طرح الحاق فارس به خلیج فارس هنوز اجرایی نشده است

اجتماعی،   3991028036 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: طرح الحاق فارس به خلیج فارس با وجود مصوبه شورای امنیت ملی و ابلاغ تایید مقام معظم رهبری اجرایی نشده است.

به گزارش تسنیم، غلامحسین شعرا پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد اظهارداشت: اولویت ما در این کمیسیون پیگیری موضوع الحاق استان فارس به خلیج فارس است که در این زمینه مصوبه شورای امنیت ملی و تایید مقام معظم رهبری نیز ابلاغ شده اما اجرایی نشده است و ما انتظار داریم شورای گفت‌وگوی استان موضوع اتصال 23 کیلومتر طول ساحل خلیج فارس به استان فارس را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: اجرای این مصوبه پیامدهای اقتصادی مثبتی از جمله ارسال کالاها و تولیدات فارس از گمرک استان و به نام فارس برای استان در پی خواهد داشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس از دیگر مطالبات این کمیسیون از شورای گفت‌وگوی استان را در حوزه کشاورزی عنوان و بیان کرد: سال‌ها بر اساس تصمیم‌های اشتباه رویکرد استان فارس را به سمت کشاورزی هدایت کردند و برای رتبه برتر شدن در تولید محصولاتی از جمله گندم منابع آب زیرزمینی استان از بین رفت به همین دلیل استان فارس در حوزه آب با خشکسالی مواجه است لذا نیاز است در حوزه کشاورزی استان سیاست‌گذاری‌های متفاوت و کشت جایگزین پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فارس سالیانه 12 میلیون تن محصول کشاورزی کشور را تولید می‌کند تصریح کرد: مسئولان استان باید کشت محصولات آب بر در استان را متوقف کرده و فضا برای کشت جایگزین محصولاتی از جمله زعفران و پسته را دنبال کنند.

شعرا از دیگر پیشنهادهای این کمیسیون برای طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را در حوزه معادن استان عنوان و بیان کرد: فارس با برخورداری از معادن مختلف و جایگاه در سطح کشور از استان‌های معدنی کشور است اما به علت خام‌فروشی و عدم وجود صنایع پایین‌دستی، بازخورد این ظرفیت‌ها برای استان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان استان با تمرکز بر جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و ایجاد صنایع پایین‌دستی در حوزه‌های مختلف معدنی؛ برنامه ویژه‌ای برای معادن استان داشته باشند، گفت: در حال حاضر درآمد ناخالص روزانه استان از محل بهره مالکانه معادن از درآمد روزانه یک رستوران شاخص شهر شیراز نیز کمتر است و این مهم زنگ هشداری برای مسئولان استان است که موضوع درآمد فارس از معادن را به صورت ویژه دنبال کنند.

شعرا اضافه کرد: اهتمام اتاق بازرگانی بر حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان است و از فرصت مهم و تاثیرگذار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس برای حل مسائل کلان و کلیدی استان که بازخورد اقتصادی برای استان دارد، استفاده خواهد کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت ویژه‌ای برای بخش خصوصی است تا مسائلی که سال‌ها باعث بروز مشکلات متعدد بوده، را مرتفع کرد از این رو این کمیسیون اولویت‌ها و مطالبات خود را  به این شورا اعلام می‌کند.

وی اظهار داشت: مسائل با اهمیتی در استان فارس وجود دارد که باید در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار گیرد که حل این مسائل می‌تواند منجر به بهبود مسئله اقتصاد استان شود.

شعرا با تقدیر از عملکرد شورای گفت‌وگوی استان در حل مشکلات فعالان اقتصادی، افزود: حاکم شدن تفکر نقش‌دهی به بخش خصوصی، فضای فعالیت بیشتر برای فعالان اقتصادی، اشتغالزایی و درآمد اقتصادی برای استان فراهم می‌کند و منفعت آن برای همه استان و کشور خواهد بود.

بررسی مشکلات شهرک‌های صنعتی استان، ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی به ویژه شهرک صنعتی و نمایشگاه دائمی گل و گیاه و آبزیان در استان، قبول اسناد وثیقه فعالان اقتصادی در روستاها، حل مشکلات کارگران ساختمانی انبوه‌سازان، تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی، مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در مسائل اسنادی، مسایل حوزه تامین اجتماعی و بیمه اعضای هیئت مدیره، ایجاد خط هوایی کارگو برای صادرات هوایی استان و احصا و مدیریت درآمدهای عرصه‌های موقوفه از دیگر پیشنهادهای این کمیسیون برای طرح در شورای دولت و بخش خصوصی استان بود.