«شورش کودتاگونه»؛ تحلیلگر آمریکایی: ترامپ یک بزدل است

گروه جهان الف،   3991018093 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حمله اخیر حامیان افراطی ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، ارزش ها و دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برد. با این حال، به اعتقاد برخی تحلیلگران این تحرک، دستاوردی پیروزمندانه برای ترامپ نبود بلکه برعکس، بُزدلی او را به تصویر کشید و در عمل، ترامپ را به بازنده بزرگ معادلات سیاسی آمریکایی تبدیل کرد

«شورش کودتاگونه»؛ تحلیلگر آمریکایی: ترامپ یک بزدل است

به گزارش الف، مدت زمان زیادی از اقدام کودتاگونه حامیان ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا و ایجاد آشوب در واشنگتن پایتخت آمریکا نمی گذرد و تحلیل های زیادی در مورد ماهیت این اقدام، ریشه های آن، و ابعاد و پیامدهای این مساله، ارائه شده است. بسیاری از ناظران وتحلیلگران آمریکایی و حتی افکار عمومی این کشور، عمیقا از حوادث اخیر شوکه شده اند و بر این باورند که ترامپ به هیچ عنوان صلاحیت تصدی پستی نظیر ریاست جموری آمریکا را نداشته و ندارد. با این حال، حامیان دو آتشه ترامپ از اتفاقات اخیر، قویا حمایت می کنند و با تکیه بر اعتقادات متوهمانه خود بر این باورند که نتیجه انتخابات 2020 آمریکا به سرقت رفته و فقط زمانی همه چیز درست خواهد شد که بار دیگر ترامپ به کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند. با این همه، اتفاقات اخیر آمریکا، حامل درس های مهمی است که توجه به آن ها در جای خود می تواند بسیار مفید باشد و تصویری مفید از واقعیات جاری این کشور ارائه کند. 

در این راستا، "جرمی وود" نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا در گزارشی، به شماری از درس هایی که می‌توان از اقدام کودتاطورِ طرفداران ترامپ گرفت اشاره می کند. وی در این رابطه می نویسد: 

1: دونالد ترامپ هنوز هم یک بزدل است

«پیش از حمله طرفداران افراطی ترامپ به کنگره آمریکا، انتشار فایل صوتی مکالمه ترامپ با مسوول انتخاباتی ایالت جورجیا نشان داد که ترامپ تا چه اندازه به دموکراسی بی اعتناست و به تئوری های توطئه ایمان دارد. او واقعا باور دارد که نیروهایی نامرئی، انتخابات آمریکا را به سرقت برده اند و در حالیکه به شدت، انسانی ترسو و بزدل است، از هواداران خود می خواهد تا برای استیفای به اصطلاح حقوقش، با شجاعت رفتار کنند. 

شاید به همین دلیل باشد(بزدلی ترامپ) که وی همواره از به راه انداختن جنگ داخلی در آمریکا خودداری کرده است. ترامپ مردی است که بخش اعظم عمر خود را در موقعیت های گذرانده که به هیچگونه شجاعت فیزیکی نیاز نداشته اند. وی در عین حال، تمامی انسان های شجاع را بی رحمانه تحقیر کرده است. یکچنین انسانی، در لحظات خاصی نظیر آنچه اخیرا در آمریکا و در شهر واشنگتن اتفاق افتاد، بزدل ترین فرد است و نمی تواند وحشتش را بپوشاند. 

ترامپِ بزدل، عملا طرفداران دو آتشه اش را به میدان فرستاد تا منافعش را تامین کنند. او حتی پیشتر قول داده بود که در میان حامیانش حاضر خواهد شد. اما او چنین نکرد. اقدامات و تحریکات او موجب شد تا دست کم 4 نفر جان خود را از دست بدهند. همه این ها زمانی اتفاق افتادند که ترامپ در محلی نامعلوم پنهان شده بود. 

2: جامعه آمریکا در برابر دشمنان داخلی بی دفاع است

اگر شما پیشتر محوطه کنگره آمریکا را دیده باشید، این احساس به شما دست خواهد داد که این منطقه به شدت محافظت می شود و عمیقا تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد. اتفاقات دیروز آمریکا به خوبی نشان داد که برخی انسان های بی فکر در جامعه آمریکا به راحتی قادرند وارد یکی از حساسترین نهادهای دموکراسی آمریکایی شوند و بدون ترس از هرگونه تبعات و پیامدهایی، دست به اقدامات مجرمانه بزنند. 

بسیاری از حامیان افراطی ترامپ که وارد کنگره شدند و عکس های سلفی می گرفتند، انگار به دنبال مشهور شدن در فضای مجازی بودند. تک تک آن ها باید محاکمه شوند. به راستی آنهایی که مسوولیت پیش بینی وقایعی نظیر این را داشتند، چطور نتوانستند رویکردی مناسب اتخاذ کنند و عملا، موجب رخدادِ فاجعه ای در این حد شدند؟ این مساله نشان می دهد که تا چه حد مردم و جامعه آمریکا در برابر تهدیداتی از جانب دشمنان داخلی این کشور، تنها و بی دفاع هستند. 

