آزمایش انسانی واکسن مشترک ایران و کوبا در هاوانا

سلامت،   3991030093

واکسن مشترک کوبا و ایران که پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱و۲ بسیار ایمن و بدون عوارض نمایان شده و کارایی بسیار چشمگیری از خود نشان داده، وارد مرحله ۲b کارآزمایی های بالینی در کوبا شد که در آن واکسن سوبرانا ۲، از امروز به مدت ۳ هفته بر روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی آزمایش خواهد شد.

آزمایش انسانی واکسن مشترک ایران و کوبا در هاوانا

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، کوبا مرحله جدید آزمایشهای بالینی واکسن سوبرانا۲ را با آزمایش بر روی ۹۰۰ داوطلب در این کشور آغاز کرد.

این واکسن که در همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران در حال گذراندن مراحل آزمایش های انسانی است،  پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده است.

به گفته مقامات کوبایی، مطالعات انسانی "فاز ۲b" که برای اطمینان بخشی از ایمن بودن و ارزیابی "واکنش زایی" این دارو، از امروز به مدت ۳ هفته در دو مرکز پزشکی هاوانا بر روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی ۱۹-۸۰ ساله آزمایش می شود.

کوبا و ایران در ۲۰ دی در چارچوب  همکاری های مشترک در زمینه آزمایش های بالینی واکسن سوبرانا ۲ توافق کردند در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله دوم، مرحله سوم کارآزمایی های بالینی در تهران انجام پذیرد.

تا کنون تمام مراحل اولیه آزمایش های این نسخه از واکسن کرونا بر روی ۱۴۰ داوطلب کوبایی بدون هیچ گونه عوارض جانبی با موفقیت به پایان رسیده است.

همکاری بین دو کشور پس از طی ۵-۶ ماه مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی را پشت سرگذاشته و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی نداشته و کارایی بسیار چشمگیری از خود نشان داد.

کوبا دارای صنعت بیوتکنولوژی و دارویی قدرتمند و شناخته شده ای است که در حال حاضر از جمله داروهای مهم تولیدی آن می توان به ۸ واکسن علیه بیماری هایی مانند مننژیت، سرطان ریه و تومورهای جامد اشاره کرد.

مقامات کوبایی اظهار داشتند که امیدوارند قبل از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ "بخش مهمی" از جمعیت کوبا را علیه کووید -۱۹ واکسینه کنند.

واکسن مشترک کوبا- ایران حاوی آنتی ژن ویروس کرونا و توکسوئید کزاز بوده و از ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) پس از طراحی آن، مراحل کارآزمایی های حیوانی و انسانی را گذرانده است.  

کوبا با ثبت ۱۸ هزار و ۴۴۳ نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۱۷۳ مورد مرگ و میرناشی ازآن، تاکنون از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها  از جمله واکسن های  آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا  سینوواک وارداتی نداشته و براساس شواهد به دنبال بهره برداری از واکسن تولیدی کشور خود در همکاری مشترک با ایران برآمده است.

این کشور یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سالهای قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

سابقه همکاری ایران و کوبا به ساخت واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران برمی گردد که تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر شد این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران از گذشته تاکنون با این واکسن در مقابل هپاتیت بی واکسینه شده اند.