دلیل اصلی افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

گروه جهان الف،   3991026036 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ما اکنون در رابطه با بیت‌کوین، در بحبوحه آن چیزی قرار داریم که "رابرت شیلر" برنده اسبق جایزه نوبل اقتصاد آن را "روایت مسری" می خواند. سرمایه داران و فعالان اقتصادی، روایت ها و افسانه هایی را راجع به پدیده ای نظیر بیت کوین می گویند و ترویج می کنند تا مردم را متقاعد کنند بدون توجه به واقعیت ها، به سمت این پدیده حرکت کنند. همین مساله موجب یورش به سمت بیت کوین و افزایش ناگهانی قیمت آن می شود.

دلیل اصلی افزایش قیمت بیت کوین چیست؟

به گزارش الف، در کشور ما نیز این پدیده روز بروز با اقبال بیشتری مواجه شده است. "پایگاه خبری یو اس اِی تودی" در مقاله ای، به نوسانات اخیر رمز ارزِ بیت کوین پرداخته و سعی کرده در رابطه با پدیده بیت کوین، جایگاه کنونی آن، و جهش و سقوط های قیمتی آن، تصویری روشن را ارائه کند. این پایگاه خبری می نویسد: 

«جدیدترین تحولات در زمینه ارزش بیت کوین حاکی از این است که قیمت این رمز ارز در طول سال گذشته(سال 2020)، دست کم 300 درصد افزایش یافته است. از سال 2013، نوسانات اخیر در زمینه قیمت بیت کوین را باید سومین دوره عمده از افزایش قیمت این رمز ارز به حساب آورد. دو دوره قبلی، افزایش قیمت های خیره کننده بیت کوین، هربار با سقوط های قابل توجهِ 80 درصدی مواجه شده است. بر خلاف سهام و یا اوراق قرضه، تعیین ارزش بنیادین بیت کوین، واقعا سخت است. ارزشِ رمز ارز بیت کوین کاملا به نحوه تفکر و دیدگاه مردم به ارزش آن بستگی دارد. برخی تحلیلگران اینگونه ادعا کرده اند که ارزش بیت کوین می تواند به بیش از 400 هزار دلار هم افزایش یابد. این در حالی است که عده‌ای دیگر نظیر آنچه کارشناسان "بانک آو آمریکا/ Bank of America" اعلام کرده اند معتقدند که ارزش کنونی بیت کوین، جلوه ای از "مادرِ حباب هاست" و خیلی زود قیمت این رمز ارز، سقوط آزاد را تجربه خواهد کرد. 

رمز ارزِ بیت کوین در سال 2009 ایجاد شد و ویژگیِ اول بودنِ آن موجب شد تا هم شهرت و هم بدنامی زیادی را به خود جلب کند. بیت کوین و دیگر رمز ارزها، یک نظامِ پرداختِ جدید را بر اساس "فناوری بلاک چین" پایه گذاری کرده اند که در نوع خود، تازه، و با فرصت ها و چالش های عمیقی همراه است. 

در شرایط کنونی، بیت کوین از شرایط کافی جهت تلقی شدن شبیه شکل سنتی پول، برخوردار نیست. پول، سه کارویژه اساسی در اقتصاد مدرن دارد: ابزاری برای معامله و تبادل اقتصادی است، ابزاری برای ذخیره ارزش است و به عنوان یک واحد رسمی در حساب و کتاب ها مالی مورد استفاده قرار می گیرد. علی رغم تمامی حمایت هایی که در مدت اخیر از سوی برخی سامانه ها و سیستم های مالی از رمز ارزِ بیت کوین صورت گرفته، با این حال، بیت کوین هنوز هم نتوانسته جای خود را در نظام مالی بین المللی باز کند. با توجه به چالش های جدی که بر سر راهِ استفاده از بیت کوین در چهارچوب معاملات روزمره وجود دارد، بسیار سخت و بعید است که بتوانیم آن را به مثابه ابزاری مناسب جهت معاملات اقتصادی و تبادلات مالی درنظر بگیریم. 

اضافه بر این، نوسانات عمیق در ارزش بیت کوین، آن را از حالت ابزاری مهم جهت استفاده در مناسبات اقتصادی مختلف، دور می کند. در واقع، این نوسانات شدید، استفاده از آن به عنوان یک ابزار اقتصادی موثر را در معادلات اقتصادی که عمیقا به ثبات نیاز دارند، شدیدا با مشکل مواجه می کند. در این راستا، بی ثباتیِ ارزش بیت کوین، یکی از مهمترین نقاط منفی آن است. 

