فتوای بی سابقه رهبر انقلاب درباره سردار سلیمانی/ تکذیب یک شایعه درباره محسن رضایی/قدردانی توکلی از اقدام خیرخواهانه رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)/ هفت‌تپه کار دست وزیر اقتصاد داد

سیاسی،   3991009117 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 فتوای بی سابقه رهبر انقلاب درباره سردار سلیمانی/ تکذیب یک شایعه درباره محسن رضایی/قدردانی توکلی از اقدام خیرخواهانه رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)/ هفت‌تپه کار دست وزیر اقتصاد داد

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، بعد از ظهر سه شنبه ۹ دی ۹۹، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

وی با اشاره به شناسایی ۶ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور، گفت: مجموع بیماران به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

لاری افزود: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسید.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه ویروس کرونا چموشی های جدیدی در دنیا دارد و به جای خموشی به سمت چموشی و سرکشی می رود، گفت: بنابراین باید خودمان را مجهزتر و برای روزهای سخت، آماده تر کنیم اما تردید ندارم که با وفاق و آرایش جدید نیروها برای تهاجم به ویروس، روزهای سخت تر را با آمادگی می گذرانیم. 

بیشتر بخوانید:

کرونا در ایران؛ افزایش مجدد آمار روزانه مبتلایان و فوتی‌ها

اولین واکسن ایرانی کرونا تزریق شد + عکس

وزير بهداشت: نخستین واکسن کرونای آسیا را ساختیم/ واکسنی که به ملت تزریق می‌کنیم خودمان باورش داریم

وضعیت جسمانی دو داوطلب تزریق واکسن ایرانی کرونا

***

تست انسانی واکسن ایرانی کرونا آغاز شد 

فاز مطالعه انسانی واکسن کرونا تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز (سه شنبه) با تزریق اولین واکسن در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. نام اختصاصی این واکسن "کُوو ایران برکت" است.

طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اولین داوطلب دریافت واکسن کرونای ایرانی شد.

طیبه مخبر، پس از تزریق واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: "امیدوارم این فرآیند علمی به نتیجه برسد، من هم مثل بقیه مردم هستم."

او گفت: «خوشحالم، ولی نه فقط از اینکه به عنوان اولین نفر واکسن را تزریق می‌کنم، از اینکه این فرآیند علمی به خوبی در کشور پیش رفته است خوشحال هستم.»

احمد توکلی، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای از محمّد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای آزمایش واکسن کرونا بر روی دختر خود، قدردانی کرد.

در این نامه آمده است: دیده‌بان شفافیت و عدالت از طرف عدالت‌طلبانی که همواره خواهان رفتار مردمی مسئولان هستند از جنابعالی و دختر بزرگوارتان سرکار خانم طیبه مخبر تشکر می‌کند. این سپاس از این جهت است که شما و خانواده‌تان برخلاف برخی از دیگر مسئولان؛ در  خطر خود را بر مردم مقدم داشتید، نه در استفاده از امتیازات.

همه مردم می‌دانند که واکسن ناشناخته کرونا خطر کوچکی نیست که دخترتان قبول کرده است. مبارک باد دامانی که این دختر در آن پرورش یافته است.

بیشتر بخوانید:

واکنش چهره اصلاح‌طلب به تزریق واکسن ایرانی کرونا به دختر رئیس ستاد فرمان امام

***

کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ تصویب شد

در جلسه بعدازظهر امروز سه‌شنبه کمیسیون‌ تلفیق کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته شد که با ٢٣ رای موافق، ١٩ رای مخالف و ۱ رای ممتنع به تصویب رسید. کمیسیون‌ تلفیق از روز شنبه وارد بررسی کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ شده بود. پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، کمیسیون‌ تلفیق بررسی این لایحه در بخشهای درآمدی را آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق تصویب شد

***

اصلاحات مجلس در بودجه به نفع معیشت مردم انجام می‌شود

الیاس نادران ،رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس با بیان اینکه فضای عمومی مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه رد کلیات بودجه به دلیل وجود ایرادات فراوان بود، اظهار کرد: نمایندگان مجلس انتظار داشتند تا دولت ایرادات لایحه بودجه را اصلاح کند اما بعد از برگزاری جلسه سران قوا، گفت‌وگوها و تعاملات درونی مجلس و حضور مسئولان دولتی در نشست کمیسیون تلفیق بودجه و ارائه استلال‌های مختلف سرانجام با تصویب کلیات، بهترین تصمیمی را که می‌توانستند، بگیرند را اتخاذ کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: رای کمیسیون تلفیق بودجه به کلیات لایحه بودجه معنادار بود و امیدواریم بعد از این، اصلاحات مدنظر نمایندگان مخالف و موافق نسبت به بودجه به نفع معیشت مردم انجام شود.

