ماسک زدن بدون فاصله اجتماعی کافی نیست

سلامت،   3991005026

استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ بدون فاصله گذاری اجتماعی کافی نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، محققان آزمایش کردند که چگونه انواع مختلف ماسک بر انتشار قطرات حامل ویروس کرونا در هنگام سرفه یا عطسه تأثیر می‌گذارد. هر نوع ماسک آزمایش شده به طور چشمگیری تعداد قطرات پخش شده را کاهش داد. اما در فواصل کمتر از ۱.۸۲ متر، قطرات حاوی کروناویروس می‌توانستند با وجود هر نوع ماسکی، موجب ایجاد بیماری کووید ۱۹ شوند.

«کریشنا کوتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو آمریکا، در این باره می‌گوید: «ماسک قطعاً به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند، اما اگر افراد بسیار به هم نزدیک باشند، احتمال گسترش یا ابتلاء به ویروس وجود دارد. از این‌رو فاصله گذاری اجتماعی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ دارد.»

در این مطالعه، محققان دستگاهی ساختند که از مولد هوا برای تقلید سرفه و عطسه انسان استفاده می‌کرد. از این مولد برای دمیدن ذرات ریز مایع، مانند قطرات معلق در هوا از طریق عطسه و سرفه، بواسطه ورق‌های لیزری در یک لوله مربع مهر و موم شده با دوربین استفاده شد.

آنها جریان قطرات را در لوله‌ای با پنج نوع ماسک مختلف شامل ماسک پارچه‌ای معمولی، ماسک پارچه‌ای دولایه، یک ماسک پارچه‌ای دولایه مرطوب، ماسک جراحی و ماسک پزشکی N-۹۵ متوقف کردند.

هر یک از ماسک‌ها عمدتاً مانع از عبور قطرات می‌شدند، بطوریکه از ماسک پارچه‌ای معمولی حدود ۳.۶ درصد قطرات عبور کردند و ماسک N-۹۵ به طور ۱۰۰ درصد قطرات را متوقف می‌کرد. اما در فواصل کمتر از ۱.۸۲ متر، حتی آن درصد کم قطرات عبوری از ماسک می‌تواند برای بیمار شدن بیمار کافی باشد، خصوصاً اگر فرد مبتلا به کووید ۱۹، چندین بار عطسه یا سرفه کند.

یک تک عطسه می‌تواند تا ۲۰۰ میلیون ذره ریز حامل ویروس باشد. حتی اگر ماسک درصد زیادی از آن ذرات را مسدود کند، اگر آن فرد به فرد ناقل نزدیک باشد، احتمال عبور برخی ذرات از ماسک وجود دارد.