تحلیلگر برجسته جهان عرب: آمریکا با سرعت به سمت جنگ داخلی می رود

جهان،   3991020109 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای با اشاره به شرایط آشفته آمریکا در سایه شرارت‌های دونالد ترامپ و آینده او پس از این خودکشی سیاسی نوشت آمریکا به سرعت به سمت جنگ داخلی پیش می رود.

تحلیلگر برجسته جهان عرب: آمریکا با سرعت به سمت جنگ داخلی می رود

به گزارش الف «عبدالباری عطوان»  سردبیر روزنامه رای الیوم در واکنش به اتفاقات اخیر آمریکا و اوضاع آشفته این کشور پس از شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری در مقاله‌ای نوشت: «جرج بوش پسر» رئیس جمهور اسبق آمریکا  زمانی که هرج و مرج و اقدامات خشونت آمیز و یورش به کنگره در آمریکا را  تحت عنوان تغییر آمریکا به «جمهوری مرموز» توصیف می کند در واقع به جمهوری های مرموز توهین کرده است؛ چراکه در این اتفاقات آمریکا یک رئیس جمهور دیوانه، احمق، دروغگو و متوهم مانند دونالد ترامپ دیده می شود که طرفداران خود را تحریک به حمله به ساختمان کنگره می کند .

عطوان افزود: دولت واقعی آمریکا همان است که ترامپ  با تجاوز به ساده‌ترین ارزش های دموکراتیک و حقوق بشر که از جمله بارزترین آنها تحریک طرفداران خود به خشونت و اعتراض به نتایج آرای انتخابات  و تهدید  مخالفان  و یا شهروندان عادی با اسلحه است، نشان می دهد.  این دولت نژادپرست و استعماری آمریکاست که دموکراسی و حقوق بشر و آزادی بیان را تحت عنوان شعارهایی برای گمراه کردن افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود در سراسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه  به کار میبرد؛ اما واقعا این ارزش های دموکراتیک چیست که موجب  کشته شدن میلیون‌ها نفر در عراق، سوریه ، لیبی و یمن می شود.

 در ادامه این مقاله آمده است: اکنون صداها در آمریکا برای عزل ترامپ و محاکمه وی و فعالسازی اصلاحیه ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا  مبنی بر انتقال قدرت به «مایک پنس» معاون وی پس از استعفای مستمر وزرا و سایر مقامات عالیرتبه دولت ترامپ  بالا رفته؛  اما مایک پنس که  در رفتارهای نژادپرستانه چیزی کمتر از رئیس جمهور خود ندارد از این اقدام خودداری می کند.  همین امر ممکن است «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد تا از حق خود در قانون اساسی برای محاکمه  مسئولانی که شهروندان آمریکایی را تحریک به ایجاد خشونت و هرج و مرج و تجاوز به دموکراسی در آمریکا می کنند  استفاده کند.

سردبیر رای الیوم خاطرنشان کرد، بحثی که در حال حاضر درباره دیدگاه قانون اساسی در خصوص عزل ترامپ در نظر گرفته شده مربوط به این موضوع است که دونالد ترامپ بنابه دلایل عقلانی که امور ماهیتی را تماماً نادیده گرفته است صلاحیت حکومت ندارد.  بنابراین ممکن است با این روند این رئیس جمهور دیوانه در چند روز باقیمانده دوره خود در کاخ سفید  خطرات زیادی نه تنها برای آمریکا بلکه برای کل جهان ایجاد کند. بر همین اساس شرایط اضطراری آمریکا حکم اخراج فوری ترامپ از کاخ سفید و حبس خانگی و سلب همه اختیارات ریاست‌جمهوری از وی را ایجاب می کند.  شاید برخی این استدلال را داشته باشند که اگر چنین اقداماتی صورت گیرد ترامپ تبدیل به یک قهرمان ملی در آمریکا خواهد شد؛ اما در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که اجازه دادن به ترامپ برای استفاده کامل از اختیارات ریاست جمهوری در ایالات متحده ممکن است منجر به عواقب  ناگوار و بلایایی شود که غیر قابل تصور است.  در این میان ترامپ که می داند دوره او به عنوان یک سیاستمدار به پایان رسیده و باید بقیه سالهای عمر خود را پشت میله های زندان بگذراند چیزی برای از دست دادن نداشته و مانند یک گاو نر زخمی رفتار می کند.

بر اساس مقاله عطوان، ترامپ از گذشته تاکنون خود را برنده و حتی بزرگتر از آمریکا می دانست که اکنون تبدیل به دشمنی برای خود شده و با تحریک طرفدارانش برای حمله به کنگره و اشغال آن در واقع به پاهای خودش شلیک کرده و اشتباه فاجعه باری مرتکب شد و  برنامه اصلی خود را که برای جنگ علیه ایران آماده کرده بود خنثی کرد. ترامپ تصور می‌کرد با  ترتیب دادن یک عملیات نظامی علیه ایران می‌تواند در آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کرده و برای مدت طولانی تر در کاخ سفید بماند. در این مرحله تعهد ظاهری ترامپ به فرایند آرام انتقال قدرت و اعتراف رسمی به پذیرش  وضعیت موجود و نه شکست  تنها تلاشی برای خرید زمان است. اما این اقدام پس از اینکه همه وزرای دولت و معاونش او را رها کردند  ترامپ را محکوم به شکست کرده  و این ضرب‌المثل را یادآوری می کند: «هنگامی که گاوی به زمین می‌افتد چاقو و قصاب فراوان است».

عطوان اشاره کرد،  در همین زمینه «توماس فریدمن» تئوریسن معروف آمریکایی در آخرین مقاله خود هفته پیش در نیویورک تایمز  نوشت که زندگی مطبوعاتی خود را با پوشش اخبار جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ آغاز کرد و امیدوار است که این زندگی او با پوشش اخبار جنگ داخلی در ایالات متحده به پایان نرسد. اما شواهد نشان می دهد که امید فریدمن ناامید خواهد شد؛ زیرا آمریکایی‌ها با سرعت هرچه تمام تر در حال حرکت به سمت چنین جنگی هستند و روزهای وحدت جغرافیایی و جمعیتی ایالات متحده  خیلی طولانی نخواهد شد  و ممکن است پایان آمریکا حتی از پایان اتحاد جماهیر شوروی نیز دشوارتر و خونین تر باشد.

به نوشته عبدالباری عطوان، نباید فراموش کنیم که ترامپ و رای 74 میلیون آمریکایی که همانند خود او نژادپرست هستند و 18 ایالت اکثریت را تشکیل می‌دهند به دست آورده و از ادامه تحریک آنها به خشونت دریغ نخواهد کرد و پس از بسته شدن حساب‌های کاربری وی در توییتر و سایر رسانه های اجتماعی بعید نیست که ترامپ یک تلویزیون مستقل برای  جمع کردن طرفداران نژاد پرست خود تاسیس کند. در هر صورت پایان این سریال آمریکایی هر چه که باشد شهروندان عرب منطقه خاورمیانه اگر برنده آن نباشند هرگز بازنده نخواهد بود و در اینجا درباره مردمان شریف و میهن پرستی صحبت می کنیم که در خاورمیانه در برابر پروژه‌های ویرانگر آمریکا ایستادند.