نشانی غلط دولتی ها درباره خرید واکسن کرونا

گروه سیاسی الف،   3991002150 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
نشانی غلط دولتی ها درباره خرید واکسن کرونا

در روزهای اخیر در فضای مجازی، هشتگ‌هایی با موضوع «واکسن بخرید» راه افتاده است. هم‌زمان برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و حامی دولت نیز دلیل عدم توانایی کشور برای خرید واکسن را به موضوع عدم تائید FATF ربط داده‌اند.

دراین‌باره اشاره به سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت و علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری 2 دی‌ماه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نپذیرفتن FATF چقدر بر خرید واکسن کرونا تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طورکلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلاً نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

 علی مطهری، نماینده مجلس دهم نیز در توییتر نوشت: به خاطر این‌که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.

این مسئله در حالی است که دلیل عدم توانایی دولت برای خرید واکسن به تحریم‌های آمریکا ارتباط دارد که بانک‌ها و کشورهای مختلف به دلیل ترس از مجازات واشنگتن از انجام تبادلات مالی و تجاری با ایران گریزان هستند نه FATF  !

این تحریف واقعیت در حالی رخ می‌دهد که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در هفته‌های اخیر در چندین نوبت به این موضوع اشاره داشته است.

چند روز قبل همتی در پست اینستاگرامی نوشته بود: ازآنجاکه خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز، به خاطر  تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه عنوان می‌کند: صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و‌ علیرغم اذعان به‌حق ایران و عدم وجود هیچ‌گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرئت مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت‌مدیره صندوق را پیدا نکرد.

همچنین عبدالناصر همتی، 25 آذرماه 1399 در مصاحبه با وب‌سایت بانک مرکزی به‌صراحت اذعان دارد که دولت آمریکا علی‌رغم ادعاهای بشردوستانه و اینکه تحریم‌ها شامل مواد دارویی نمی‌شود در قبال خرید واکسن توسط ایران مانع‌تراشی ایجاد کرده است.

همتی عنوان می‌کند: آمریکایی‌ها یک مجوز عمومی برای اقلام بشردوستانه صادر کرده‌اند که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانک‌های خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که این‌گونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آن‌ها از عملکرد آمریکا و سابقه بد آمریکاست که در بسیاری از موارد، بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنش‌های مالی، میلیاردها دلار جریمه کرده‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه می‌گوید: آمریکا تلاش کرده است که مجوز را به نحوی صادر کند که از غیرعملیاتی‌ترین کانال باشد و درنهایت، خرید واکسن محقق نشود اما در ظاهر بتواند بگوید که مشکل و مانعی ایجاد نکرده است.

با توجه به این گفته‌ها موجب تأسف است که برخی سیاسیون به‌جای اینکه نوک پیکان حملات و انتقادات خود را به سمت آمریکا نشانه بگیرند که با غیرانسانی‌ترین شیوه‌ها تلاش دارد یک ملت را به‌زانو دربیاورد از نهادها و جریانات سیاسی داخلی انتقاد می‌کنند. بالطبع رسیدن به اغراض و اهداف کوتاه‌مدت جناحی ارزش این را ندارد که متوسل به هر حربه‌ای شد و واقعیت‌ها را تحریف کرد.

البته این رویه گویی به یک عادت تبدیل‌شده چراکه چند روز قبل نیز سخنان رهبر انقلاب به‌صورت ناقص بازنشر یافت و به تیتر رسانه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد.

رهبر انقلاب روز 26 آذرماه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید فرموده بودند: «واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم؛ البته چهار سال است تأخیر شده از سال 95 بنا بوده همه تحریم‌ها برداشته شود اما تا الان برداشته نشده، زیاد هم شده» اما این رسانه‌ها صرفاً بر قسمت ابتدایی سخنان ایشان تأکید داشتند که رهبری گفته بودند «واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم».

همین تحریف موجب شد که سایت khamenei.ir با انتشار یک پوستر با عنوان «کار جریان تحریف آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است»، نسبت به قلب بیانات ایشان واکنش نشان دهد.

نکته جالب آنجاست که رئیس‌کل بانک مرکزی در تاریخ 28 آذرماه با اشاره به تمدید مهلت بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا به درخواست دولت و تائید مقام معظم رهبری نوشته بود: توجه داشته باشیم، عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.

با توجه به این توضیحات واضح است که هم‌زمان با انتشار موافقت رهبر انقلاب با بررسی دوباره لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی رسانه‌ها و مقامات سیاسی تلاش دارند با تحریف واقعیت این نهاد را تحت‌فشار قرار دهند تا این لوایح را تائید نمایند. اما همان‌طور که بارها عنوان شد تا زمانی که تحریم‌های آمریکا برقرار است تصویب لوایح صرفاً به‌مثابه اقدامی در راستای افشای مسیرهای مختلف دور زدن تحریم‌ها خواهد بود و بازی در زمین دشمن است.