راهنمای تعمیر کولر گازی

گزارش بازرگانی،   3990930019

کولر گازی یکی از لوازم خانگی پرکاربرد است که در فصل گرم بهار و تابستان ضرورت زیادی پیدا می کند. این وسیله که در ردیف سیستم های تهویه مطبوع خانگی قرار می گیرد، هر روز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا می کند. اما از سوی دیگر تعمیر کولر گازی و سرویس کردن آن یکی از دغدغه های بسیاری از خانواده هاست. این دستگاه در بسیاری از مواقع به تعویض یک قطعه کوچک، سرویس کردن و یا عیب یابی نیاز پیدا می کند. با این حساب تعمیرات لوازم خانگی مثل کولر گازی نسبت به خرید مجدد آن مقرون به صرفه تر است.

تعمیر کولر گازی چگونه انجام می شود؟

وقتی از تعمیرات لوازمی مثل کولر گازی صحبت به میان می آید، منظور مجموعه خدماتی است که از زمان عیب یابی تا زمان روشن شدن کامل این دستگاه انجام می شود. به طور کلی برای تعمیر این وسیله خدمات زیر صورت می گیرد:

  • تعویض قطعات کولر شامل هر یک از قطعاتی مثل شیر برقی، لوله مسی، ترمیستور، روغن، برد الکترونیکی، کنتاکتور، کمپرسور، فیلتر هوا، خازن و ... است. گاهی تعویض قطعات شامل یک قطعه و یا چندین قطعه است.

  • عیب یابی کولر از جمله دلیل لرزش کولر در حین روشن شدن است که قبل از تعمیر انجام می شود.

برای تعمیر کولر گازی چکار کنیم؟

برای تعمیر کولرگازی از جمله کولرهای گازی باید به سراغ مراکزی بروید که در این زمینه تخصص، تجربه و مهارت کافی دارند. به هر حال قرار است قبل از هر چیز دستگاه خنک کننده شما عیب یابی شود. سپس براساس مشکلات فنی، نقص آن برطرف شود. گاهی حتی ممکن است کولر گازی به تعویض قطعات هم نیازی نداشته باشد. تعمیرکارانی که در کار خود مهارت و تجربه کافی داشته باشند، متوجه این موضوع می شوند.

برای تعمیر کولر گازی چندین معیار اهمیت دارد که عبارتند از:

سرعت در تعمیرات کولرگازی

اگر برای تعمیر کردن چنین دستگاه به سراغ مراکزی با مهارت بالا بروید، مطمئنا سرعت تعمیر لوازم شما افزایش می یابد. زیرا یک تعمیرکار ماهر با دیدن وسیله و روشن کردن آن، بلافاصله متوجه عیب و نقص آن می شود. سپس با برطرف کردن این مشکل می تواند با سرعت بیشتری کولر شما را آماده کار کند.

برخورداری از باتجربه ترین تعمیرکاران کولرگازی

یکی از مهم ترین معیارها برای انتخاب یک مرکز برای تعمیرات لوازم خانگی توجه به میزان تجربه تعمیرکاران است. نه تنها کولر گازی بلکه هر وسیله دیگری که تعمیر می شود، به تجربه نیاز دارد تا قطعات به اشتباه تعویض نشوند. از سوی دیگر اگر یک تعمیرکار بدون تخصص و مهارت کافی اقدام به تعمیر کولر گازی کند، قادر به عیب یابی و رفع نقص آن نیست.

استفاده از قطعات مناسب تعمیرات کولرگازی

وقتی از تعویض قطعات مناسب کولر گازی صحبت می کنیم یعنی قطعات باید از همان برند و اورجینال باشند. به عبارت دیگر، کولر گازی با هر برندی که هست، تعمیرکار باید برای تعمیر به سراغ قطعاتی از همان برند برود. از سوی دیگر قطعات نباید استوک، فیک و یا غیراصل باشند. حتی اگر یک قطعه از برند متفاوت با کولر همخوانی داشته باشد، عمر دستگاه را کوتاه تر می کند و یا بعد از مدتی به دلیل نداشتن هماهنگی با سایر قطعات سیستم، کولر خراب می شود.