بیشتر بخوانید:

 رای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 به کلیات لایحه بودجه معنادار بود

***

نامه رئیس جمهور به مجلس برای اصلاح لایحه بودجه
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بیان کرد: در پی مباحث کارشناسی که نمایندگان در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح کردند و اعتراضاتی که همکاران به نحوه تنظیم بودجه داشتند، با پیگیری رییس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور نامه ای مبنی بر اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارسال کردند که برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق بودجه آن را ارجاع می دهیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی: دولت اصلاحیه لازم را درباره درآمد بودجه ارائه می‌کند

نامه «رئیس جمهور» به «رئیس مجلس» درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰

***

کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد در مورد واگذاری هفت تپه
 
سوال احمد نادری و جمعی دیگر از نمایندگان درباره علت استنکاف وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره خلع ید از مالک فاقد اهلیت شرکت هفت تپه خوزستان در جلسه علنی صبح امروز مجلس مطرح شد. پس از توضیحات نماینده سوال کننده و وزیر اقتصاد پاسخ های وزیر اقتصاد به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. بر همین اساس وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفت.

بیشتر بخوانید:

وزیر اقتصاد: برخوردهای قضایی در میان بخش خصوصی دلسردی ایجاد کرده است

یک متهم ارزی با خرید «هفت تپه» معیشت کارگران را مختل کرده است

***

عامل ترور شهید فخری زاده ۲ ماه قبلِ عملیات از کشور خارج شده بود

حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ظهر امروز در مراسم گرامیداشت ایام الله ۹ دی و سالروز شهادت سردار سلیمانی در مصلی سلمان فارسی اندیشه اظهار کرد: در خصوص شهادت شهید فخری زاده عامل ترور وابسته به رژیم صهیونیستی عملیات ترور را طراحی می‌کند و ۲ ماه قبل از اجرای عملیات از کشور خارج می‌شود.

وی گفت: در خصوص ترور شهید فخری زاده برخی فقط نقاط ضعف موضوع را دیدند اما باید ببینیم که چرا دشمن به دنبال ترور فخری زاده‌ها و سلیمانی‌ها است و این دلیلی جز قدرتمندی انقلاب اسلامی ندارد.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به پروژه نفوذ دشمن در شخصیت‌های انقلاب با قرار دادن افراد نفوذی و جاسوس بیان کرد: در جریان فتنه ۸۸ بنده به عنوان وزیر اطلاعات به سراغ شخصیت‌های انقلابی رفتم که به رغم محرز شدن حمایت آمریکا از فتنه و فرد مورد نظر سکوت کرده بودند و با سند و مدرک برایشان دخالت آمریکا در فتنه را شرح می‌دادم که وابستگی‌هایی مستند از سوی آن‌ها به ایالات متحده و دشمنان وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

ادعای وزیر سابق اطلاعات درباره عامل ترور شهید فخری‌زاده

***

رونمایی اعتمادملی از نامزدهای اولیه خود برای انتخابات ریاست جمهوری

اسماعیل گرامی مقدم،سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه حزب اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزبی خواهد داشت، اظهار کرد: در دفتر سیاسی حزب تصویب شد که با نامزد حزبی وارد انتخابات شویم با این حال اعتمادملی در راستای دستیابی به  اجماع در میان اصلاح طلبان تلاش خواهد کرد.

سخنگوی حزب اعتمادملی گفت: از بین الیاس حضرتی، محمدعلی افشانی و محمدجواد حق شناس یک نفر به عنوان نامزد نهایی حزب اعتماد ملی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد شد. 

***

بدن حاج قاسم 5 تکه شده بود

سردار سید محمد باقرزاده،فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه در عظمت شهید سلیمانی همین بس که معیارها و فتاوای فقهی را جابجا کرد، گفت: شهید سر نداشت، بخشی از کتف ایشان باقی مانده بود و بخشی از مچ پا به پایین و دست و اجزایی که کوبیده شده بود. اینها اربا اربا بودند. من اینها را خدمت آقا عرض کردم و بعد هم به کربلای حضرت ابا عبدالله(ع) اشاره کردم و گفتم «ما که با این وضعیت به سختی شهیدان را جمع و جور کردیم، نمی‌دانم امام زین‌العابدین علیه‌السلام در کربلا چگونه تنها با بوریا پیکر حضرت اباعبدالله علیه السلام را مهیای تدفین کردند؟!».

