الاخبار: مانورهای نظامی ایران خط قرمزها را برای آمریکا مشخص کرد

گروه جهان الف،   3991028001 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به اهمیت رزمایش‌های نظامی اخیر جمهوری اسلامی ایران و پیام‌های هشدار آن برای ایالات متحده در روزهای پایانی دوره دولت دونالد ترامپ پرداخت.

الاخبار: مانورهای نظامی ایران خط قرمزها را برای آمریکا مشخص کرد

به گزارش الف به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار،  در حالی که همه در سراسر جهان مشغول پرداختن به خبرهای مربوط به آشوب‌های ایالات متحده و خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا از کاخ سفید هستند، جمهوری اسلامی ایران هم چنان در قبال سیاست های آمریکا و نیز رویکرد «جو‌بایدن» رئیس جمهور منتخب این کشور با احتیاط رفتار می کند و رزمایش‌های اخیر این کشور که آخرین آنها با موشک های بالستیک صورت گرفت در واکنش به تهدیدهای ترامپ مبنی بر احتمال انجام عملیات نظامی ضد ایران است.

الاخبار نوشت، پس از افزایش تجمع نظامی آمریکا در منطقه و همزمان با تحرکات ترامپ قبل از اینکه به شکل رسمی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کاخ‌سفید را ترک کند مانورهای نظامی ایران یکی پس از دیگری پاسخ محکمی به تهدیدهای دولت ترامپ بود.  بلافاصله بعد از پایان مانور نیروی دریایی ارتش ایران در دریای عمان ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح جمعه از آغاز مرحله اول رزمایش «پیامبر اعظم (ص) 15» در صحرای مرکزی ایران خبر داد.  طبق گزارش های مربوطه  این مانور با آزمایش موشکهای بالستیک زمین به زمین از نوع «ذوالفقار» و «زلزال» و «دزفول» و اجرای عملیات هایی با پهپاد های هجومی در سراسر منطقه صحرای مرکزی ایران انجام شد.  موشک هایی که جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش مورد استفاده قرار داد نسل جدیدی از موشک های بالستیک است.

به گزارش الاخبار، همچنین طبق گزارش ها این موشک ها به کلاهک های قابل جدا شدن و توانایی هدایت خارج از جو و همچنین قدرت غیر فعال کردن سپر موشکی دشمن و عبور از آن مجهز شده‌اند. مانورهای اخیر ایران نشان می‌دهد که این کشور با وجود سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ ضد تهران طی سال‌های گذشته  از توسعه زراد خانه موشکی خود عقب نمانده است.  این رزمایش همچنین چندین پیام هشدار برای دولت ترامپ فرستاد مبنی بر اینکه در صورت هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده که ممکن است جمهوری اسلامی ایران را در طی چند روز باقیمانده از دوره ریاست جمهوری ترامپ مورد هدف قرار دهد  ایران آمادگی کامل برای پاسخ به آن را دارد.

الاخبار تاکید کرد،علاوه بر آن مانورهای موشکی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که پیام‌های این کشور نه تنها به رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا بلکه به رئیس‌جمهور جدید آن نیز هست که تا چند روز دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد.  در واقع ایران در صدد آن است که راه های سیاست فشار حداکثری و محاصره که دولت ترامپ علیه این کشور در پیش گرفته بود را برای بایدن ببندد و حتی اگر قرار باشد مذاکره‌ای بین دو کشور صورت بگیرد در همین راستا باشد. همانطور که «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطوط گسترده ای برای چارچوب مذاکرات با واشنگتن ترسیم کرد که نمونه آن لغو تحریم ها قبل از بازگشت به توافق هسته ای و ادامه توسعه موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه گزارش روزنامه الاخبار آمده است، تاکید جمهوری اسلامی ایران بر اصول مورد نظر خود برای مذاکره و نیز انجام مانورهای موشکی این کشور پس از آن صورت می‌گیرد که «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی در دولت جدید آمریکا بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را به مذاکره درباره برنامه موشکی این کشور و ورود به طرف های جدید در این مذاکرات ربط داد. در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در تاریخ ۲۱ فوریه ، این امر منجر به ایجاد محدودیت برای کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می شود.  در واقع شرایط به گونه ای است که انگار تهران با این اقدامات خود به دولت بایدن می گوید که ما کارت‌های کافی در اختیار داریم که مذاکرات را تنها در پرونده هسته‌ای محدود کنیم.

به گزارش الاخبار، در این زمینه «هنری روم» تحلیلگر گروه اوراسیا در امور ایران  اظهار داشت، 3 روند برای به نتیجه رسیدن این تلاش ها در توافق هسته ای وجود دارد:

-اول اینکه تیم دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به بایدن اعلام کرده که او باید برای مذاکره با دولت کنونی ایران به ریاست حسن روحانی که ژوئن ۲۰۲۱ دوره او تمام می‌شود برنامه ریزی کند.

- تهران در تلاش است تا طبق برنامه مصوبه پارلمانی که یکسری تاریخ ها را برای برداشتن گام های هسته‌ای جدید برای ایران تعیین می کند، برنامه هسته ای خود را با یک زمانبندی مشخص تعیین کند.

- تقویت نیروها و قدرت نظامی ایران در منطقه به بایدن هشدار می دهد که این کشور توانایی مشکل آفرینی برای دولت وی را دارد.

روزنامه لبنانی الاخبار در پایان گزارش خود تاکید کرد، درهمین چارچوب کارشناسان معتقدند اگر بایدن قصد دارد به مذاکرات هسته‌ای با ایران برگردد باید سریعتر وارد مذاکره با دولت ایران شود چرا که مشخص نیست رئیس جمهور بعدی این کشور همسو با مواضع دولت کنونی باشد یا نه.از سوی دیگر ایران با فعالیت‌های هسته‌ای جدید خود سرسخت‌تر از گذشته شده و قصد دارد ابتدا تحریم ها را لغو کرده و سپس به توافق هسته‌ای بازگردد. همه این موارد نشان می دهد با توجه به عدم وجود اعتماد میان تهران و واشنگتن  مرحله پیش رو برای دو طرف در ارتباط با یکدیگر آسان نیست؛ اما در هر صورت مطمئناً سطح روابط میان آنها به اندازه تنش هایی که در ۴ سال گذشته توسط دونالد ترامپ ایجاد شده بود متشنج نخواهد بود.