مخالفت مجلس با استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه پیش از انتخابات

سیاسی،   3991002064 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه، اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای شورای عالی قضایی ۶ ماه قبل از ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

مخالفت مجلس با استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه پیش از انتخابات

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در  نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 2 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهادات تعدادی از نمایندگان در خصوص استعفای سران قوا، اعضای هیأت رئیسه مجلس و شورای عالی قضایی 6 ماه قبل از ثبت نام برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

در ابتدا روح اله ایزدخواه نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس پیشنهاد استعفای سران قوای مقننه و قضائیه 6 ماه قبل از ثبت‌نام برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد که با مخالفت نمایندگان همراه شد.

وی با این دیدگاه که وقتی سران قوا تصمیم به  ثبت‌نام جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشند این اقدامشان لطمه جدی به نظام وارد کرده و به کشمکش های سیاسی در کشور منتهی می‌شود مگر اینکه 6 ماه قبل از سمت خود استعفا داده باشند.

در ادامه‌ غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد پیشنهاد استعفای اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قضایی را 6 ماه قبل از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و تأکید کرد که باید در ردیف 10 این طرح قرار گیرد.

وی ادامه داد: با استناد به اینکه اگر این افراد با هدف شرکت در انتخابات در سمت خود به ادامه فعالیت بپردازند با توجه به اختیاراتی که دارند احتمال جهت‌گیری و اختلال در هماهنگی بین قوا نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری وجود خواهد داشت ضمن اینکه این شائبه ایجاد می شود که اجرای برنامه‌ها و سفرهای آنها در راستای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته که از آن به عنوان یک نوع بی‌عدالتی یاد خواهد شد.

نوری افزود: بنابراین هر فردی که تمایل به فعالیت در سمت ریاست جمهوری را دارد باید تنها در راستای نیل به این هدف برنامه‌ریزی کند بنابراین جهت رفع این سوء تفاهم که ممکن است این اتهامات به خدمات‌رسانی اعضای هیأت رئیسه و شورای عالی قضایی به مردم اختلال ایجاد کند آنها 6 ماه قبل از سمت خود استعفا دهند.

در ادامه سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان مخالف این پیشنهاد افزود: اگر قرار باشد اعضای هیأت رئیسه و شورای عالی قضایی 6 ماه قبل از سمت خود استعفا دهند امورات کشور معطل باقی می‌ماند و این در حالی است که ما در همین شرایط با قدرت مسائل را پیگیری می‌کنیم نتوانسته‌ایم مشکلات مردم را حل کنیم.

وی یادآور شد: افرادی که در این مسندها فعالیت دارند امین و عادل هستند بنابراین به طور قطع برای نیل به اهداف خاص از جایگاه خود سوء استفاده نمی‌کنند ضمن اینکه این پیشنهاد به ایجاد تبعیض منتهی می‌شود.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس نیز به عنوان نماینده موافق این پیشنهاد تصریح کرد: چه اشکالی دارد اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای شورای عالی قضایی که در خود توان فعالیت در سمت ریاست جمهوری را می‌بینند از جایگاه فعلی خود استعفا دهند ضمن اینکه به طور قطع افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند تمام برنامه‌ها و سفرهای خود را معطوف به نیل به هدفی که دارند خواهند کرد بنابراین استعفای کاندیداهای ریاست جمهوری که در شرایط کنونی در قالب این عناوین فعالیت دارند مانع از سوء استفاده و بروز سوء تفاهم‌ها خواهد شد ، همچنین به قوام انتخابات منتهی می‌شود.

در پایان نمایندگان مجلس با 49 رأی موافق، 146 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 243 نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد نوری قزلجه مخالفت کردند.