3: کودتای حامیان ترامپ، با ورود غیرقانونی آن ها به ساختمان کنگره آغاز نشد

در دوره چهارساله حضو ترامپ و حامیان وی در قدرت، ما بارها و بارها مجبور شده ایم تا عبارت "آیا شرم نمی‌کنید؟" را در واکنش به اقدامات مختلف آن ها به کار ببریم. آنچه اخیرا در آمریکا اتفاق افتاد، در نتیجه سیاست‌های بیمار گونه ترامپ و سیاستمداران حامی وی روی داد که با طرح مسائل و سیاست های عجیب و غریب، عملا آمریکا را به نقطه ای غیرقابل باور رساندند. تک تک آن ها باید محاکمه شوند. 

اقدامات آن ها خسارتی جدی برای وجهه بین المللی آمریکا بوده است. اشتباه خواهد بود اگر نقطه شروع وقایع اخیر در آمریکا را مربوط به خودسری عده ای از حامیان ترامپ در شکستنِ شیشه های ساختمان کنگره و هجوم دیگران به داخل ساختمان بدانیم. ریشه این حادثه، در بحران سازی های عمیق ترامپ و تیم وی نهفته است که در چهار سال اخیر در قدرت بوده اند و چیز جز یک توهم دسته جمعی را در آمریکا ایجاد نکرده اند. 

4: تلاش برای کودتا به جایی نرسید

آنچه در حمله به ساختمان کنگره آمریکا اتفاق افتاد، بیانگر یک کودتای تمام عیار بود با این حال تا حدی ویژگی‌های یک شورش که در آن عاملان کودتا، هیچ مجازاتی را پیش روی خود نمی دیدند، دارا بود. مساله مهم در این میان این است که این رویداد، انتقال مسالمت آمیز قدرت در بالاترین سطح در آمریکا را با چالش و مشکل مواجه کرد. درست به همین دلیل است که شورشیان باید به سخت ترین شیوه ممکن مجازات شوند. 

حمله به ساختمان کنگره آمریکا، از بی نظمی عمیقی که بر جامعه و ساختار سیاسی آمریکا حاکم است حکایت دارد. بسیاری از مقام ها و نهادهای آمریکایی، در همان آغازین دقایق تلاش کودتاگونه ترامپ و حامیانش، آن را محکوم کردند. در واقع، این تلاش مخرب آن ها در همان نخستین دقایق، محکوم به نابودی بود. این مساله نقطه مقابل آن چیزی است که کودتاهای موفق با آن رو به رو می شوند. در جریان آن ها(کودتاهای موفق)، بلافاصله بسیاری از نهادها نظیر ارتش و سازمان های مختلف، با کودتا همراهی می کنند. اما آنچه در آمریکا به تازگی اتفاق افتاد، کاملا با این مساله فاصله داشت و تنها نمودی از آشوب طلبی های ترامپ و حامیان خطرناکش بود. 

5: بزرگترین بازنده، ترامپ بود

من(نویسنده مقاله: جرمی وود)، در ماه اکتبر سال قبل میلادی پیش بینی کرده بودم که ترامپ(با شکست از بایدن در انتخابات 2020)، پیروزی او را به وی تبریک نخواهد گفت. با این حال مجبور است تا اسباب و اثاثیه خود را در تاریخ مقرر از کاخ سفید جمع کند و قدرت را ترک کند. ترامپ اخیرا در جریان توئیتی دقیقا این مساله را تایید کرد و گفت گه در روز مقرر، قدرت را به بایدن تحویل خواهد داد. 

اینطور به نظر می رسد که وی کاملا ترسیده است(پس از حادثه حمله حامیانش به ساختمان کنگره). طرفداران ترامپ عملا کارهای قبیحی را در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا انجام دادند که وی(ترامپ) هم نمی تواند از  آن ها اعلام برائت کند. همین مساله موجب شد تا بسیاری از طرفداران جمهوریخواه ترامپ، از وی فاصله بگیرند. هر انسانی که اندک شناختی از ترامپ داشت به خوبی می دانست که وی در نهایت به این نقطه فاجعه بار خواهد رسید. 

ترامپ هنوز هم ادعا می کند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 به سرقت رفته با این حال، دوست ندارد تا عواقب ادعایش را بپذیرد و در این راه، به اصطلاح، شجاعت به خرج دهد. درست به همین دلیل است که باید او را یک بازنده تمام عیار دانست. فردی که هم دیگران را به نابودی می کشاند و هم بر افکار و ایده های غلطش پافشاری می کند و همه را از خود دور خواهد کرد». 

***نویسنده: جرمی وود، وی تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا است. 

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/01/five-lessons-coup-attempt/617578/