واکسن ایرانی تا خرداد ۱۴۰۰ به بازار می‌آید

سلامت،   3991020114 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، گفت: تصمیم استفاده از واکسن ایرانی در راستای حفظ عزت ملی گرفته شد.

واکسن ایرانی تا خرداد ۱۴۰۰ به بازار می‌آید

به گزارش مهر، پیام طبرسی، در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه تصمیم استفاده از واکسن ایرانی در راستای حفظ عزت ملی ایران گرفته شد، عنوان کرد: کشوری که ما را تحریم دارویی کرده می‌خواهد به ما که تولیدکننده واکسن هستیم ۱۵ هزار دوز واکسن اعانه بدهد.

عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن کوویران، در خصوص اینکه چرا ترجیح داده شد که واکسن آمریکایی و انگلیسی خریداری نشود، اظهار کرد: در بیانات مقام معظم رهبری دو نکته مهم وجود داشت یکی اینکه ایشان واکسن را تأیید کردند یعنی برخلاف آنچه که یک گروهی مدام ضد واکسن صحبت و تبلیغات می‌کردند ولی ایشان واکسن را تأیید کرده و از واکسن ایرانی تقدیر کردند و همچنین اعلام کردند اگر از کشورهای دیگری غیر از این دو کشور واکسن خریداری شود در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته من دقیق نمی‌دانم چرا، ولی حدسی که می‌زنم این است که این کار به دلیل حفظ عزت ملی ایران است، چون وقتی که واکسن آمریکایی تولید شد صحبتی از اینکه به ما بدهند وجود نداشت، حتی برای انتقال پول آن مشکل داشتیم اما به محض اینکه واکسن ایرانی رونمایی شد و قرار شد که ایران از کشوری مثل چین واکسن بخرد اعلام کردند که یک سری خیّر آمریکایی می‌خواهند ۱۵ هزار دوز واکسن به ایران هدیه کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: یعنی فکر کنید که به کشوری که واکسن تولید می‌کند اعلام می‌شود که می‌خواهیم ۱۵ هزار دوز واکسن اهدا کنیم، این به نظر من عزت ملی ما را به مخاطره می‌اندازد که کشوری بخواهد به ملت ایران اعانه بدهد ملت ایران نیازی به اعانه ندارد خودش درست می‌کند و بهترین آن هم را درست می‌کند و ممکن است از کشورهایی غیر از این کشورها هم خریداری کند.

طبرسی با اشاره به اینکه در بحث دارو همین کشورها با ما خیلی بد برخورد کردند، افزود: یعنی همین داروی «رمدسیویر» را اگر شرکت‌های داخلی تولید نکرده بودند ما همین الان باید می‌گشتیم از ناصر خسرو و آن را پیدا می‌کردیم، در خصوص همه داروها این مشکل وجود دارد، حالا اگر می‌خواهند به ما ۱۵ هزار دوز اهدا کنند این در شأن ملت ما نیست و مقام معظم رهبری هم بر اساس همین اصل و در راستای حفظ عزت ایرانی این تصمیم را اتخاذ نمودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تأکید بر اینکه مشکل بزرگی هم در این خصوص نخواهد بود، گفت: چراکه می‌توان آن را از کشورهای دیگر وارد کرد، الان هند، چین، روسیه واکسن تولید کرده و تا سه، چهار ماه آینده واکسن ایرانی هم خواهد آمد و مشکلی در این خصوص نخواهد بود.

وی در خصوص عوارض واکسن‌های فایزر و مدرنا توضیح داد: این واکسن‌ها در اثربخشی خوب بوده اما چون واکسن‌های نوع جدید است، عوارض طولانی مدت آن مشخص نیست کما اینکه در فرانسه اعلام کردند نباید استفاده شود چون ممکن است ایجاد سرطان کند، در همان کشورها هم عده بسیاری ترجیح دادند که آن را نزنند.

طبرسی در پایان تصریح کرد: واکسن تولید شده ایرانی از نوع شناخته شده و مکانیسم آن از ویروس کشته شده است، حال افرادی که به آنها تزریق شده در حال حاضر خوب است، انشاالله اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ۹۹ به بازار می‌آید، تنها یک نوع هم نیست و انستیتو پاستور، مؤسسه رازی و چند شرکت دیگر هم روی آن کار می‌کنند که به مرور وارد بازار خواهد شد. ضمن اینکه واکسن چینی هم واکسن خوبی است و در حال حاضر امارات و ترکیه از آن استفاده می‌کنند و در چین هم تعداد زیادی آن را تزریق کردند و ما برای اولویت داشتن تزریق به گروه‌های پرخطر حتماً واکسن را از این کشورها هم خریداری می‌کنیم.