«آبروریزی دموکراسی آمریکایی» به روایت تحلیلگر نشریه آتلانتیک

جهان،   3991018050 ۱۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آتلانتیک در واکنش به ورود معترضان خشمگین ترامپیست به ساختمان کنگره آمریکا این اتفاق را مایه آبروریزی برای دموکراسی آمریکایی خوانده و نوشته است آن‌هایی که به ترامپ کمک کردند تا قدرت را در آمریکا به دست گیرد، به هیچ عنوان فکر نمی کردند که وی روزی، حامیان خود را تحریک به اقدام علیه دموکراسیِ آمریکایی کند.

«آبروریزی دموکراسی آمریکایی» به روایت تحلیلگر نشریه آتلانتیک

به گزارش الف، "ایلین گودفری"  نویسنده و تحلیلگر ارشد "نشریه آتلانتیک" در مقاله ای، از جمهوریخواهانی که به دونالد ترامپ کمک کردند تا به قدرت برسد، انتقاد می کند و بر این باور است که آن ها اکنون و همزمان با حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، با چهره واقعی هیولایی که او را به قدرت رسانده اند، رو به رو شده اند. گودفری در این رابطه می نویسد: 

«شورش اخیر حامیان دوآتشه دونالد ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا، نمودی از توهم عمیقِ "ترامپیسم" و حامیان آن، در ایالات متحده آمریکا بود. پیش از وقوع این حادثه، هزاران نفر از حامیان ترامپ، از اقصی نقاط آمریکا وارد واشنگتن شدند تا تحت تاثیر تحریکات ترامپ، آخرین اقداماتی که برای ماندن او در قدرت میتوانستند بکنند را انجام دهند. تمامی امید حامیان ترامپ در جریان آشوب های اخیر در ساختمان کنگره این کشور این بود که نمایندگان کنگره آمریکا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را تایید نکنند و زمینه را برای ماندنِ ترامپ در قدرت فراهم کنند. یکی از حامیان افراطی ترامپ در جریان تنش های اخیر آمریکا به من(نویسنده مقاله) گفت که "ما تا زمانی که یک انتخابات عادلانه برگزار نشود، تسلیم نخواهیم شد. دونالد ترامپ باید همچنان رئیس جمهور آمریکا باشد". 

با این همه، تکرار مکرر شعارهایی نظیر "سرقت نتیجه انتخابات را متوقف کنید" و یا دیگر شعارهای مرتبط با آن، موجب شد تا زمینه برای وقوع خشونت فراهم شود و آن چیزی اتفاق بیفتد که در جلوی چشم جهانیان، به مهمترین جلوه از آبروریزی آمریکا تبدیل شد. سیل عظیمی از حامیان ترامپ به ناگه، وارد ساختمان کنگره شده و ضمن حمله به نیرهای‌امنیتی، موجب فرار بسیاری از نمایندگان کنگره شدند. این مساله، چالشی جدی و عمیق برای دموکراسی آمریکایی بود. شورش حامیان ترامپ و حمله آن ها به ساختمان کنگره آمریکا، جز مواردی در تاریخ آمریکا به حساب می آید که یک رهبر بی فکر نظیر ترامپ، با تنش‌آفرینی و تحریکات خود، عده ای از مردم را تهییج کرد و موجب شد تا آن ها خشمگین شوند و اقدامی شرم آور را انجام دهند. 

آن هایی که به ترامپ کمک کردند تا قدرت را در آمریکا به دست گیرد، به هیچ عنوان فکر نمی کردند که وی روزی، حامیان خود را تحریک به اقدام علیه "دموکراسی آمریکایی" کند. آن ها ابدا فکر نمی کردند که حامیان ترامپ، شیشه‌های کنگره آمریکا را بشکنند و در اقدامی کودتا گونه، ساختمان کنگره را به تسخیر خود درآورند. آن ها انتظار نداشتند که شماری از اوباش در قالب حامیان ترامپ وارد یکی از مهمترین نهادهای دموکراسی آمریکایی شوند، آن ها انتظار نداشتند که دست کم چهار نفر از جمله یک زن در جریان حادثه مذکور کشته شوند. از نظر این افراد، ترامپ فردی بود که با استفاده از وی می توانستند در قدرت بمانند، قضاتِ مطلوب خود را در قدرت نگه دارند، و تا حد زیادی از پرداخت مالیات طفره روند. امروز و با حمله گسترده ترامپ و حامیان وی، آن ها با غول و هیولای زشتی(ترامپ) که خود آن را ساختند رو به رو شده اند. 

