هشدار درباره بازگشایی مدارس در هوای آلوده

اجتماعی،   3991023108 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: ماسک پارچه‌ای حدود ۱۲ درصد جلوی آلودگی هوا را می‌گیرد و برای ایمنی از آلودگی باید از ماسک‌های «ان ۹۵ فیلتردار» استفاده کرد.

هشدار درباره بازگشایی مدارس در هوای آلوده

به گزارش فارس، «محمدمسعود ذاکر» در برنامه «طبیب» در خصوص استفاده از دستگاه بخور در منزل گفت: بخور در افرادی که آسم دارند به ویژه برای کودکان مناسب نیست و ما توصیه می‌کنیم که بخور را از اتاق بچه‌هایی که سرفه می‌کنند بردارند، اشکالی که ایجاد می‌کند این است که رشد کپک و جانداران ریز در منزل بیشتر می‌شود، به ویژه ما ایرانیان که فرش هم در منزل داریم و این رطوبت در فرش می‌نشیند، اگر رطوبت بالای 50 درصد است حتی در اتاق را باز بگذارید، استفاده از بخور گرم و سرد هم فرقی ندارد و هر دو مضر است.

وی با اشاره به اینکه تنگی نفس این روزها بیشتر به دلیل آلودگی هواست، اظهار کرد: ما دو گروه آلودگی هوای کلی داریم یکی ریزگردها هستند و یکی گازها، اینها بر حسب نوع‌شان در جاهای مختلف ریه می‌نشینند، این ذرات در راه‌های انتهایی هوایی قرار می‌گیرند و شانس بیماری‌های تنفسی، سرطان ریه و سکته‌های قلبی و مغزی را بیشتر می‌کنند در واقع حدس زده می‌شود که 20 درصد سکته‌ها به دلیل آلودگی است.

این پزشک متخصص همچنین عنوان کرد: ما 20 سال پیش در افراد غیرسیگاری تا این حد سرطان ریه را نمی‌دیدیم، اما الان یک هشتم سرطان‌های ریه در افراد غیرسیگاری است، در حال حاضر دلیل 600 هزار سرطان ریه در سال را آلودگی هوا می‌دانند، این به جز این است که اگزما و ضایعات پستی را بیشتر می‌کند، باعث سقط مکرر و تولد نوزادانی با وزن کم می‌شود، روی باروری اثر می‌گذارد، باعث بیماری‌های خونی می‌شود که با افزایش بنزن ارتباط دارد و همچنین باعث سرطان مثانه می‌شود.

ذاکر با تأکید بر اینکه ماسک پارچه‌ای حدود 12 درصد جلوی آلودگی هوا را می‌گیرد و برای ایمنی از آلودگی باید از ماسک‌های «ان 95 فیلتردار» استفاده کرد، یادآور شد: این ماسک‌ها 95 درصد ذرات را می‌گیرد، لذا توصیه اول در این روزها در خانه ماندن است ولی در صورت اجبار نباید از کنار خیابان‌های پر رفت‌وآمد عبور کنیم، اگر کودکی دارید با فاصله بیشتری از خیابان‌های شلوغ حرکت کنید و اگر عادت به ورزش دارید باید با فاصله 300 تا 500 متری خیابان اصلی باشد، مثلا بازی دربی باید لغو می‌شد چراکه در این شرایط برگزاری آن درست نبود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی در رشد مغزی کودکان تأثیر دارد و احتمالا ضریب هوشی کودکان ما در آینده با این آلودگی‌ها کمتر خواهد بود، تصریح کرد: حتی توصیه‌هایی است برای محدودیت رفت‌وآمد خودروها در کنار مدارس یعنی باید در کنار مدارس آمدورفت را سخت‌تر کنیم و اگر پیاده هستید از مسیرهایی رفت‌وآمد کنید که آلودگی کمتر باشد، هرچه سن کودک کمتر و قد کوتاه‌تر باشد میزان آلودگی که دریافت می‌کند بیشتر است، لذا بازگشایی مدارس در این آلودگی اصلا به صلاح نیست.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه نوشیدن شیر نمی‌تواند آلودگی را از بین ببرد، تصریح کرد: اما اینکه بتوانیم در برابر رژیم غذایی غربی که پرچرب است از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سالم‌تر است از جمله لبنیات و سبزیجات که دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند استفاده کنیم بسیار بهتر است اما استفاده از لبنیات‌های پرچرب نیز مضر است، چنانکه پنیرهای پرچرب علاوه بر افزایش وزن، شانس ابتلا به سرطان سینه را نیز بالا می‌برد، مثلا یک قالب پنیر پرچرب دو تا چهار برابر یک قالب کره  چربی دارد.  

ذاکر در خصوص استفاده از ویتامین‌ها برای تقویت ریه نیز گفت: تحقیقاتی بر روی اثرات آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های آ و ای شده، اما توصیه‌ای نیست چون با تغذیه سالم این ویتامین‌ها جبران می‌شود، اگر تغذیه سالمی ندارید از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید. مواردی مثل تنفس نعناع و مواردی از این دست هم کمکی نمی‌کند اما در خصوص اثرات آویشن تحقیقاتی شده است.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه در آلودگی هوا سعی کنید از دهان نفس نکشید، چون بینی خودش نوعی فیلتر برای جلوگیری از آلودگی است، در خصوص اثرات دستگاه‌های تصفیه هوا یادآور شد: دستگاه تصفیه هوا تا سه دهم میکرون را می‌تواند حذف کند، حتی استفاده از داکت اسپلیت در خانه مؤثر است، در خودرو نیز بهتر است سیرکولیت و ایرکاندیشن داخلی را روشن و پنجره‌ها را بالا بکشید چون با این روش 30 درصد آلودگی پائین می‌آید.

وی در پایان در خصوص مهمترین نشانه‌های آسم و مشکلات تنفسی توضیح داد: تنگی نفس مهمترین علامت است که اول در محدودیت فعالیت‌ها خودش را نشان می‌دهد یعنی فعالیتی که قبلا می‌توانستید انجام دهید دیگر نمی‌توانید دوم در موقع خواب است که حتی ممکن است از خواب بیدارتان کند.