توضیح وزیر نیرو درباره استفاده چینی‌ها از رمزارزها

اقتصادی،   3991024004 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نیرو درباره استفاده چینی‌ها از رمزارزها و صحبت‌هایی که در مورد علت خاموشی‌ها در این راستا مطرح می‌شود، تاکید کرد: هر کسی که مجوز دارد طبق مجوز می‌تواند نسبت به استخراج رمزارزها اقدام کند و هر کسی که مجوز ندارد، چه خارجی و چه داخلی مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

توضیح وزیر نیرو درباره استفاده چینی‌ها از رمزارزها

به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در حاشیه افتتاح طرح‌های هفته سی‌وششمین پویش چند هفته الف ب ایران با بیان این‌که در خصوص ماینرها باید سعی شود تا خبرنگاران مطالب را به گونه‌ای منتشر کنند که اثرگذاری بالایی داشته باشد، گفت: استفاده از انرژی برق که با یارانه قابل ملاحظه‌ای تولید می‌شود، برای ماینینگ و تولید رمزارزها تابع مصوبه هیات وزیران است و باید از وزارت صنعت، معدن و معدن برای این مساله مجوز اخذ شود و تعرفه‌های خاصی نیز وزارت نیرو برای این موضوع اعمال کرده که در حد برق صادراتی است.

وزیر نیرو ادامه داد: هستند مواردی که با مجوز از رمزارزها استفاده می‌کنند و در گزارشی که بنده دارم حدود ۳۰۰ مگاوات مصرف صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که اوج بار این روزها ۳۸ هزار مگاوات تخمین زده می‌شود.

وی اضافه کرد: کسانی که غیرمجاز اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند، کارشان غیرقانونی است و باید دستگاه‌های مربوط با آنها مقابله کنند. اگر شهروندان نیز مواردی را مشاهده کردند آن موارد را به توانیر گزارش دهند و شرکت توانیر نیز برای این مساله پاداش در نظر گرفته است.

اردکانیان درباره خاموشی‌های امروز نیز تصریح کرد: درخواست صمیمانه من از هموطنان این است که با مصرف صحیح منابع زیستی آب و انرژی و به ویژه مصرف گاز خانگی به ما کمک کنند، چرا که هرچه همکاری هموطنان بهتر باشد شرایط مهیاتری برای برق رسانی وجود خواهد داشت.

وزیر نیرو ادامه داد: بنا بر گزارش‌ها مصرف گاز خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که البته قابل مدیریت است و همانطور که مردم در تابستان همکاری کردند تا میزان مصرف برق مدیریت شود، اکنون نیز در مساله‌ی گاز می‌توان این مساله را مدیریت کرد و تنها کافی است که هموطنان یک و دو درجه دمای محیط مسکونی خود را مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: از این طریق می‌توان به مناطق حساس کمک کرد چرا که رساندن گاز به شمال کشور مشکلات فنی خود را دارد گازرسانی به نیروگاه‌های آن مناطق با سختی بیشتری همراه است و اختلال در گازرسانی به نیروگاه‌ها تاثیر در سوخت جایگزین و خاموشی‌های پراکنده می‌گذارد که اگر همکاری وجود داشته باشد این مشکلات کاهش می‌یابد.

 

وزیر نیرو با اشاره به خاموشی‌های امروز اظهار کرد: این خاموشی‌ها عمدتا بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها است؛ در تلاش هستیم تا این مشکل حل شود جلسات منظمی بین همکاران وزارت نفت و نیرو برگزار شده است و برای حل این مشکل امیدواریم به لحاظ همکاری بین دستگاه‌های مذکور و همکاری مردم این مشکل توسعه پیدا نکند.

اردکانیان با تاکید بر این‌که طرح‌های توسعه نیروگاهی به هیچ وجه نه تنها با کندی مواجه نشده بلکه به زبان آمار و ارقام ظرفیت نصب شده نیروگاهی در دولت حاضر به طور متوسط نسبت به دوره‌های قبل از آن افزایش نیز دارد، گفت: ما دستاوردهای دیگری نیز داشتیم که باید حفظ و تکرار کنیم که با مدیریت اوج بار در تابستان مانع از آن شویم که برای عبور از اوج بار که هر سال نسبت به سال قبل ۵.۲ افزایش می‌یافت با مدیریت اوج بار و کمک مصرف‌کنندگان عرضه انرژی بیشتری در سایر ایام شبانه‌روز مانع از این شدیم که سرمایه گذاری قابل توجهی برای این مساله صورت بگیرد.

به گفته وی، دو سال متوالی است که اوج بار نسبت به سال قبل تنها یک درجه بوده است و این به معنای نه تنها توقف بلکه کندی طرح‌های نیروگاهی نیست.آنچه نصب شده و تا پایان دولت نصب خواهد شد بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت در طول هشت سال است که متوسط ۲۵۰۰ مگاوات نسبت به متوسط سال‌های قبل از آن در ادوار ۳۰ ساله که زیر ۲۰۰۰ مگاوات است افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد.