حامیان ترامپ حتی قبل از اینکه وی تحریکات خود را همزمان با نزدیک شدن به تاریخ شش ژانویه و تایید نهایی انتخابات 2020 آمریکا در کنگره این کشورتشدید کند، حرکت به سمت واشنگتن و ساختمان کنگره را آغاز کرده بودند. نمایندگان کنگره آمریکا در حال انجام کار خود بودند که ناگهان از میان جمعیت آشوبگران(بیرون از ساختمان کنگره) یکی از حامیان ترامپ فریاد زد که "به داخل حمله کنید، بگذارید آن ها صدای شما را بشنوند". همزمان با افزایش جمعیت، عده ای اقدام به بالارفتن از نرده های حفاظتی کردند. در این زمان، برخی نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند. شماری از حامیان ترامپ که به دنبال اعتراضات مسالمت آمیز بودند، بلافاصله محل را ترک کردند. با این حال، شمار زیادی از هواداران ترامپ، ماسک های ضد گاز اشک آور خود را در آوردند و به اقدامات تنش آفرین خود ادامه دادند. امری که نشان می داد آن ها کاملا برای یک بحران آفرینی گسترده، آمادگی داشتند. 

من در بحبوحه تنش ها، با برخی حامیان ترامپ گفتگو کردم. یکی از آن ها به من گفت: "اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، باید بگویم که در این کشور، دیگر یک انتخابات عادلانه و  درست برگزار نخواهد شد". یکی دیگر از حامیان دو آتشه ترامپ تاکید کرد که "کاخ سفید متعلق به ترامپ است. حامیان وی هم که اکنون اینجا جمع شده اند، برای دفاع از این حق به میدان آمده اند". وی تاکید داشت که نمایندگان کنگره آمریکا خود را پشت درهای بسته قایم کرده اند و هیچ اهمیتی برای مردم و آنچه آن ها می خواهند قائل نیستند. ما باید به آن ها بفهمانیم که شیوه تفکر آن ها کاملا اشتباه است. 

شمار دیگری از حامیان ترامپ نیز که در حال شستشوی چشمان خود به دلیل پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس آمریکا بودند گفتند: "ما قصد داریم تا ساختمان کنگره را اشغال کنیم تا به نمایندگان این نهاد، نشان دهیم که ما آمریکایی های واقعی هستیم". یک مرد به اسم "تام" به من گفت: "ما ساختمان کنگره را با میلیون ها انسان به تصرف خود در خواهیم آورد و قدرت خودمان را به همگان نشان خواهیم داد". 

مجلس نمایندکگان آمریکا و سنا، در واکنش به تشدید تنش ها از سوی حامیان ترامپ، به صورت ناگهانی جلسه کاری خود را لغو کردند. "مایک پنس" معاون رئیس جمهور آمریکا، برای در امان ماندن از آشوب ها، به یک منطقه امن فرار کرد. بسیاری از آشوب طلبان با ورود به ساختمان کنگره، وارد دفتر رئیس این نهاد شده و اقدام به گرفتن عکس کردند. شماری از خبرنگاران مستقر در داخل ساختمان کنگره نیز از شلیک چندین گلوله در این ساختمان خبر دادند. در جریان این تیراندازی ها، یک زن و سه تن دیگر جان خود را از دست دادند. در ساعت شش بعداظهر، شهردار واشنگتن اعلام حکومت نظامی کرد و نیروهای گارد ملی نیز وارد میدان شدند. ترامپ نیز با توئیت زنی و ارسال یک ویدئو سعی کرد تا به نوعی، اقدامات فراقانونی حامیان خود را توجیه کرده و به آن ها مشورعیت بخشی کند. 

حامیان ترامپ در واکنش به اقدامات گارد ملی آمریکا و نیروهای امنیتی این کشور، با در دست داشتن پرچم های حمایت از دونالد ترامپ، آن ها را(نیروهای امنیتی آمریکا)، "سوسیالیست" و "تروریست" خطاب می کردند. یکی از حامیان ترامپ که در نزدیکی من بود، رو به نیروهای امنیتی آمریکا کرد و گفت: "من می روم و وقتی سلاحم را برداشتم بار دیگر به این مکان بازخواهم گشت". این دقیقا همان فضا و جو مسمومی است که فردی نظیر ترامپ، می توانست برای ایالات متحده آمریکا ایجاد کند. ترامپ عملا در حال کودتا در آمریکا است. وی باید بار دیگر استیضاح شود. حامیان ترامپ یعنی همانهایی که وی را به قدرت رساندند، هیچگاه فکر نمی کردند که وی دست به یکچنین اقداماتی بزند. آن ها باید خط فکری و دیدگاه کنونی خود را نسبت به او روشن کنند. آن ها باید شرمگین باشند که در به قدرت رسیدن یکچنین انسانی، همدستی کرده‌اند. آن ها آمریکا را به نوعی "توهم دسته جمعی" دچار کرده اند. عده ای از مردم آمریکا، اکنون ترامپ را در مقام فرازمینی می بینند. بله، آن ها اکنون با هیولایی که خود درست کرده اند رو به رو شده‌اند. مساله ای که خسارتی عظیم برای ایالات متحده آمریکا است». 

 

***نویسنده: ایلین گودفری، وی نویسنده و تحلیلگر ارشد نشریه آتلانتیک است. 

*لینک: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2021/01/republicans-created-chaos-outside-us-capitol/617571/