آمونیاک و کاربرد های عجیب و غریب آن!

گزارش بازرگانی،   3991021044

آمونیاک چیست؟

آمونیاک به عنوان ماده ای غیر آلی و بی رنگ،  بسیار تحریک کننده با بوی تند و خفه کننده میباشد که فرم معمول آن به صورت مایع است.

تولید مواد شیمیایی مختلف مثل نیتریک اسید  و استفاده از آنها در صنایع مختلف از جمله کاربردهای آن است که در ادامه بصورت کامل تر به آن می پردازیم.

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که آمونیاک ، بخشی از چرخه نیتروژن است و از فرآیندهای باکتریایی در خاک تولید می شود. آمونیاک همچنین به طور طبیعی از تجزیه مواد آلی ، از جمله گیاهان ، حیوانات و مواد زائد حیوانی تولید می شود.

در بدن انسان نیز غذاهای حاوی پروتئین به اسیدهای آمینه و آمونیاک تجزیه می شود ، سپس تبدیل آمونیاک به اوره رخ می دهد.

 وجود آمونیاک برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی ضروری است و از آن به عنوان پیش ماده ای برای سنتز اسیدهای آمینه و نوکلئوتید استفاده می شود.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آمونیاک:

  1. 1. اسامی هم خانواده آمونیاک:آمونیاک مایع، محلول آمونیاک، هیدروکسید انهیدروز آمونیوم، hydrogen nitride، Trihydrogen nitride، Nitro-sil، Ammonia، آمونیاک خانگی.

2.آمونیاک به صورت یک گاز بی رنگ، بسیار تحریک کننده با بوی تند و خفه کننده انجام می شود.

3.آمونیاک در شکل خالص ، رطوبت ساز است و رطوبت را به راحتی جذب می کند.

4.در هنگام خرید آمونیاک ،توجه به این نکته که این ماده داری خاصیت قلیایی و خورندگی است ضروری است.

5.گاز آمونیاک به راحتی در آب حل می شود و تشکیل هیدروکسید آمونیوم ،که یک محلول سوزاننده و باز ضعیف است، را می دهد.

6.این ماده به شدت قابل اشتعال نیست ، از ظروف استیل استفاده می شود، که ممکن است در معرض حرارت زیاد منفجر شوند.

7.نقطه ذوب:  -۷۷.۷۳ °C

 نقطه‌جوش: -۳۳.۳۴ °C

 چگالی: ۰.۷۳ kg/m³

 دمای اشتعال: دمای خود اشتعالی گاز آمونیاک ۶۵۱ درجه سانتی‌گراد

آمونیاک در وزنه برداری:

استفاده از آمونیاک به منظور  افزایش نیاز بدن به اکسیژن حین انجام فعالیت های سنگین ،رایج است. میزان نیاز به  اکسیژن در فعالیت بدنی شدید تا حد زیادی تغییر می کند، در واقع مصرف اکسیژن در شرایط عادی حدود ۱۵۰ سی سی در دقیقه است اما در شرایط فعالیت سنگین می تواند به ۱۰۰۰ سی سی در دقیقه نیز برسد.

استنشاق کنترل شده محلول آمونیاک با فرمول شیمیایی NH3 باعث باز کردن عروق، جریان اکسیژن در خون می شود و بدین ترتیب باعث ایجاد رقبت شدید به آمونیاک در وزنه برداران ، جهت افزایش قوای جسمانی ، میشود.

استفاده از آمونیاک در ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری و پاورلیفتینگ با افزایش سطح هوشیاری در مهار کردن وزنه به ورزشکار نیز کمک می کند.

کاربرد آمونیاک در صنعت کشاورزی

آمونیاک توسط کشاوران میتوان به استفاده از آن به عنوان کود نیتروژن برای کمک به تداوم تولید مواد غذایی اشاره کرد.

برای اینکار معمولاً مخازن حاوی گاز مایع به طور مستقیم به خاک اعمال می شوند.