وی گفت: آقا فرمودند «شما به زحمت افتادید اینها شهید معرکه بودند» یعنی غسل و کفن نداشتند در حقیقت این همه بحثی که ما کردیم، دیدیم با یک فتوای فقهی یکدفعه فضا عوض شد و این شهیدان به حکم «لایغسل و لایکفن» نیازی به غسل و کفن نداشتند. حتی تیمم هم نداشتند. آقا می‌خواستند این را بفرمایند؛ اما جایگاه چیزی که این تراز فقهی را تغییر داد بر می‌گردد به این مسئله که ما از زمان جنگ یاد گرفتیم؛ این موضوع از امام(ره) هم استفتا شده بود و همه مراجع نیز به آن قائل هستند. در کتب فقهی هم موجود است که معرکه و حدود فقهی معرکه محدوده‌ای است که طرفین به سوی یکدیگر سلاح پرتاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

فتوای بی‌سابقه رهبر انقلاب درباره حاج قاسم سلیمانی

***

کاندیداتوری سه اصولگرای مشابه

روزنامه اعتماد نوشت: محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی و محمود احمدی‌نژاد ازجمله این افراد هستند که با کمک نزدیکان‌شان در حال آماده سازی فضای عمومی برای گسترده‌تر کردن تبلیغات هستند. انگیزه و عزم جزم قالیباف رییس فعلی مجلس شورای اسلامی برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 و تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری بر کسی پوشیده نیست. شاید او جزو مشتاق‌ترین‌ها باشد؛ چراکه باتوجه به امکانات در اختیارش، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهد و هم اینکه نزدیکانش از عزم او برای کاندیداتوری می‌گویند و از بیان این نکته نیز ابایی ندارند. به نظر می‌رسد حالا که او آنقدر برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری جدی شده، مخالفانش هم تصمیم گرفته‌اند چندان سد راهش نشوند...

همزمان علنی‌تر شدن اعلام کاندیداتوری قالیباف ازسوی نزدیکانش، برخی هم وارد عمل شده و از کاندیداتوری احمدی‌نژاد می‌گویند...احمدی‌نژاد از هر موضوع و مناسبتی استفاده کرده که یا پیامی صادر کند یا با رسانه‌ای به گفت‌وگو بنشیند. او حتی به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور هم متوسل شده و نزدیکانش هم مدتی است که عضو ثابت مصاحبه‌های این شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای هستند و جالب آنکه با ادبیات در دفاع از نظام، ظاهرا سعی در هموار کردن مسیر احمدی‌نژاد از فیلتر شورای نگهبان هستند.

در این میان عزت‌الله ضرغامی نیز همگام با دیگر اصولگرایان کم‌کم پا پیش می‌گذارد. او که در سال‌های پس از ریاست صداوسیما ساکن یک ساختمان قدیمی در نزدیکی میدان پاستور بوده، همواره سعی کرده خود را چهره‌ای فراجناحی و انقلابی معرفی کند و خود را در صدر اخبار نگه دارد تا مگر روزی این فعالیت‌های مستمر در همه حوزه‌ها به او برای نقل مکان به کاخ ریاست‌جمهوری در نزدیکی منزلش کمک کند.

***

نظر اعضای مجمع درباره FATF تغییر نکرده

آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر در رابطه با ارزیابی و پیش بینی خود از تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سرنوشت این لوایح اظهار داشت: لوایح FATF در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به صحن علنی می‌آید.

وی تاکید کرد: خیلی نمی‌شود پیش بینی کرد که چه نتیجه‌ای در خصوص لوایح FATF حاصل خواهد شد اما بنده قبلاً نظر خود را اعلام کرده و گفته ام که نظر من عوض نمی‌شود، فکر نمی‌کنم نظر آقایان دیگر هم در این زمینه عوض شده باشد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: معایب لوایح FATF از محاسنش بیشتر است.

***

محسن رضایی قصد نامزدی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس را ندارد

امیدوار رضایی، معاون سابق قوانین مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون شایعه برخی سایتهای خبری مبنی بر کاندیداتوری رضایی در انتخابات میان دوره ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران، تاکید کرد: این شایعه را صد درصد تکذیب می کنم. 

رئیس اسبق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به تخریب های اخیر علیه محسن رضایی گفت: موج تخریبی که از لندن علیه رضایی شروع شده، بیانگر آن است که آنها مطمئن شده اند اگر ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، چون متخصص اقتصاد است و به مسائل امنیتی و دفاعی نیز مسلط است، با استقبال مردم مواجه می گردد و سکان دولت را به دست می گیرد و اروپا و امریکا را وادار می کند که به تعهدات خود عمل کنند، لذا فتنه ها و برنامه های بیگانگان را خنثی و آنها را به رفتار مودبانه در مقابل ملت بزرگ ایران وادار خواهد کرد. محسن رضایی اقتصاد ملی ایران را تقویت و تحریم‌ها را خنثی می کند و در چنین شرایطی بدخواهانِ ملت ایران دست‌خالی و سرافکنده خواهند شد. 

