آخرین آمار کرونا در ایران
دکتر سیما سادات لاری امروز چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۰۳ نفر از آنها بستری شدند.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسید.
او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.
بیشتر بخوانید:
واکسن ایرانی کرونا به داوطلبان مرحله دوم تزریق شد
تولید ۶ واکسن کرونا با ۶ روش در ایران
آمار ۸۶ درصدی رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور
***
زمزمه محدودیت اینستاگرام
همشهری نوشت: «به تازگی یک کانال تلگرامی نزدیک به محافل خاص، با انتشار خبری مدعی شده است که به بهانه انتشار لایو نوجوان ۱۴ساله، بهزودی لایو اینستاگرام مسدود خواهد شد. بهنظر میرسد به جای فیلترینگ اکنون روشهای دیگری در این رابطه مدنظر قرار گرفته است.
به تازگی مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در گفتوگو با رادیو اعلام کرده که باید در کشور پهنای باند برای شبکههای اجتماعی خارجی محدود شود. او گفت: اگر قرار است ما قبل از اینکه شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد اقدام جدی انجام دهیم، لازمهاش این است که پهنای باند را برای شبکههای اجتماعی خارجی محدود کنیم که متأسفانه این اراده تا به حال وجود نداشته است.
از آنجایی که هیچ شبکه اجتماعی خارجی و پرکاربردی به جز اینستاگرام در کشور از تیغ فیلترینگ جان سالم به در نبرده، میتوان فهمید همه بحثهای کنونی درباره اینستاگرام است. هرچند واتساپ هم پیامرسانی است که گروهی از نمایندگان آن را جزو شبکههای اجتماعی بهحساب میآورند.
هماکنون تخمین زده میشود حداقل ۲۵ میلیون ایرانی عضو اینستاگرام هستند و این شبکه مورد استفاده بسیاری از کسب و کارهای کوچک ازجمله در دوران کرونا بوده است...
بهنظر میرسد نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت و بسته بودن اکثر سرویسهای مورد نیازشان آنقدر جدی بوده است که بسیاری گزینه فیلترینگ مطلق را روی میز ندارند و بهدنبال راهحلهای جایگزین رفتهاند. کاهش پهنای باند شبکههای اجتماعی خارجی در این راستا بدل و مشابه فیلترینگ بهحساب میآید و در واقع باعث میشود که سرعت دسترسی مردم به این پلتفرمها آنقدر کند شود که به عقیده آنها مردم قید استفاده از پلتفرم خارجی را بزنند.»
***
معصومه ابتکار؛ نامزد زنان اصلاحطلب برای ریاست جمهوری
اعتماد نوشت: هنوز هيچ زني نتوانسته از فيلتر شوراي نگهبان براي انتخابات رياستجمهوري عبور كند ولي با اين وجود تاكنون زنان مختلفي ازجمله مرحوم اعظم طالقاني بارها اعلامكانديداتوري كردهاند تا مگر روزي اين سد كنار رود و سرانجام «ديوار شيشهاي» ديگر مانع از پيشرفت زنان به سطوح بالاي اجرايي چون مقام رياستجمهوري نباشد. حالا در آستانه انتخابات رياستجمهوري 1400، دوباره بحث حضور زنان در اين مقام بالاگرفته است. هرچند كه برخي از فقهاي شوراي نگهبان نظرمخالف خود را در اين باره اعلام كردهاند ولي با وجود اين، برخي اصلاحطلبان همچنان در تدارك آنند كه از يك زن سياستمدار در انتخابات رياستجمهوري پيشرو حمايت كنند و البته اميدوار تا او از فيلتر نظارت استصوابي شوراي نگهبان عبور كند. تاكنون البته پيام مثبتي از شوراي نگهبان دريافت نشده اما گفته ميشود برخي احزاب اصلاحطلب درصدد حمايت از «معصومه ابتكار» در انتخابات پيشرو هستند.