 

آمونیاک به عنوان ماده پاک کننده

با خرید آمونیاک و مخلوط کردن آن با قسمت های مساوی آب و مایع ظرفشویی ، قطعا  می توانید بیشتر لکه های غیر روغنی را از بین ببرید!

رنگ موی بدون آمونیاک

آمونیاک در بسیاری از محصولات مصرفی از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، مورد استقاده قرار میگیرد.

آمونیاک موجود در رنگ مو باعث جدا شدن کوتیکول های مو و نفوذ رنگ به داخل آن می شود.  

اما آمونیاک می تواند باعث خشک شدن موها و آسیب شود، پس قاعدتا رنگ مو بدون آمونیاک برای افرادی که موهای حساس دارند و یا خانم های باردار بسیار مناسب تر است .باید یا توجه به نیاز خود و توجه به قیمت رنگ موی بدون آمونیاک اقدام  به خرید کنید.

 

برای اینکار،محصول رنگ مو باید یک pH  قلیایی داشته باشد چون موی انسان ذاتا دارای خاصیت اسیدی است. اغلب از آمونیاک برای افزایش pH  و ساخت محلول قلیایی استفاده می کنند.

آمونیاک به عنوان عوامل بیماری زا

از آمونیاک برای ساخت دارو استفاده می‌شود.

نکته مهم اینکه آمونیاک ممکن است برخی از میکروب ها مانند عوامل بیماری زای ناشی از غذا مانند سالمونلا و E. coli را از بین ببرد ،اما به عنوان ماده از بین برنده باکتری ها ، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا شناخته نمی شود.

کاربردهای آمونیاک در صنعت

فروش آمونیاک در صنعت جهت تصفیه منابع آب و تولید پلاستیک ، مواد منفجره ، منسوجات ، سموم دفع آفات ، رنگها و سایر مواد شیمیایی نیز صورت می گیرد.

آمونیاک در خون

آمونیاک یک ترکیب زائد نیتروژن است که به طور معمول از طریق ادرار دفع می شود. هنگامی که کلیه ها یا کبد به درستی کار نمی کنند، سطح آمونیاک خون در اثر تجمع بیش از حد آمونیاک افزایش می یابد و باعث می شود مواد زائد در جریان خون باقی بمانند. و این تجمع باعث بیماری آنسفالوپاتی کبدی میشود.

بخارات آمونیاک سمی

همانطور که اشاره کردیم،آمونیاک خورنده است. شدت اثر آمونیاک روی سلامتی، به مسیر قرار گرفتن در معرض آن، دوز و مدت زمان مواجهه بستگی دارد. قرار گرفتن در معرض غلظت بالای آمونیاک در هوا باعث سوختن فوری چشم ، بینی ، گلو و دستگاه تنفسی می شود و می تواند منجر به کوری ، آسیب ریه یا مرگ شود.

آیا استنشاق آمونیاک می تواند به شما آسیب برساند؟

بعد از خرید آمونیاک، استنشاق آن می تواند دستگاه تنفسی را تحریک کرده و باعث سرفه ، خس خس سینه و تنگی نفس شود. همچنین استنشاق آمونیاک همچنین می تواند باعث تحریک بینی و گلو شود. مردم می توانند بوی تند آمونیاک موجود در هوا را در حدود 5 قسمت آمونیاک در یک میلیون قسمت هوا (ppm) حس کنند.

 آمونیاک در چه غلظتی خطرناک است؟

قرار گرفتن در معرض 300 قسمت در میلیون (ppm) بلافاصله برای زندگی و سلامتی خطرناک است. آمونیاک همچنین با غلظت های تقریبی 15 تا 28 درصد در هوا قابل اشتعال است. این ماده وقتی با روغن های روان کننده مخلوط شود ، دامنه غلظت قابل اشتعال آن افزایش می یابد.

 

شرکت کیمیا تهران اسید با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی و مرجع تخصصی مواد شیمیایی ایران میباشد. از قدیمی ها برای خرید مشاوره بگیرید!

مطالعه بیشتر