در شرایط فعلی، کنشگریِ بیت کوین به عنوان ابزاری جهت ذخیره ارزش است که به شدت نسبت به آن ایجاد علاقه کرده(با توجه به افزایش قیمت قابل توجه آن) و مناظرات زیادی را در باب آن ایجاد کرده است. بیت کوین به خودیِ خود صاحب ارزش نیست. آنچه آن را جذاب کرده این است که عرضه آن به شدت محدود است(انتظار می رود فقط 21 میلیون بیت کوین در جهان استخراج شود). با این حال، منتقدان بر این باورند که هیچ چیز نمی تواند مانع از ایجاد رمز ارزهای جدید با استفاده از فناوری بلاک چین شود. 

در مدت اخیر، بسیاری از سرمایه گذاران و نهادهای مالی، توجه ویژه ای را به بیت کوین معطوف کرده اند. سرمایه دارانِ ثروتمند در سبد سرمایه گذاری خود، جایی را برای بیت کوین خالی کرده اند و سعی می کنند در این زمینه نیز دارایی داشته باشند. شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند بیت کوین در حالی تبدیل شدن به یکی از دارایی های ارزشمند در میان سرمایه گذاران است. همین مساله موجب افزایش تقاضا برای بیت کوین شده که محدود بودن میزان دسترسی به بیت کوین ها، خود عاملی اساسی در افزایش قابل توجه قیمت این رمز ارز در روزهای اخیر بوده است. 

علی رغم اوج گیری های اخیر ارزش بیت کوین، هنوز هم درک اساسی و درستی از ارزش این رمز ارز و پیامدهای جانبی آن وجود ندارد. بیت کوین به عنوان یک دارایی که نه محسوس است و نه مولد، تا حدی با ابهام مواجه است و ماهیتی معماگونه دارد. در شرایط کنونی که تورم در بازارهای جهانی به علت شیوع ویروس کرونا موج می زند و اساسا ابهامات زیادی نیز در مورد بیت کوین وجود دارد، اینکه بخواهیم از این رمز ارز استفاده کنیم، تا حدی برای سرمایه گذاران و نهادهای مالی، ریسکی است. همه این ها به این دلیل است که نه درک درست و فراگیری از بیت کوین وجود دارد و نه زیرساخت های درستی برای انجام مبادلات اقتصادی توسط آن ایجاد شده است. 

در شرایطی که قیمت طلا در سال 2020، 25 درصد رشد کرده است، بیت کوین در دوره مشابه زمانی، رشدِ 300 درصدی را به ثبت رسانده است. طلا یک آیتمِ ملموس، بادوام، نسبتا کمیاب، با ارزشِ ذاتی(یک فلز گرانبها که در صنعت جواهرات و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد)، و با سابقه ای دیرینه جهت حفظ ارزش به شمار می رود. با این حال، بیت‌کوین به عنوان یک دارایی نامحسوس و غیرمولد، که عمر آن به سختی به بیش از 12 سال می رسد، پا به میدان گذاشته و سعی دارد خود را به عنوان ابزار ذخیره ارزش موثرتری در مقایسه با طلا که اتفاقا رشد قابل توجهی هم دارد، معرفی کند. امری که به نظر، چشم انداز چندان روشنی نمی تواند داشته باشد. 

با در نظر گرفتن تمامی آنچه گفته شد، باید به طرح این سوال پرداخت که اساسا چه مولفه هایی قادرند جذابیت روزافزون بیت کوین را توضیح دهند؟ یکی از مولفه هایی که شاید بتوان به آن اشاره کرد این است که ما اکنون در رابطه با بیت‌کوین،  در بحبوحه آن چیزی قرار داریم که "رابرت شیلر" برنده اسبق جایزه نوبل اقتصاد آن را "روایت مسری" می خواند. در این چهارچوب، گاهی سرمایه داران و فعالان اقتصادی، روایت ها و افسانه هایی را راجع به پدیده ای نظیر بیت کوین می گویند تا مردم را متقاعد کنند بدون توجه به واقعیت ها، به سمت این پدیده حرکت کنند. همین مساله موجب یورش به سمت بیت کوین و افزایش ناگهانی قیمت آن می شود. 

با این همه، حامیان و فعالان عرصه بیت کوین باید بدانند که جوسازی های مکرر آن ها پیرامون اهمیت و ارزش بیت کوین، جدای از اینکه می تواند برای این رمز ارز، محبوبیت های مقطعی ایجاد کند و قیمت آن را افزایش دهد، در عین حال آن را به پدیده ای مناسب جهت رصد شدنِ آن توسط مقررات تنظیمی و نظارتی نیز تبدیل می کند. امری که می تواند محدودیت های زیادی را برای این رمز ارز ایجاد کند و بر ارزش آن تاثیر عمیقی بگذارد. این مساله با روند کلی که بیت‌کوین در برهه کنونی در پیش گرفته، چندان هم دور از دسترس نیست». 

 --------------------------------

*لینک:  

https://thehill.com/opinion/finance/532811-what-is-behind-the-recent-surge-in-the-price-of-bitcoin