واکنش پکن به ادعای حمایت‌ چین از حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان

جهان،   3991011098

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای پرداخت مشوق مالی پکن به شبه‌نظامیان در افغانستان برای هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی، این اخبار را «جعلی و با هدف خدشه‌دار کردن چهره چین» توصیف کرد.  

به گزارش فارس، وزارت خارجه چین گزارش‌های ادعایی درباره اقدام این کشور به پرداخت مشوق‌های مالی به شبه‌نظامیان در افغانستان برای هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی را «اخبار جعلی محض» خواند.

سخنگوی این وزارتخانه گفت، به دونالد ترامپ درباره تلاش چین برای پرداخت به بازیگران غیردولتی به منظور حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان اطلاع داده شده است. این اخبار جعلی نشان می‌دهد عده‌ای دیوانه‌وار به دنبال خدشه‌دار کردن چهره چین و تضعیف روابط چین و آمریکا هستند.  

وبگاه «آکسیوس» بامداد پنجشنبه به نقل از دو مقام ارشد دولتی آمریکا نوشت، دولت ترامپ اطلاعات تایید نشده‌ای را که ادعا می‌کند چین به بازیگران غیردولتی در افغانستان پیشنهاد حمایت مالی داده تا نظامیان آمریکایی را در این کشور هدف بگیرند، از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده است.

آکسیوس نوشت که این وبگاه مستقلاََ نتوانسته به هیچ گزارشی درباره جزئیات این اتهام‌زنی دست پیدا کند و فقط خلاصه‌ای از آن توسط مقام‌های مذکور - که خواستند نامشان فاش نشود - به صورت تلفنی برای آنها گفته شده است.

یکی از این منابع گفت: «مانند تمام گزارش‌ها، ما با احتیاط با گزارش‌ها اولیه برخورد می‌کنیم اما هرگونه گزارش اطلاعاتی مرتبط با امنیت نیورهای خود را بسیار جدی می‌گیریم».

دیگر منبع به این وبگاه گفت که مسئولان کاخ سفید در تاریخ ۲۲ دسامبر نشستی موسوم به «کمیته هماهنگی سیاسی» برگزار کرده و در آن درباره این موضوع صحبت کردند. محور گفت‌وگوهای آنها بر دو موضوع متمرکز بود، مشورت با جوامع اطلاعاتی آمریکا برای تلاش جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های اولیه و مشورت با جوامع نظامی و اطلاعاتی برای حفاظت از نظامیان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان.

به نوشته آکسیوس، این مقام‌ها، منبعی را که از آن درباره گزارش اطلاعاتی علیه چین نقل قول کردند، یا زمان رخ دادن آن را معرفی نکردند.

یکی از این مسئولان دولتی ارشد آمریکا مدعی شد: «ایالات متحده مدارکی دارد که جمهوری خلق چین تلاش کرد حملاتی را علیه نظامیان آمریکایی توسط بازیگران غیردولتی افغان، از طریق ارائه مشوق‌های مالی و جایزه ترتیب دهد».

زمان ارائه مشوق‌های مالی توسط چین در اظهارات این منابع مشخص نیست اما آنها گفتند که این اتفاق بعد از توافق آمریکا با طالبان در اواخر فوریه ۲۰۲۰ رخ داده است. 

پیش از این، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد یک واحد ناشناس اطلاعاتی ارتش روسیه شبه‌نظامیان طالبان را برانگیخته تا در ازای دریافت پاداش نقدی، علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت آمریکا که در افغانستان حضور دارند، عملیات انجام دهد.