***
جزئیات رسیدگی به خانواده شهدای تشییع سردار سلیمانی در کرمان
شرق نوشت: «اواسط روز ۱۷ دی ۱۳۹۸، خبرگزاریها از حادثهای جدید در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان خبر دادند، اما کمتر کسی گمان میکرد عمق حادثه تا این اندازه باشد... در روزهای بعد «عباس آمیان»، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان، آخرین تعداد کشتهشدگان مراسم را ۶۲ نفر اعلام کرد. خانوادههای جانباختگان که جغرافیای وسیعی را هم دربر میگرفت و شامل افرادی از استان کرمان تا استانهای همجوار مانند بندرعباس و فارس و حتی مهاجران افغانستانی بودند، دو خواسته مشخص داشتند: اعلام مقصر یا مقصران و مورد دیگر هم شهید اعلامشدن این افراد. آنها برای این خواستهها تلاشهای زیادی هم انجام دادند و حتی شکایت را هم رسما تحویل مراجع قضائی دادند.
یک سال پس از آن حادثه حالا به نظر میآید بخشی از خواستهها عملی شده، هرچند هنوز مقصری اعلام نشده است. «ابراهیم حمزهای» برادر یکی از جانباختگان حادثه سال گذشته است درباره پیگیری خانوادهها برای اعلام مقصران حادثه و نتیجه این پیگیریها هم میگوید: «درباره مقصر حادثه ما هم نفهمیدیم؛ ولی فکر کنم نردهها و داربستها مقصر بودند که قابل پیگیری نبود».
همان سال گذشته مسئولان مختلف کشوری و استانی بارها از لزوم بررسی چندباره حادثه و اعلام مقصران سخن گفته بودند، اما بعدها این موضوع چندان جدی گرفته نشد و حتی چند مسئول ارشد از احتمال بیتقصیری مسئولان سخن گفتند؛ اما یکی دیگر از خواستههای خانواده جانباختگان، اعلام شهادت این افراد بود که به نظر میآید در این زمینه کارهای لازم انجام شده است: «در بحث شهادت و پیگیری حقوق شهدا هم از اسفند گذشته با ورود جناب آقای رئیسی و پیگیری قاطعانه دفتر رهبری معظمله خوشبختانه هم بحث شهادت این عزیزان و هم بحث دیه حل شد؛ البته هیچ چیزی نمیتواند جای این شهدای عزیز را در بین خانوادهها پر کند».
**
خصوصیسازی؛ ایده غلط یا اجرای اشتباه؟
فرهیختگان نوشت: «کارشناسان معتقدند فرآیند خصوصیسازی بسیار پر ایراد و پرچالش است، بسیاری از آنها البته معتقدند که نباید این فرآیند کنار گذاشته شود چراکه ممکن است به مدیریت دولتی بینجامد اما خب برخی هم معتقدند کاری که 80 درصد آن از مسیر منحرف شده نباید ادامه یابد یا حداقل باید با تغییرات اساسی و عمده پی گرفته شود.
از این منظر حداقل در بخش اجرا میتوان گفت که ایرادات مربوط به چند وجه مختلف است. اولا چه در سیاستها و چه در قانون یادشده نقش نظارتی دولت جدی گرفته نشده است و اساسا دولتها در این فرآیند بهجای اینکه از تصدیگری به نظارتگری روی آورند، بخش اول را انجام داده و بخش دوم را تعطیل کردهاند چنانکه برخی تعریف جالبی از عملکرد دولتها در این فرآیند ارائه میکنند. ایشان میگویند «رهاسازی» عبارت دقیقتری به جای خصوصیسازی است.
دومین مورد ایراد در قانون است، به این صورت که از ابتدا قواعد شفاف، روشن و دقیقی برای این خصوصیسازی در نظر گرفته نشده و به صور کلی همه اختیارات بدون حد و مرز مشخصی دست یک هیات تقریبا دولتی واگذار شده است. این هیات هم با صلاحدید خود و با فرآیندهای بسیار سست، ضعیف و ناقص که بعضا در مواردی فساد گستردهای هم رخ داده، شرکتهای دولتی را واگذار کرده است.
