فردا صدا و سیما این افتخار بزرگ را به مردم نشان می‌دهد. 

رییس جمهوری تصریح کرد: یکی از پنجشنبه‌های بسیار درخشان ما فردا است که این طرح بسیار مهم را افتتاح می‌کنیم. من می‌خواهم از همه آنهایی که در نفت، گاز و وزارت نفت در این مدت تلاش کردند، قدردانی کنم.

روحانی یادآور شد: مردم ما بدانند، از در زمان رژیم گذشته تا سال ۹۲،  ۱۴ هزار روستا گاز داشتند و امروز بیش از ۳۲ هزار روستا گاز دارند و تا آخر این دولت، حدود ۳۵ هزار روستا گاز خواهند داشت و ۹۵ درصد مردم ما از شهر و روستا از گاز استفاده می‌کنند ما حتی یک استانی که از گاز محروم بود را در این دولت تلاش کردیم و گاز را به سیستان و بلوچستان رساندیم. 

وی با قدردانی از همه کارگران، مهندسان، و آنهایی که در هوای گرم، شرجی شبانه‌روز تلاش کردند و این کار بزرگ را به ثمر رساند، اظهارکرد: تولید گاز ما در پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲ حدود ۲.۵ برابر شده است که کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مدام می‌گویند برجام چه کاری کرده است یکی از کارهای برجام همین است. اینکه شما می‌بینید که ما در پارس جنوبی توانستیم ۱۷ فاز را به نتیجه برسانیم بعد از این بود که برجام اجرا شد که ما توانستیم کمپرسورهایی که همه مانده بود را بیاورد و و قطعات را بگیریم و در کشور نصب کنیم اینها آثار برجام است.

روحانی با بیان اینکه ما امروز در بنزین و گازوییل روی پای خودمان ایستاده‌ایم، تصریح کرد: ما قبل از ۹۲ واردکننده بنزین و گازوییل بودیم و میلیاردها دلار پول می‌دادیم و بنزین وارد می‌کردیم تازه به ما نمی‌فروختند و ناچار شده بودیم به پتروشیمی برویم و آن اثرات سو و زیانبار را داشت.

وی با بیان اینکه امروز ما صادرکننده هستیم و میلیاردها دلار صادر می‌کنیم، یادآور شد: امروز روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم و بیش از ۷۵ درصد بنزین ما یورو ۴ و یورو ۵ است. و از لحاظ محیط زیستی کار بزرگ و عظیمی انجام گرفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه در پتروشیمی هم کار بزرگی انجام گرفته و ما امسال ۱۷ پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم، افزود: تاکنون ۸-۹ پتروشیمی را افتتاح کردیم و بقیه را افتتاح می‌کنیم. یک افتتاح بزرگ هم که فردا داریم که همین پالایشگاه گاز بیدبلند است که ثمرات این پالایشگاه به مواد لازم پتروشیمی تبدیل می‌شود.

در شرایط تحریم و فشار حداکثری کارهای بزرگی انجام شد

روحانی گفت: کار عظیم و بزرگی در این دولت و در شرایط تحریم و فشار حداکثری انجام گرفته است. ما باید به ملت ایران که در نفت و گاز، آب و برق، کشاورزی و دفاع و همه زمینه‌ ایستادگی، صبوری و فعالیت کردند تبریک بگوییم چراکه امروز ما آثار آن را می‌بینیم.

وی ادامه داد: دولت با سیاست درست اقتصادی و سیاست خارجی توانست این راهبرد را پیش ببرد. امروز ما می‌توانیم به یک نتایجی برسیم که کاملا قابل مقایسه با سال‌های گذشته است و می‌توانیم نشان بدهیم که با ایستادگی، مقاومت و تلاش ملت در تولید مخصوصا در سال جهش تولید امسال شاهد ثمرات بسیار خوبی برای مردم بسیار عزیزمان هستیم و خواهیم بود.