شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی

  3991019001 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه مهم آمریکایی حوادث چهارشنبه در کنگره آمریکا را شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی خواند و نوشت ادعای دونالد ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات، نمایش رهبریِ شکست خورده وی در این کشور است.

شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی

ریچ لوری سردبیر نشریه نشنال ریویو در بخش دیدگاه پولیتیکو با اشاره به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره نوشت گرچه مردم آشوبگر، خود مسئول اقداماتشان هستند، ترامپ آنها را به این کار تشویق کرد. 

<< دلیلی وجود دارد که از روسای جمهور آمریکا انتظار داشته باشیم تا بگویند از انتقال مسالمت آمیز قدرت حمایت می کنند.

"دونالد ترامپ" هرگز به این مساله تعهدی نداشته است و میوه تلخ این رویکرد را عصر چهارشنبه دیدیم، یعنی زمانی که شورشیان طرفدار ترامپ در کمال ناباوری به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند و  روند شمارش آراء الکترال را مختل کردند. 

شدت قانون شکنی در آن ساختمان که هم زمان با یکی از طولانی ترین مراسم در سیستم دولت ما صورت گرفت، شدیدترین حمله عوامل داخلی آمریکا به دمکراسی ما است که به خاطر داریم  و این مساله به آن معنا است که ما در انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال 2021  شکست خوردیم. شورشیان خود مسئول اقداماتشان هستند اما ترامپ آنها را تحریک کرد. 

او دروغ های مهلک انتخاباتی به خوردِ آنها داد، از جمله "کیو انان"* که همسنگ تئوری های توطئه روانی است و در صورت صحت، انقلاب خشونت بار را توجیه می کند. 

ترامپ آنها را تشویق کرد به واشنگتن بیایند و گفت آنها نمی توانند تحمل کنند که پیروزی "چشمگیر" او به سرقت برود. 

ترامپ روز چهارشنبه طرفدارانش را با یک نمونه بارز از سخنرانی های پرشور خود درباره به سرقت رفتن انتخابات تحریک کرد و از آنها خواست مقابل ساختمان کنگره تظاهرات کنند تا به جمهوری خواهانِ "ضعیف، غرور و توان لازم را برای بازپس گرفتن کشور بدهند."

جمعیت کثیر تظاهر کننده بر نیروهای امنیتی غلبه کردند و وارد سالن های سنا و مجلس نمایندگان شدند، معاون رئیس جمهور و قانون گذاران را مجبور به فرار کردند؛ و در این هنگام بود که ترامپ در توییتی اعلام کرد از سخنان کاملا درست مایک پنس درباره برنده انتخابات، چه احساس بدی دارد. پنس گفته بود به عنوان معاون رئیس جمهور قدرت آن را ندارد تا به صورت یک جانبه، ترامپ را پیروز انتخابات بنامد.

چند ساعت بعد بود که ترامپ ویدئویی منتشر کرد و از طرفدارانش خواست به خانه بروند، و البته تمام حملاتش را به تمامیت دمکراسیِ آمریکایی که بیش از هر چیز به شورشیان انگیزه داده بود، تکرار کرد. 

ترامپ از وقتی که در شب انتخابات خود را برنده بزرگ رقابت های ریاست جمهوری خوانده بود، در شیوه ای مضحک اما کاملا منحصر به فرد، در حال نمایش رهبریِ شکست خورده خود بوده است. 

وی از روی خودخواهی کامل قادر نبوده است تا بپذیرد در انتخابات شکست خورده است. وی فراتر از منافع شخصی اش را ندیده است...

ترامپ طرفدارانش را گمراه کرده، کسانی که به آنها در مدت های طولانی دروغ های مناسب سیاسی گفته است؛ از این دروغ که مکزیک هزینه ساخت دیوار مرزی با آمریکا را پرداخت خواهد کرد یا این که گفته بود اگر جمهوری خواهان به سختی مبارزه می کردند، نتایج انتخابات برمی گشت. 

وی سیستم قانون اساسی آمریکا را نادیده گرفته است، مساله ای که برای دانشجوی سال نخست حقوق قابل توجه است، چه رسد به رئیس جمهور آمریکا. 

ترامپ از مهارت های فوق العاده ارتباطاتی خود برای عوام فریبی استفاده کرده که هدف آن التهاب آفرینی و  نفرت پراکنی بوده است، نه بهبود اوضاع و  ایجاد آرامش. 

قصه ریاست جمهوری ترامپ کلا شبیه تکیه به گاردریل های جاده ها است که در ضرب المثل ها آمده. جالب است که به رغم تلاش های سرسخت ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات، و قلدری ها و فشارهای وی، هیچ شخصیت جمهوری خواه در منصب دولتی و یا هیچ قاضی که مستقیما قادر است نتایج انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد، در این خصوص اقدامی نکرده است. 

با این وجود، به تمام دلایل ذکر شده، نهادهای ما شکننده هستند.  به مردمی نیاز دارند که به آنها احترام می گذارند و به آن نهادها اجازه می دهند آنها را تشکیل داده، محدودشان کنند. 

سخنان چهارشنبه عصرِ سناتور "میچ مک کانل"، رهبر جمهوری خواه سنا که باید با این پست خداحافظی کند، تناقضی دردناک بود. وی که با تمام وجود یک نهادگرا است، سخنرانی بسیار دقیق و تاثیرگذاری ایراد کرد که گفته بود مخالفت با برگزیدگان جو بایدن اشتباه است در صورتی که جمعیتِ حاضر، آماده می شدند او و همکارانش را از کار برکنار کنند. 

سخنرانی مک کانل محصول دست کسی است که برای سیستم ما آنقدر اهمیت قائل است که در زمان مناسب شکست را بپذیرد. جمعیت حاضر این گونه نبودند. 

------------------------- 

* کیو اِنان QAnon‎ ، تئوری توطئه راست تندرو ست که بر اساس آن  ادعا می‌شود «دولت پنهان در ایالات متحدهٔ آمریکا» علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و هواداران او در جریان است.