رئیسی: راه کوله‌بری و تجارت مجاز باید باز شود/ ضرورت برخورد جدی با قاچاق سازمان‌یافته

سیاسی،   3991018059

رئیس قوه قضاییه گفت: راه برای کوله‌بری و صادرات و واردات مجاز باز و با قاچاق سازمان‌یافته برخورد جدی شود؛ کوله‌بری باید سامان یابد و مرزنشینان احساس کنند زندگی اداره می‌شود.

رئیسی: راه کوله‌بری و تجارت مجاز باید باز شود/ ضرورت برخورد جدی با قاچاق سازمان‌یافته

به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در هر وجب این استان شاهد ایستادگی و مقاومت مردان غیور و زنان با همت در مقابل بعثی‌ها، منافقان و ضد انقلاب بوده‌ایم و باید از ایثارگری آنها تجلیل کرد که جان خود را برای دفاع از انقلاب گذاشتند.

وی گفت: علمای بزرگی نیز در این استان حضور داشته‌اند که از ابتدای انقلاب نقش قابل توجهی برای با مردم بودن و در خدمت مردم بودن داشتند.

رئیس قوه‌قضائیه افزود: بدون تردید یکی از لوازم مهم توسعه ‌یافتگی انسجام و وحدت در هر منطقه است؛ در این استان با وجود حضور اقوام و مذاهب و گویش‌های مختلف اعم از سنی و شیعه و اهل حق در شهر و روستا، امروز با محوریت نماینده ولی فقیه و مدیران شاهد وحدت و انسجام و یکپارچگی هستیم و تلاش برای توسعه‌یافتگی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر نیز در گروی همین وحدت است که باید پاسدار آن بود.

قاچاق سازمان یافته، یکی از موانع تولید

رئیسی با اشاره به اینکه "یکی از موانع تولید و تولیدکننده قاچاق کالا به ویژه قاچاق سازمان‌یافته است" گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند و قانون نیز صراحت دارد که مسئولان موظف به مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته هستند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: باید راه برای کوله‌بری و صادرات و واردات مجاز باز و با قاچاق سازمان‌یافته برخورد جدی شود؛ کوله‌بری باید سامان یابد و مرزنشینان احساس کنند زندگی اداره می‌شود و نظام صادرات و واردات به‌ویژه مرز و مرزنشین با فعالیت بازارچه مرزی سامان یابد.

رئیسی گفت: این بازارچه‌ها در گذشته هم بوده و باید گمرک، وزارت صمت، بهداشت و نیروهای امنیتی کار خود را انجام دهند و افرادی به نحو قانونی فعالیت داشته باشند و مشخص باشد چه کالایی وارد و صادر می‌شود؛ دولت آیین‌نامه و مصوبه در این رابطه دارد و باید اجرا شود.

وی افزود: اجرای این کار نیازمند زیرساخت است و با ایجاد بازارچه و سامان دادن کوله‌بری مشکلات رفع و بیکاری کاسته می‌شود و وضعیت صادرات و واردات بهبود می‌یابد.

هر مدیری باید در 3 مرتبه پاسخگو باشد

رئیسی گفت: تفاوت مدیریت در نظام اسلامی و تربیت دینی با دیگر نظام‌های مدیریتی در آن است که مدیران قبل از هر چیز خود را در مقابل پروردگار می‌بینند و پاسخگوی او بودن رمز مهمی برای سلامت و خدمتگزاری به مردم است.

وی با بیان اینکه "هر مدیری باید در 3 مرتبه پاسخگو باشد" عنوان کرد: مرتبه اول پاسخگویی به خدا، مرتبه دوم ارباب رجوع و مرتبه سوم عموم مردم و شهروندان است اما قبل از هر چیزی پاسخگویی به پرودگار بسیار مهم است.

رئیس قوه‌قضائیه افزود: امروز در دستگاه‌های نظارتی همواره خودکنترلی به عنوان کارآمدترین نظام کنترلی تعریف می‌شود؛ یعنی هر کسی خود را در محضر خدا و موظف به عمل سالم و کارآمدی بداند و هرگز خطا و تخلف را بر خود مجاز نداند.

