وزیر نیرو: مانده طلب برقی ایران از عراق ۲ ماه است

اقتصادی،   3991016111 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نیرو گفت: میزان طلب شرکت توانیر ایران از صادرات برق به کشور عراق به اندازه دوماه باقی مانده و بقیه به روش‌های مختلف وصول شده است.

وزیر نیرو: مانده طلب برقی ایران از عراق ۲ ماه است

به گزارش ایرنا «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به ۱۳۷ روستا در دو استان کشور که به شیوه ویدئو کنفرانسی و از محل پژوهشگاه نیرو انجام شد،  در جمع خبرنگاران افزود: ایران دو قرارداد در باره صادرات برق و گاز به عراق دارد و عراق نیز گازی که از ایران دریافت می کند، دراختیار شرکت های خصوصی خود قرارمی دهد و آنها نیز این گاز را تبدیل به برق کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، بنابراین هر دو کالای صادراتی در نهایت به عنوان کالای برق در اختیار مردم این کشور قرار می گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: برقی که از ایران به عراق  و سایر کشورها صادر می شود از بخش‌های مختلف مانند نیروگاه های برق آبی، برق ناشی از سوخت مایع و برق تولیدی از گاز است و چنانچه همه این برق ناشی از تولید با گاز باشد، تمام گازی که مصرف می شود، کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است.

اردکانیان گفت: اکنون اعلام می شود که روزانه یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می شود، شاید حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون متر مکعب آن در وضعیت عادی صرف تولید برقی می شود که به صادرات اختصاص دارد و مقدار خیلی کمی است.

وی توضیح داد: صادرات مقدار کم گاز و برقی که انجام می شود، از نظر ارزی اهمیت خود را دارد و این در شرایطی است که کشورمان تحت تحریم دلار قرار دارد و از طرفی میلیارد ها دلار صادرات غیر گاز و برقی است که به کشورهای همسایه انجام می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه این حجم صادرات توسط بخش خصوصی انجام می شود گفت: واردکنندگان این حجم صادرات نیاز به تامین برق و گاز برای فصل های سرد دارند و از طرف دیگر بایدبه این نکته نیز توجه کرد که رقبای صادراتی ایران نیز هر روزه تلاش دارند صادرات یک کشور به کشور دیگر را با محدودیت روبرو کنند.

اردکانیان گفت: هنگامی که صادر کننده یک محصول به کشوری تغییر کند و بازار از دست برود، به سادگی نمی توان بازار از دست رفته را باز پس گرفت و این نکته ای است که نباید از آن غفلت شود.

وی پیرامون میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن را توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت تکلیفی است و اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی محسوب می شود.

وزیر نیرو افزود: تلاش می شود بخشی از این بدهی به شکل تهاتر درحوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه شود و نیز برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دارنباشد، هیات وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکان پرمصرف بطور مستقیم از تولید کننده برق خریداری کنند.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار مشترک مصرف کننده بزرگ محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ترتیبی اتخاذ شده تا این مشترکان که بالای پنج مگابایت مصرف برق دارند، مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند و به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو گفت: به این ترتیب از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌شود و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را می پردازند.