وزیر نیرو با بیان این‌که در شرایط فعلی روزانه ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود که ۶۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به بخش خانگی است، تصریح کرد: از اول آذرماه تا ۱۰ دی‌ماه ظرف ۴۰ روز نسبت به سال ۱۳۹۸ گاز خانگی در استان تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته که تنها دو درصد به خاطر انشعابات جدید بوده است؛ این افزایش مصرف بسیار بالا است و الان در شرایط کنونی باید برای این مساله راه چاره‌ای در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح‌های برنامه امروز گفت: ۲۲ واحد تصفیه‌خانه به عنوان مودول تصفیه‌خانه دیده شده که ۸۰۰۰ کیلومتر هم شبکه انتقال دارد امروز که با هم صحبت می‌کنیم از این ۸۰۰۰ کیلومتر حدود ۷۰۰۰ کیلومتر اجرا شده است و ۹۰ درصد از شبکه انتقال اجرا شده است و از یک میلیون و ۴۰۰ هزار انشعاب حدود ۷۰۰ هزار انشعاب نصب شده یعنی ۷۰ درصد انشعابات برقرار است.

اردکانیان اضافه کرد: از ۲۲ تصفیه‌خانه فاضلاب که البته اندازه‌های آن متفاوت است بزرگترین‌ها تصفیه‌خانه جنوب تهران شامل شش واحد است که در مدار بهره‌برداری است و جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد. چهار واحد آن نیز در تصفیه‌خانه فیروزبهرام است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد و جمعیت دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمدتا در مناطق غرب تهران است.

وی با بیان این‌که توقف در پویش امکان‌پذیر نیست و تمامی طرح‌ها در مرحله‌ی بهره‌برداری است، گفت: امروز آبرسانی به ۱۰۰ روستای کشور در چهار استان در برنامه پویش بود که افتتاح شدند و حدود ۶۳ هزار نفر هموطن روستایی ما از نعمت دسترسی به شبکه آب سالم بهره‌مند شدند و تعداد روستاهایی که در دولت تدبیر به آب شرب متصل شده‌اند به ۱۲ هزار و ۴۳۷ روستا با جمعیتی معادل هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید و این برنامه آبرسانی نیز تا روزهای آخر سال فعالیت این دولت ادامه خواهد داشت.

وزیر نیرو با بیان این‌که جمعیت بهره‌مند در مناطق روستایی در این دولت به ۹ میلیون و ۳۰۰ نفر می‌رسد، اظهار کرد:  جمع پروژه‌های پویش تا امروز به ۱۹۹ پروژه رسیده و تا وعده ۲۵۰ پروژه، ۵۱ پروژه باقی مانده که تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهار پروژه آبرسانی روستایی با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان در چهار استان کشور با حضور وزیر نیرو و در قالب هفته سی و ششم پویش #هرهفته الف ب_ایران افتتاح شد. در این آئین که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از ۱۰۰ روستای آبرسانی شده، ۷۵ روستا در استان کردستان، ۱۵ روستا در استان زنجان، هشت روستا در استان البرز و دو روستا در استان همدان از نعمت آب برخوردار شدند.


بر این اساس، صبح امروز رضا اردکانیان پروژه آبرسانی به ۷۵ روستا در استان کردستان با اجرای ۲۸۷ کیلومتر خطوط انتقال، ۱۰ هزار مترمکعب مخازن ذخیره، ۳۱۳ لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب و با اعتبار ۸۱.۷ میلیارد تومان برای آبرسانی به جمعیتی حدود ۱۰ هزار و ۴۸۰ خانوار معادل ۴۳ هزار و ۸۲۵ نفر را به بهره‌برداری رساند.


همچنین در استان زنجان با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به ۱۵ روستا با ۴۱ کیلومتر خطوط انتقال، ۶۰۰ مترمکعب مخازن ذخیره، ۵۳ لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب و با اعتبار ۲۰.۱ میلیارد تومان جمعیتی بالغ بر ٧٥٩٨ نفر از آب سالم و پایدار بهره‌مند شدند.


علاوه بر این پروژه آبرسانی به هشت روستا در استان البرز نیز که با اجرای دو کیلومتر خطوط انتقال، ١٢٠٠ مترمکعب مخازن ذخیره، ۴۹ لیتر بر ثانیه و با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد تومان جمعیت ٩٧٦٤ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، امروز افتتاح شد.


چهارمین پروژه افتتاح شده، پروژه آبرسانی به دو روستا در استان همدان با اجرای پنج کیلومتر خطوط انتقال، ۲۰۰ مترمکعب مخازن ذخیره، هشت لیتر بر ثانیه و سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد تومانی حدود ١٤٣٢ نفر جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.