ترامپ یک هفته پس از آشوب کنگره بالاخره خشونت‌ها را محکوم کرد

جهان،   3991025020 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه با انتشار ویدیویی، بدون اشاره به مساله استیضاح خود در نهایت خشونت هوادارانش یک هفته پس از حمله مرگبار آنها به کنگره را محکوم کرد.

ترامپ یک هفته پس از آشوب کنگره بالاخره خشونت‌ها را محکوم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، این ویدیو ساعاتی پس از آن منتشر شد که مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح او رای مثبت داد و ترامپ را اولین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا کرد که دو بار استیضاح می‌شود. ترامپ با تهدیدهای حقوقی و احتمال محکومیت در سنا بابت اقداماتش در رابطه با آشوب‌های شش ژانویه در کنگره مواجه است.

رئیس جمهوری آمریکا در این پیام پنج دقیقه‌ای که از قبل ضبط شده و داخل کاخ سفید بود، هیچ اشاره‌ای به رای استیضاح نکرد اما گفت "بی چون و چرا" آشوب در کنگره آمریکا را محکوم می‌کند.

ترامپ تاکید کرد: خشونت جمعیت، بر خلاف تمام باورهای من و ارزش‌هایی است که جنبش ما روی آن استوار است. هیچ‌کدام از حامیان واقعی من حقیقتا خشونت سیاسی را تایید نمی‌کنند. هیچ‌کدام از هواداران واقعی من هرگز نمی‌توانند به قانون یا پرچم آمریکای با عظمت ما بی‌احترامی کنند. هیچ‌یک از حامیان واقعی هرگز نمی‌توانند دیگر آمریکایی‌ها را تهدید یا مورد آزار قرار دهند. اگر شما مرتکب هر یک از این کارها شوید، از جنبش ما حمایت نمی‌کنید بلکه شما در حال حمله به آن و کشور ما هستید.

در روز اغتشاشات، ترامپ با تاخیر خواستار برقراری آرامش شد و بعدا به آشوبگران گفت "به خانه بروید. ما عاشق شما هستیم." با این حال، او پنج‌شنبه گذشته به اجبار ویدیویی منتشر و این خشونت‌ها را محکوم کرد اما برای انتشار پیام تندتر و قاطع‌تری که آنچه رخ داده شدیدا محکوم کند، تحت فشار قرار گرفت.

ترامپ در ویدیوی جدید خود اصلا ابراز تاسف نکرد که اقداماتش باعث بروز این خشونت شد و همچنین به اینکه جو بایدن برنده واقعی انتخابات ریاست جمهوری است، اذعان نکرد. یک روز پیش از آن، او گفت که اظهاراتش "کاملا مناسب" بوده است.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات او را قابل استیضاح دانستند و به نظر می‌رسد که دست‌کم ۶۷ سناتور در سنا با آن موافقت کنند که آستانه رای لازم برای محکومیت است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا جزو جمهوری‌خواهانی است که گفته از رای استیضاح حمایت می‌کند. مک‌کانل پنج‌شنبه گفت که به استدلال‌های حقوقی گوش خواهد داد.

دونالد ترامپ همچنین در این ویدیو تلاش کرد تا خشونت، خرابکاری و قانون‌شکنی را سست کند و گفت که گزارش امنیتی دریافت کرده است. او گفت که به آژانس‌های فدرال دستور داده تا از تمام منابع ضروری برای حفظ نظم و تضمین اینکه یک گذار قدرت "با ایمنی و بدون بروز حادثه" انجام می‌شود، اطمینان حاصل کنند.

او افزود: امروز من از تمام آمریکایی‌ها می‌خواهم تا به احساساست لحظه‌ای غلبه کرده و با یکدیگر به عنوان مردم واحد آمریکا بپیوندند. بیایید حرکت به سمت اتحاد را برای سلامت خانواده، جوامع‌مان و کشور خودمان انتخاب کنیم.