واکنش تخت‌روانچی به مصوبه مجلس: نمی‌توانم اعلام کنم که این طرح موثر است یا خیر

سیاسی،   3991022082

سفیر کشورمان در سازمان ملل در خصوص طرح هسته‌ای مجلس گفت: نمی توانم اعلام کنم که این طرح موثر است یا خیر. اما باید تاکید کنم که ایران نمی تواند یکطرفه برجام را اجرا کند. دولت در گام های کاهش تعهدات برجامی چنین ساز و کاری را دیده است.

واکنش تخت‌روانچی به مصوبه مجلس: نمی‌توانم اعلام کنم که این طرح موثر است یا خیر

مجید تخت‌روانچی سفیر کشورمان در سازمان ملل و مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان به خبرآنلاین گفت: غنی سازی 20 درصدی از روز ابلاغ مجلس به دولت بود. موضوع دو ماه مربوط به پروتکل الحاقی است. متن مصوبه مجلس به دولت کاملا واضح و روشن است. از اول که به دولت ابلاغ می شود باید این کار صورت پذیرد. اما دو ماه پس از ابلاغ به بحث پروتکل الحاقی مربوط می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه در لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام موثر است؟بیان کرد: نمی توانم اعلام کنم که این طرح موثر است یا خیر. اما باید تاکید کنم که ایران نمی تواند یکطرفه برجام را اجرا کند. دولت در گام های کاهش تعهدات برجامی چنین ساز و کاری را دیده است. بدون اینکه درصد غنی سازی را در نظر بگیرد چنین چیزی را در مصوبه دولت پیش بینی کرده بود. مجلس نیز در حال حاضر مصوبه ای داشته که لازم الاجرا شده است. نامه ای که نمایندگی ایران به آژانس فرستاد همین موضوع را اعلام کرد. در آن مطرح شد که بر اساس مصوبه مجلس ایران باید آن را اجرایی کند، چرا که تبدیل به قانون شده است. نمی توان پیش بینی کرد که آیا مصوبه مجلس منجر به تغییر موضع طرف مقابل خواهد شد یا خیر. این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد و تبعات آن را بپذیرد. دولت در حال حاضر طبق مصوبه قانونگذران بر همان اساس عمل می کند؛ مانند قوانینی که مانند بقیه باید به آن عمل شود.

تخت روانچی همچنین درباره واکنش روسیه به طرح مجلس ایران گفت: روسیه یکی از کشورهاَی همسایه ایران است و روابط سیاسی، اقتصادی با این کشور دارد. همچنین در سازمان های بین المللی نیز تهران روابط خوبی با مسکو دارد. در همین موضوع هسته ای و برجام روسیه در شورای حکام آژانس رأی منفی داد در حالی که اروپایی ها در همین زمینه تلاش می کردند. در موضوع تحریم تسلیحاتی ایران نیز این کشور در کنار چین رأی منفی داد. در اعلام مواضع نیز این کشور به طور صریح اعلام می کند که قدم های ایران در راستای عدم ایفای تعهدات طرف مقابل است. بنابراین موضع روسیه کاملا روشن است و می داند که مساله هسته ای در سطح بین المللی باید به چه صورت پیش رود. مجلس در راستای حاکمیت ایران مصوبه ای را تصویب کرده که امری بسیار طبیعی و روشن است.