بیشتر بخوانید:

تکذیب کاندیداتوری «محسن رضایی» برای انتخابات مجلس

***

کنایه رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا به محمود احمدی نژاد 

حجت الاسلام علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در گفتگویی تفصیلی به بررسی علل، ریشه‌ها و عوامل فتنه ۸۸ پرداخته است. بخشی از این گفتگو را در ادامه به نقل از فارس بخوانید. 

*عوامل و ریشه های فتنه ۸۸ متعدّد است امّا می توان عوامل و ریشه ها را به دو بخش تقسیم کرد: بخش مربوط به عوامل و ریشه های پیشین و در دهه های قبل می باشد و بخشی هم مربوط به یکسال قبل از انتخابات  وپس از آن است.

*درمورد عوامل و ریشه های پیشین می توان گفت ریشه اصلی غائله ها، نفوذ یک اندیشه خزنده التقاطی، لیبرالی و سکولاری در درون حاکمیت و رشد و باروری آن بود. در دهه اوّل انقلاب، حاکمیت با اندیشه‌های لیبرالی غرب گرایانه دولت موقت و نهضت آزادی و تبلورآن در اندیشه بنی صدر مواجه شد که نتوانست چندان ریشه بزند اما در دهه دوم با حاکمیت کارگزاران و ورود برخی عناصر تکنوکرات در دولت و قرار گرفتن مرکز تحقیقات استراتژیک در سال ۶۸ در اختیار آقای موسوی خوئینی و استقرار آقای حجاریان به عنوان معاون سیاسی مرکز مذکور زمینه نفوذ و تئوریزه و نهادینه شدن اندیشه لیبرال سکولاریستی فراهم آمد.

*البته رئیس دولت کارگزاران درشکل گیری دولت اصلاحات بی نقش نبود. در مجموع در طول یک دهه تلاش، اندیشه های توسعه براساس مدل غربی یعنی اندیشه لیبرالی و سکولاریستی در عرصه قوه مجریه قرار گرفت و غائله ۱۸تیر۷۸ یکی از پیامدها و بسترسازی برای تغییر ساختار بود که با شکل گیری ۲۳تیر۷۸ این غائله خنثی شد.

**ریشه تغییر در رفتار مردم و چرخش به سمت اصولگرایان، دین ستیزی، ارزش ستیزی و تقابل با مبانی و اصول مورد تأکید حضرت امام و رهبری و حرکت به سمت ساختارستیزی بود. مردم احساس کردند همه ارزش‌ها در معرض تخریب مجموعه‌ای قدرت طلب غربگرا قرار گرفته که با حاکمیت دینی و ولایت فقیه سر ناسازگاری دارند. لذا با ورود خود مسیر دولت اصلاحات را تغییر دادند؛ البته دولت نهم به رغم اقدامات خوبی که در دوره چهارساله انجام داد در دوره دهم مسیر خود را تغییر داد و با کج رفتاری زمینه به قدرت رسیدن دولت اعتدال را فراهم کرد.

***

انتصاب چمران به عنوان مشاور  رئیس مجلس

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: آخرین بار که از انتصابات پنهانی محمدباقر قالیباف در قامت رییس مجلسِ، خبری منتشرشد، بیست‌وهشتم آبان‌ماه بود. آن زمان رییس انتخابی‌ترین قوه جمهوری اسلامی، بدون اعلام قبلی و در سکوت کامل خبری، به طور پنهانی اقدام به تغییر معاون اجرایی مجلس، رییس مرکز حراست قوه مقننه و مهم‌تر از همه، مدیر نیروی انسانی پارلمان کرده و چهره‌های نزدیک و وفادار به خود را در این سمت‌ها به کار گرفته بود.

با این حال، اما قاعده نانوشته خوش‌بینی و اعتماد همچنان حکم می‌کرد که امیدوار باشیم که پس از آن گزارش، خط مشی رییس مجلس تغییر کرده و حداقل به شعار‌های دوران انتخابات خود پایبند باشد، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد؛ بلکه در همین چند روز گذشته محمدباقر قالیباف که با توجه به سبک و سیاق اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی نمایندگان دوره یازدهم، احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری به شکل قابل توجهی افزایش یافته، مشاوری جدید را به طور پنهانی و بدون اعلام رسانه‌ای منصوب کرده است؛ مشاوری که یدِ طولایی در انتخابات شورا‌ها دارد و البته همراهی با قالیباف!

براساس پیگیری‌های خبرنگار ما در هفته جاری «مهدی چمران» به عنوان «مشاور رییس مجلس» در امور «شورا‌های اسلامی شهر و روستا» انتخاب شده است. این انتخاب در جریان مراسمی که در مجلس برگزار شده، صورت گرفته، اما هنوز مشخص نیست که چرا قالیباف و یارانش حاضر به اعلام رسمی انتصابات خود نیستند.