چالش اصلی در این میان این است که بسیاری از شرکتهای واگذار شده که گفته میشود عددی نزدیک به 80 درصد هستند، اسما یا با تغییر سهامدار واگذار شده و مدیریت همچنان دراختیار دولت است. یا اینکه شرکتهایی مانند هپکو با شائبه واگذاری تحتسایه مسائل سیاسی بوده و درواقع برخی از این شرکتها و بنگاههای اقتصادی به اعضای وقت یا سابق دولت واگذار شدهاند.
مساله سوم درمورد فرآیند کار هیات یادشده است. آنها در جریان این کار غالبا کار کارشناسی دقیق انجام ندادهاند و برای مثال ارزش مجموعههای مورد واگذاری را بسیار کمتر از ارزش واقعی آن درج کرده و با نرخهایی بسیار نازل و آن هم به صورت اقساط بلندمدت نسبت به واگذاری اقدام کردند.»
***
دفاع روحانی از سیاست ارز 4200
حسن روحانی در حلسه هیئت دولت با اشاره به انتقادها درباره تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: اگر دولت با همه سختی ها و مشکلات برای بانک مرکزی و دولت و صمت و کشاورزی برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده تا این کالاها را با یک قیمتی که قابل تحمل باشد در اختیار مردم قرار بدهد دیگر کسی نگوید که چرا ۴۲۰۰ تومان؟ این شد حرف که بگوید یک آدمی سوء استفاده کرده است؟
رئیسجمهور افزود: ما برای عدهای از مردم بستههایی درست کردهایم که به دست آنها برسانیم و به عدهای آدم سپردیم که به دست آنها برسانند؛ حالا اگر یک نفر از اینها این بسته را نرساند و دزدی کرد، آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟ بله؛ یک عده ای بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما کالایی وارد نکردند. این افراد را ببرید و محاکمه کنید و متناسب با قانون با آنها رفتار کنید. اینکه یک تعدادی افراد محدود تخلف کرده اند مبنای این نمی شود که کار از اساس نادرست است.
روحانی با تاکید بر اینکه کار ما کاملاً درست بوده و بر مبنای درستی انجام شده است، گفت: البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می گرفت را از این محدوده خارج کردیم و گفتیم و از این به بعد ارز نیمایی به این کالاها اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: برنج، چای، شکر، لاستیک از جمله مواردی است که ما به ترتیب و آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول نیز باشد، ارز ۴۲۰۰ تومانی را از این کالاها حذف کردیم، این کار را به قدری آرام انجام دادیم که هنوز برخی نفهمیده اند.
رئیسجمهور با بیان اینکه ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و شرایط را عادی کردیم، تصریح کرد: البته چند قلم کالا همچنان باقی مانده، مانند دارو که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داشته ایم. البته در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت تصمیم دیگر بگیرد اما از امروز طبل به راه انداختن و اعلام کردن که ارز ۴۲۰۰ تومانی دوره اش تمام شد به چه کسی خدمت و کمک میکند؟
روحانی ضمن تاکید بر اینکه برخی مسائل هست که باید به موقع عمل کرد نه اینکه جار زد، بیان داشت: موقع جار زدن و شعار دادن نیست. این شعاری که شما می دهید نتیجه اش چه می شود؟ تنها موجب می شود عده ای سوءاستفاده کنند و همان رانت و فسادی که شما می گویید درست می شود.
بیشتر بخوانید:
روحانی:مسببان هواپیمای اوکراینی باید محاکمه شوند/ بهترین بودجه را به مجلس تحویل دادیم
***
واعظی: لوایح FATF را سیاسی نکنیم!
«محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه دولت در پاسخ به سوالی درباره موضوع دولت درخصوص لوایح مرتبط با FATF که در مجمع در حال بررسی است، گفت: تاکنون به جز مساله FATF، بحث دو لایحه از چهار لایحهای است که دولت برای پولشویی و شفافیت در امور مسائل مالی و بانکی برای مجلس فرستاده، مطرح است.
رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: مجلس هر ۴ لایحه را تصویب کرده است که از این لوایح، دو لایحه نهایی شده و دو لایحه دیگر به مجمع تشخیص آمده است. همانطور که هفته گذشته گفتم، باید به اعضای مجمع تشخیص نظام فرصت بدهیم که با کار کارشناسی و بدون اینکه این موضوع، تبدیل به موضوع سیاسی یا تبلیغاتی شود، مسیر خود را طی کند.
واعظی یادآورشد: تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است و جلوی پولشویی را خواهد گرفت و هم اینکه روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریمها روان میکند و محدودیتهای ما را کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه تصویب این لوایح به نفع مردم و به نفع روابط خارجی، روابط تجاری و بانکی ما است، گفت: ما نباید این موضوع را تبدیل به یک مسئله جناحی، سیاسی یا تبلیغاتی کنیم چرا که این یک مسئله ملی است و انشاء الله مسائل مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت حل خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
واعظی: دولت ترامپ آخرین زورهای خود را میزند/ برای خرید و ساخت واکسن کرونا اقدامات خوبی انجام شده
***
رقم عجیب فرار مالیاتی در ایران
سیداحسان خاندوزی نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه «عیار» شبکه افق سیما درباره طرح اصلاح قانون مالیاتی اظهار داشت: به آقای دژپسند وزیر اقتصاد گفتهایم که مجلس یازدهم منتظر دولت برای اصلاح قانون مالیاتی نخواهد ماند؛ طرح اصلاح قانون مالیاتی در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و براساس قانون فرصت 10 روزه پیشنهادات نمایندگان هم در این باره منقضی شده است و اگر طرحهای فوریتی در مجلس اجازه دهد احتمالاً طرح اصلاح قانون مالیاتی به بعد از بررسی لایحه بودجه 1400 موکول میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما از طریق فروش بیشتر اموال، سرمایهها، استقراض و فروش اوراق کشور را اداره میکنیم و گویی دولت بنا ندارد اصلاح مالیاتی انجام دهد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نمیخواهد به گروههای مشخص از طریق مالیات فشار بیاورد و متأسفانه تعلل دولت در هزینه نپرداختن مالیات عادلانه 5 درصد جمعیت کشور را باید 85 میلیون ایرانی با تحمل تورم بالاتر پرداخت کنند.
وی گفت: دولت با آنکه باید از فرادستان مالیات بگیرد، اما آن را از فرودستان گرفته و همه ایرانیان را مجبور به تحمل تورم بالا و فشار اقتصادی میکند.
خاندوزی درباره میزان فرار مالیاتی در کشور تصریح کرد: بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است و حتی برخی تحقیقات، ارقام بیشتر را گزارش میدهد.
وی افزود: قانون باید معافیت مالیاتی را حذف کرده و یا اصلاح کند. این در حالی است که این معافیتها شامل گروههای مختلف میشود.
***
انتقادات عجیب از تصمیمات ستاد کرونا
به گزارش مهر نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با انتقاد از برخی تصمیمات غلط گفت: با توجه به شرایط پیش آمده از کرونا در مراسمها از دستورات مسئولین بهداشت تبعیت شود، اما برخی با تصمیمات دو گانه در دهه بصیرت عمل کردند چنانکه برای برگزاری صدها هزار نفری آزمون مجوز صادر میشود، اما برای برگزاری نمادین دهه بصیرت و ۹ دی با رعایت همه شیوه نامههای بهداشتی اجازه برگزاری مراسم داده نمیشود؛ مظلومیت مراسمهای انقلاب اسلامی در ایام کرونا بر کسی پوشیده نیست.