برچسب ضمانتنامه 12 ماهه تعمیرات کولرگازی

کولرهای تعمیرشده باید همانند دستگاه های آکبند ضمانتنامه داشته باشند. بهترین و قابل اعتمادترین مراکزی که اقدام به تعمیرات لوازم خانگی می کنند، بعد از تحویل به مشتریان ضمانتنامه هم ارائه می دهند. این گواهی برای اطمینان خاطر مشتریان از تعمیر کامل و بدون عیب کولر گازی و سایر لوازم خانگی ارائه می شود.

البته فقط دادن ضمانتنامه به مشتریان کافی نیست. تعمیرکاران باید از گارانتی های خود نیز پشتیبانی کنند. در صورت خراب شدن مجدد کولر که به دلیل سهل انگاری تعمیرکار رخ دهد، مرکز تعمیر باید پاسخگوی مشتریانش باشد.

شرح کار و تفکیک قیمتها در فاکتور

شفاف بودن در تعمیرات لوازم خانگی همچون تعمیر کولر گازی سامسونگ، مشتریان را از روند کار آگاه می کند. نحوه عیب یابی، تعویض قطعات و حتی نوع قطعاتی که برای کولر گازی استفاده می شود، در روند شرح کار گفته می شود. همچنین اگر کولر گازی به تعمیرات اساسی و تعویض چندین قطعه نیاز داشته باشد، باید قیمت هر یک از قطعات به تفکیک در فاکتور ذکر شود. بخشی از هزینه تعمیر هم شامل دستمزد تعمیرکار است که مراکز تعمیرات لوازم خانگی آن را هم به فاکتور اضافه می کنند.

تعمیرات تخصصی لوازم خانگی و کولرهای گازی

در مراکزی که در زمینه تعمیر کولر گازی و یا سایر لوازم و دستگاه ها انجام می شود، باید تعمیر به صورت تخصصی باشد. هر یک از لوازم خانگی سیستم های متفاوتی دارند و کارکرد قطعات در آنها به شکل متفاوتی است. برای مثال کارکرد تلویزیون LED با کولر گازی تفاوت زیادی دارد. از سوی دیگر انواع اقسام کولر گازی و اسپیلت نیز وجود دارد که باید با توجه به نوع برند باید تعمیر شوند.

مراکز تعمیر لوازم خانگی باید با توجه به نوع لوازم خانگی اقدام به برطرف کردن عیب سیستم و تعمیر کنند.

تعیین هزینه های منصفانه برای تعمیر کولرگازی

لوازم خانگی آکبند از جمله انواع کولرهای گازی قیمت های متفاوتی با هم دارند. بنابراین هزینه تعمیر این وسایل هم با توجه به نوع قطعات آنها با هم تفاوت دارد. داخلی یا خارجی بودن دستگاه، نوع قطعه ای که باید تعویض شوند، مدت زمانی که برای تعمیر لوازم خانگی نیاز است و .... همگی در تعیین هزینه های تعمیرات کولر مؤثرند.

سرویس دهی کولرهای گازی

نصب و سرویس کامل کولر گازی بعد از تعمیر یکی دیگر از مراحلی است که برخی از تعمیرکاران برای مشتریان انجام می دهند. در واقع از زمان باز کردن این دستگاه تا زمان عیب یابی، تعویض قطعات و سپس نصب آن را برعهده می گیرند. هر چند برخی از مراکز هم فقط در زمینه تعمیر تخصصی کولرهای گازی فعالیت دارند و مسئولیتی برای نصب کولر قبول نمی کند.

نصب و سرویس کامل کولرهای گازی می تواند قسمت مجزایی از خدمات تعمیرات لوازم خانگی باشد. در این رابطه حتی کولرهای آکبند و بدون نقص هم به سرویس سالانه نیاز دارند. نصب کولر بعد از خرید هم یکی از نیازهای برخی از مشتریان است که اغلب یا توسط فروشندگان و یا توسط مراکز تعمیر لوازم خانگی انجام می شود.