وی بیان کرد: پاسخگویی به خداوند می‌تواند هر کسی را در خلوت و آشکار از آسیب حفظ کند لذا در نظامات اداری هر چه بر معنویت تأکید شود در کنار کارآمدی که امر بسیار مهم است شاهد کاهش فساد اداری هستیم و امروز سلامت اداری امری مهم و محوری است و نظام اداری کارآمد می‌تواند اثر گذار و خدمت‌رسان باشد.

رئیسی گفت: نظام اداری برخوردار از عدالت می‌تواند مردم را از عدالت برخوردار کند و کام مردم را شیرین کند.

وی با اشاره به اینکه نظام اداری عادلانه امری مهم است افزود: یکی از جلوه‌های مهم عدالت در ادارات و سازمان‌ها است و برای نزدیکتر شدن به عدالت بهترین ملاک این است که به قانون عمل شود و عدالت در جذب و نگهداری نیروی انسانی، تقسیم کار، خدمت‌رسانی، تقسیم عادلانه و ظرفیت‌ها همه جلوه‌هایی است که نتیجه آن رضایتمندی مردم است.

رئیسی بیان کرد: در نظارت مدیریتی تعریفی برای مردم‌داری وجود دارد و شعار این است که حق با مشتری است اما تعریفی که در فرهنگ دینی وجود دارد و پیشوای ما تکلیف کرده‌اند از مردم دوستی مرتبه نازله محبت‌الله است و دوست داشتن مردم و محبت نسبت به آن‌ها در سیره امام و رهبری بوده است.

وی با اشاره به شخصیت مردم دوستی شهید سلیمانی گفت: آنچه در سیره و رفتار فردی ایشان نسبت به مجموعه تحت مدیریت، عموم مردم و خانواده شهدا می‌بینیم مردم‌داری و توجه به خواست مردم و اعتماد عمومی به سازمان اداری کشور است و این نکات محوری است که نه به عنوان تشریفات بلکه به صورت واقعی باید به آن توجه کرد.

رئیسی افزود: نسبت به پاسخگویی به سلسله مراتب اداری که نظارت در آن نهادینه شده باید نظارت‌پذیری وجود داشته باشد اما برخی نظارت‌گریز هستند که امری مذموم و ناپسند است.

وی بیان کرد: دلیل و جهت نظارت بی‌اعتمادی نیست بلکه افزایش و تداوم اعتماد است و تداوم آن در گرو نظارت همیشگی است لذا مدیران باید همواره بر مجموعه خود نظارت داشته باشد و این کار خلاف اعتماد و سلب اعتماد نیست بلکه از روی اعتماد انجام می‌شود.

رئیسی افزود: تأکید به مدیران این است نظارت درون سازمانی را اجرا کنید و به نظارت برون سازمانی میدان دهید زیرا برای سالم ماندن مجموعه اداری و افزایش کارآمدی و بهره‌وری باید به نظارت میدان داد و بر کارآمدی بیشتر تأثیرگذار است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: مجموعه نظارتی برای کمک به مدیریت در خوب دیدن و جامع دیدن است و نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.

وی گفت: ما در قوه قضاییه همواره از مدیران شجاع، کارآمد و خطرپذیری که با وجود تحریم و تهدید تلاش و از همه فرصت استفاده کنند و اجازه نمی‌دهند مشکلی در زندگی و معیشت مردم ایجاد شود حتما حمایت می‌کنیم.

رئیسی گفت: مدیرانی که با کار شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که سختی مردم را کم و تهدید و تحریم را خنثی کنند همواره مورد حمایت قانون و مردم هستند و ما نیز به عنوان خدمتگزار از مدیر خطرپذیری که بتواند در این عرصه کار مردم را آسان کند و در شرایط کرونایی آلام و مشکلات مردم اولویت آن باشد، حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: گره‌گشایی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در گرو حرکت مدیران بااخلاص، پرتلاش و دارای روحیه بسیجی و جهادی است.

رئیسی گفت: در استانی که جنگ آغاز شد و دفاع جانانه مردم و مدیران جنگ را خاتمه داد و با روحیه جهادی شاهد مجاهدت و ایستادگی بودیم، انتظار مردم خدمتگزاری خالصانه و تلاش‌ در بخش‌های متفاوت است که به مردم آرامش دهد.