این مقام مسئول عنوان کرد: برخی از تصمیم گیری ها در خصوص برگزاری مراسمهای انقلابی از سوی ستاد ملی کرونا اشتباه است. ما در نظر داشتیم تا در مراکز استانها به شکل نمادین و با جمعیت محدود، مراسم یوم الله ۹ دی را برگزار کنیم تا مانع از به فراموشی سپردن ۹ دی شویم، با این وجود از این اقدام ممانعت به عمل آمد.
وی افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این آگاهی کامل را دارد که سلامت مردم بسیار اهمیت دارد و مراسمهای خود را با تمام مقررات و شیوه نامههای بهداشتی برگزار میکند. ۵۶۰ هزار نفر برای آزمون کنکور شرکت کردند اینجا کرونا معنا ندارد، اما برای برگزاری مراسم انقلاب کرونا هست و مجوز صادر نمیشود.
لطفی با بیان اینکه گویا کرونا نیز دارای ژن خوب است و شامل برنامههایی میشود که متولی آن، دولت است، گفت: امیدواریم این بی مهری و تصمیمات دوگانه را در دهه فجر شاهد نباشیم و دهه فجر، به صورت باشکوه برگزار شود.
***
آخرین وضعیت پرونده مرگ قاضی منصوری
سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده غلامرضا منصوری در گفتوگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده قاضی منصوری، اظهار کرد: متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. قرار بود ملاقاتی با سفیر رومانی در تهران داشته باشیم که اعلام شد سفیر تغییر خواهد کرد و باید با سفیر جدید ملاقات داشته باشیم.
وکیل خانواده غلامرضا منصوری افزود: ابهامات زیادی پیرامون این پرونده وجود دارد و تاکنون گزارش و اطلاعاتی به دست ما نرسیده است. حتی اموال و اجناسی که همراه قاضی منصوری بوده به دست خانواده نرسیده است. از بازپرسی به ما گفته شد که اموال را به وزارت امور خارجه تحویل دادهاند در صورتی که به وزارت امور خارجه مراجعه کردیم و گفتند به آنها تحویل داده نشده است. بنابراین ابهامات بسیاری وجود دارد و ما در حال بررسی این ابهامات هستیم.
علیزاده طباطبایی بیان کرد: طبق فایلهای صوتی و تصویری که تا چند ساعت قبل از حادثه از قاضی منصوری موجود است، روحیه ایشان به هیچ وجه متناسب با روحیه کسی که قصد خودکشی دارد، نیست. افرادی که با وی در ارتباط بودند و همچنین افرادی که مانع بازگشت منصوری به کشور شدند، باید احضار شوند و به عنوان مطلع، از آنها کسب اطلاع شود و بعد از اینکه بازپرس اطلاعات را جمعآوری کرد، متهمان قضیه مشخص شوند و تحقیقات انجام شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چندی پیش شایعاتی مبنی بر همراهی یک خانم با غلامرضا منصوری مطرح شد؛ آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: این موضوع صد در صد صحت دارد. در این لایحه اسم این خانم ذکر شده است تا از ایشان نیز کسب اطلاع شود.
***
چرا ظریف نامزد ریاست جمهوری نمیشود؟
جهان نیوز نوشت: «محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسات مختلف تاکید دارد که برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاندیدا نمی شود. پیام ظریف به جناح های سیاسی درباره عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری در حالی جدی منتقل شده که او البته برای پذیرفتن وزارت خارجه برای دولت همسو با خود نیز اعلام آمادگی کرده است. عدم تمایل محمد جواد ظریف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در حالیکه او از بسیاری از چهره های اعتدالی و اصلاح طلب مقبولیت بهتری در حال حاضر دارد، قابل تامل است.
برخی از ناظرین سیاسی معتقدند که ظریف از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری و قرار گرفتن در مسیر بررسیهای شورای نگهبان هراس دارد. این ناظرین سیاسی تاکید دارند که حضور ظریف در انتخابات ریاست جمهوری به معنای آن است که عملکرد هشت ساله ظریف در وزارت خارجه تحت بررسی مجدد دستگاه های نظارتی و افکار عمومی قرار خواهد گرفت و ظریف به این کار تمایل ندارد.»
