واردات ۱۶ میلیون تن کالاهای اساسی به کشور/ ۴ میلیون تن کالا مراحل ترخیص را طی می‌کنند

اقتصادی،   3991015064

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واردات ۱۶ میلیون تن کالای اساسی به کشور گفت: علاوه بر این ۴ میلیون تن کالا در بنادر کشور موجود است که اقدامات لازم برای ترخیص آن انجام خواهد کرد.

واردات ۱۶ میلیون تن کالاهای اساسی به کشور/ ۴ میلیون تن کالا مراحل ترخیص را طی می‌کنند

به گزارش فارس، علیرضا رزم حسینی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور گفت: ما در جلسات هفتگی ستاد تنظیم همواره دو مورد را مورد بررسی قرار می دهم که مورد اول تامین کالاهای مورد نیاز مردم در کشور است که معمولا سیاست ما بر افزایش تولید داخل و همچنین واردات کالاهای ضروری به کشور است. 

* واردات 16 میلیون تن کالای اساسی به کشور 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس گزارشی که گمرک ایران  اعلام کردند، تاکنون بیش از 16 میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد شده است و نسبت به تامین ذخایر کالاهای راهبردی اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

وی در مورد ترخیص کالا از گمرکات کشور گفت: این موضوع یکی از برنامه های جدی وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی است و  برای روان کردن هر چه بیشتر کالاهای دپو شده در گمرکات کشور  ما براساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت به طور جدی با همکاری گمرک نسبت به ترخیص سریع کالا از گمرکات کشور اقدام می‌کنیم و تا امروز هم ترخیص کالا به خوبی براساس مصوبه انجام گرفته است. 

رزم حسینی  با اشاره به میزان ورودی کالا به بنادر کشور، بیان داشت:  براساس گزارش واصله در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار بیش از 4 میلیون تن کالا در به بنادر کشور وارد شده که مراحل قانونی برای ترخیص آن صورت می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: همواره در تلاش هستیم که مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را تامین کنیم که تاثیر بر عرضه کالا در بازار خواهد داشت و سپس در تلاش هستیم تا کالاهای اساسی و ضروری را طبق برنامه وارد کنیم که خوش‌بختانه در حال انجام است و سعی کرده ایم با عرضه به موقع این کالاها در تنظیم بازار این کالاها اقدام کنیم. 

* نوسان قیمت 60 قلم کالای مورد رصد و پایش سازمان حمایت 

رزم حسینی با بیان اینکه بررسی قیمت 100  قلم کالا در  دستور  کار ستاد تنظیم بازار  قرار دارد، بیان داشت: براساس گزارش امروز ستاد تنظیم بازار، حدود 40 قلم از این کالاها به لحاظ قیمت و عرضه ثبات خوبی در بازار داشته و 60 قلم دیگر نیز دارای نوسانات قیمت است که براساس برنامه ریزی انجام شده، سازمان حمایت و دیگر دستگاه‌های مسئول سعی می‌کنند که در جهت کاهش قیمت یا تنظیم بازار آن اقداماتی انجام شود.

رزم حسینی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، بیان داشت: اختیارات تنظیم بازار در استان‌ها به استانداران سراسر کشور داده شده و لذا استانداران یک سری اختیاراتی در قیمت‌گذاری، نظارت و بازرسی کالا دارند و همچنین استانداران از اختیاراتی برای تنظیم بازار در بنادر، انبارها و بنکداری‌ها برخوردار هستند و اقداماتی نیز در این زمینه در حال انجام است. 

*  برخورد قانونی با دستگاه‌های دولتی که به سامانه جامع تجارت متصل شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه همه مسئولان و دستگاه های اجرایی باید مصوبات مربوط به سامانه جامع تجارت را اجرایی کنند، اظهار داشت: اخیرا از طریق فضای مجازی و صدا و سیما گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه کالاهایی که از گمرک ترخیص شده به مقصد نهایی نرسیده است. 

رزم حسینی بیان داشت: بدیهی است بر اساس مصوباتی که از سوی دولت و رئیس جمهور ابلاغ شده باید دستگاه‌های مسئول به سامانه جامع تجارت متصل باشند و مصوباتی که ابلاغ شده را اجرایی کنند. 

وی بیان داشت: بر این اساس تاکید می شود که مصوبات دولت درباره اتصال دستگاه ها به سامانه جامع تجارت باید اجرایی شود و به دستگاه های نظارتی ابلاغ می کنید تا در صورتی که دستگاه های دولتی مصوبات دولت در این زمینه را اجرایی نکردند، مطابق قانون با آنها برخورد شود. 

* لزوم تسریع در ترخیص کالا از گمرکات کشور

رزم حسینی با تاکید بر اینکه براساس مصوبات باید رسوب کالا در گمرکات به حداقل زمانی برسد، بیان داشت: براساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت این موضوع را تاکید و  پیگیری خواهیم کرد و از رئیس کل گمرک و همچنین رئیس سازمان بنادر کشور می‌خواهیم که نسبت به تسریع ترخیص کالا  اقدام کنند. 

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: بورس در شرایط صلح یکی از ابزارهای بسیار خوب برای تنظیم بازار است و اکنون که در شرایط خاص قرار داریم باید درباره عرضه کالا در بورس نیز اقدامات خوبی انجام شود و لازم است شرایط ویژه‌ای در زمینه فولاد و مواد پتروشیمی در بورس ایجاد شود که در این زمینه با وزیر نفت صحبت خواهم کرد. 

* برخی افزایش قیمت‌ها به خاطر قیمت پایه‌ای است که در بورس انجام شده است

وی بیان داشت: برخی از افزایش قیمت ها  به خاطر قیمت  پایه‌ای است که در بورس انجام شده که امیدواریم با نظارت همه دستگاه‌ها، ثبات قیمت حاصل شود. 

وی بیان داشت: برای تامین کالاهای مورد نیاز شب عید نیز از قبیل کالاهای اساسی و میوه و سایر اقلام اقداماتی انجام شده است.