وی با اشاره به مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه عنوان کرد: تلاش در اجرای مصوبات قابل تقدیر است و مابقی مصوبات به همت والای عزیزان بستگی دارد؛ مصوبات برکات بسیاری داشته و بعد از این نیز خواهد داشت.

رئیسی گفت: همت و مجاهدت شما همچنان که توانسته برخی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه بازگرداند مابقی را می‌تواند بازگرداند و بستگی به مجاهدت و پیگیری دارد.

وی افزود: امسال به عنوان سال جهش تولید کارهای خوبی در کشور انجام شده و باید تلاش بیشتری باشد و انتظار می‌رود تولید در کشور جهش یابد و باید موانع تولید برطرف شود.
برخی از موارد خصوصی سازی دچار مشکلاتی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت کارخانجات و واحدهای تولیدی گفت: خصوصی سازی ضرورت است و در برنامه توسعه سوم تا ششم بر آن تأکید شده و باید از تصدی‌گری بکاهیم و بر نظارت دولت بیافزاییم و تصدی‌گری در حوزه اقتصادی باید کاسته شود.

وی عنوان کرد: اقتصادی که 70 درصد دولتی باشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما خصوصی‌سازی منضبط و در چارچوب و واگذار کردن به افراد دارای اهلیت و توانایی ضروری است و دولت باید تلاش کند فرد را بعد از واگذاری در پرداخت تسهیلات بانکی حمایت کند و نباید رها شود و این بخش را توانمند کند.

رئیسی با بیان اینکه از اصل خصوصی‌سازی حمایت می‌شود و بحثی در آن نیست عنوان کرد: برخی از موارد که واگذار شده دچار مشکلاتی هستند چون در مقدمات کار درست انجام نشده و پرونده برخی در قوه، سازمان بازرسی و مجلس مطرح است و رسیدگی شده یا در حال رسیدگی است.

وی افزود: در زمینه پالایشگاه کرمانشاه و سیلو کرمانشاه نیز گزارشاتی ارائه شده و جایگاه قانونی رسیدگی به این موضوع هیئت داوری است که باید گزارشات را جمع‌آوری کند و سازمان خصوصی‌سازی گزارشاتی داده است و من آن را دیده‌ام و مجموعه گزارشات باید مورد بررسی قرار داد.

رئیس گفت: به هیچ عنوان نباید نسبت به این خصوصی‌سازی تولید کوچکترین وقفه‌ای داشته باشد و چراغ تولید باید پرفروغ باشد و اگر در مقدمات یا حین کار مشکلاتی ایجاد شده باید در مرجع قانونی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی گزارشاتی تهیه و به دولت و بخش‌های مختلف اعلام شده است عنوان کرد: همت مسئولان باید این باشد که در یک استانی که مسئله بیکاری دغدغه‌ای جدی است هرچند بیکاری کاهش یافته است اما حتماً برای استان که توانمندی، غیرت، همت، کار و تلاش از ویژگی مردم است این میزان زیاد است و باید با همت مدیران برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری تلاش شود.

وی گفت: یکی از زمینه‌های جرم در جامعه فقر، بیکاری، جدایی از معنویت و اخلاق است و هرچه بر اخلاق و معنویت افزوده و از بیکاری کاسته شود ناهنجاری، طلاق، جرم و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

رئیسی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: نباید اجازه هرگونه شرارت و ناامنی را در جامعه داد و امنیت کنونی را مرهون مردم و دستگاه‌های امنیتی هستیم اما در یک بحث آکادمیک باید دلیل برخی جرائم را بررسی کرد که می‌تواند بیکاری، فقر و مسائل اجتماعی باشد که باید از بین برود.

وی عنوان کرد: فقر زیبنده نظام اسلامی نیست و باید تلاش کرد از بین برود و شواهد نشان می‌دهد این همت در استان وجود دارد.

رئیسی با اشاره به حضور خود در مناطق زلزله‌زده در سال 96 گفت: امروز آمار 98 درصدی بازسازی بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد همت و مجاهدت در این استان وجود دارد اما باید تلاش مضاعف کرد و یقین دارم زیرساخت مناسب، کشاورزی، صنایع و صنعت گردشگری که در استان وجود دارد می‌تواند استان را به جایی برساند و رونق تولید فزاینده باشد و این کاملا دست یافتنی است و شعار نیست.