***
علت تردید لاریجانی برای نامزدی در 1400
فردا نوشت: «این طور که گفته میشود حامیان وی به خصوص آن شبکه نمایندگان ادوار که طی سالها پارلمانتاریستی با او همراه شدهاند، همه تلاش خود را میکنند که آقای رئیس متقاعد شده و پا به صحنه بگذارد. خودش، اما همچنان تردید دارد. تردیدهای که بدون شک متاثر از بحث جایگاه وی در میان جریانهای سیاسی است.
لاریجانی نمیداند که کدام طیف سیاسی حاضر به حمایت از وی است. او البته میداند که جریان اصولگرا به واسطه رویکرد او در سالهای اخیر به خصوص در دولت روحانی، حساب خود را از او جدا کرده و مایل نیستند که وی را به عنوان یک نامزد اصولگرا معرفی کنند. حامیان وی در طیف میانهرو اصولگرا و موسوم به راست میانه نیز به قدری نیست که پیروزی در انتخابات را ضمانت کند.
حمایت و ائتلاف اصلاحطلبان با لاریجانی نیز انگار به اندازه قبل محتمل نیست. گویی زور آن دسته از اصلاحطلبان خواهان معرفی کاندیدای خالص چربیده و حتی کارگزاران را نیز با خود همراه کردهاند. حمایت اعتدال و توسعه از لاریجانی که اخیرا زمزمههای آن به گوش میرسد نیز قطعا کارگر نخواهد افتاد.
همین است که علی لاریجانی هنوز مردد مانده و نمیتواند تصمیم بگیرد.»
***
نظر باهنر درباره رئیسجمهور جوان
محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره معرفی نامزد جوان برای ریاست جمهوری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «درباره مسئله دولت و رئیس جمهور اگر توجه کنیم میبینیم که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به جوان بودن تاکید کردند، اما ایشان در صحبتهای بعدی خود فرمودند که مقصود از عبارت جوان، بی تجربه بودن نیست و باید رویکرد جوانگرایانه داشته باشد؛ یعنی مسئله جوانگرایی به دور از انتخاب افراد جوان برای سمتهای مختلف است...
هم عملکرد رئیس جمهور و هم تیمی که او برای خود انتخاب میکند جزو عوامل موثر این مسیر است؛ مثلا در نظر داشته باشید که رئیس جمهور سن بالایی دارد، ولی وزرا و کابینه افراد جوان و سر حال هستند، این کابینه میتواند موفق ظاهر شود.
در دنیای نظامی گری هم میبینیم وقتی که قرار است فردی به فرماندهی برسد حتما باید قبل از آن درجات مختلف نظامی را طی کند و اگر خیلی کار مهمی انجام داده باشد و اتفاق خاصی رقم زند میتواند به درجه سرداری یا امیری برسد. این موضوع را در دنیای نظامی گری قبول داریم، ولی هنوز نتوانسته ایم در عالم سیاست به این حقیقت دست پیدا کنیم؛ اگر در دنیای سیاست کسی میخواهد به درجه بالا برسد باید سلسله مراتبی را طی کند و هیچ کس نمیتواند از سربازی به سرداری برسد و باید حتما تجربههایی به دست آورد.
ریاست جمهوری یک مدیریت بسیار کلان است و ترکیبی از سه عنصر علم، تجربه و هنر است؛ کسی که فقط مجرب باشد و علمش را نداشته باشد مدیر قوی محسوب نمیشود، حتی کسی که تجربه و علم را داشته باشد باید در کنارش هنر و شگرد مدیریت کردن را بلد باشد تا بتواند در سطح کلان کشور مدیریت کند، بنابراین باید در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال چنین فردی باشیم.»
بیشتر بخوانید:
باهنر: رئیس جمهور وارداتی نیست/ برای احمدینژاد و خودمان دعا میکنم که عاقبتمان ختم بخیر شود