وی عنوان کرد: مجموعه تلاش این استان و تمام مدیران کشوری امروز یک پیام جدی برای مردم و جوانان و 80 میلیون ایرانی دارد که آنچه مقام معظم رهبری و تمام دغدغه‌مندان نظام فرمودند با توانایی کشور و ذخایر مادی و معنوی و سرمایه‌های بسیار موجود ما می‌توانیم بسیاری از گره‌ها را به لطف خداوند و با دو اصلی که امام فرمودند شامل اتکا به خدا و اعتماد به نفس باز کنیم.

شهید سلیمانی جلوه «ما می‌توانیم» در منطقه است

وی با طرح این سوال که چرا از شهید سلیمانی تجلیل می‌کنیم عنوان کرد: این شهید جلوه «ما می‌توانیم» در منطقه است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دشمن می‌خواست و نتوانست اما ما خواستیم و توانستیم.

وی افزود: این جلوه ما می‌توانیم و تجلیل از حاج قاسم به معنای تجلیل از شخصیتی است که در عمل اثبات کرد ما می‌توانیم در منطقه حرف اول را بزنیم و با وجود تمام شیطنت‌های دشمن و جنایت‌ها و وحشی‌گری‌هایی که به دست نیروهای دست‌ساخته انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و دیگران انجام شد ما می‌توانیم امنیت منطقه را تضمین کنیم.

رئیس با اشاره به اینکه شهید سلیمانی ما می‌توانیم را به همه یاد داد گفت: جوانان ما باید از جلوه حاج قاسم این را یاد بگیرند که می‌توانند در عرصه‌های مهم توفیق پیدا کنند و بسیاری از گره‌ها را بگشایند.

فشار حداکثری دشمن شکست خورد

وی افزود: پیامی نیز برای دشمن دارد که فشار حداکثری شکسته است و آمریکا و هیئت آمریکایی و غرب در ایجاد فشار حداکثری نسبت به جمهوری اسلامی شکست خورده و تحلیلگران غربی این را می‌گویند که دچار شکست قطعی شده و دشمنان باید این پیام را دریافت کنند که فشار بر ملت ایران هرگز کارساز نیست.

رئیسی گفت: استان کرمانشاه که در دفاع قدس توانسته خوش بدرخشد باید در این دوران نیز بتواند با کار و تلاش بیشتر در جهش تولید، ایجاد اشتغال و کاهش فقر گام‌های ماندگاری بردارد که رضایت خداوند و افزایش اعتماد عمومی حاصل شود.

وی عنوان کرد: امید داریم با همدلی همه بخش‌ها با محوریت نماینده ولی فقیه، استاندار و نیروهای بسیجی گام‌های ماندگار و اساسی برداشته شود و افرادی فکر می‌کنند شدنی نیست اما یقین داریم این کار شدنی است اما ما که ایستادگی را دیدیم حتم موفقیت نیز دست یافتنی است.

رئیسی با اشاره به ترک فعل مدیران گفت: ادوار مختلف، مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها می‌گذرد و اگر کسی در دوره خود وظیفه را انجام ندهد موجب بروز خساراتی می‌شود و گاهی خسارت کم نیست به طوری که گاهی خسارت ترک فعال به مراتب بیشتر از برخی از فعل‌ها است.

وی افزود: چنانچه کاری که باید انجام شود، انجام نشود و با سستی همراه باشد ممکن است سال‌ها بعد ادامه داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه گذشت زمان ترک فعل یک مدیر، کارشناس یا مهندس که در زمان خود کارش را انجام نداده جبران نمی‌کند گفت: این خسارت شرعی و قانونی نسبت به فردی است که در زمان خود باید خوب عمل می‌کرده و عکس‌العمل نشان می‌داده و اگر نتواند و موجب خسارت شود مرور زمان نمی‌تواند خسارت جبران کند و خسارت به عموم مردم باید جبران شود.

رئیسی افزود: خوب بیندیشم، درک کنیم و عکس‌العمل داشته باشیم و هیچگونه کوتاهی در این عرصه پذیرفته نیست و بخشنامه و دستورالعمل از قانون نظارت بر این بخش وجود دارد.