غرور ملی ایرانی ها به روایت روزنامه چینی

گروه جهان الف،   3990928001 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه چینی می نویسد با روی کارآمدن بایدن احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران وجود دارد اما اختلافات دو کشور در این عرصه زیاد است. 

غرور ملی ایرانی ها به روایت روزنامه چینی

" نیو سانگ" استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه روابط بین الملل شانگهای در روزنامه "گلوبال تایمز" چین نوشت ایرانی ها با غرور ملی شناخته می شوند، و اجازه نمی دهند آمریکا خواسته های خود را به آنها تحمیل کند.

<< با اعلام کالج انتخاباتی آمریکا که پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تایید کرد، زمینه برای ادای سوگند او به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا در 2 ژانویه 2021 فراهم شده است. 

پیروزی بایدن یعنی بازگشت آمریکا به صحنه جهانی و پشت پا زدن به عناصر ضد تشکیلات که دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی، ارائه کرده بود. بایدن که در دولت باراک اوباما معاون رئیس جمهور آمریکا بود، در خصوص توافق هسته ای ایران – برجام – موضعی کاملا متفاوت از مواضع دولت ترامپ دارد. 

رئیس جمهور منتخب از حزب دمکرات، در قبال روابط ایران-آمریکا، اصولا پایبند رویکردی خواهد بود که در دولت اوباما وجود داشت. بایدن آشکارا گفته است که همچنان دیدگاه های قبلی خود را در قبال توافق هسته ای ایران دارد، و این که اگر تهران پایبندی کامل خود را به این توافق ازسرگیرد، واشنگتن نیز به آن بازخواهد گشت. اما تهران می گوید تنها در صورتی مذاکره خواهد کرد که واشنگتن تحریم هایش را علیه ایران لغو کند.

ایران برای رویکرد خود در قبال بایدن، یک منطق اساسی دارد. نخست، وجهه ملی ایران با غرور شدید همراه است و با آن شناخته می شود. گرچه ایران امیدوار است تنش هایش در روابط با آمریکا کاهش یابد، ولی نمی خواهد دولت آمریکا بر او ریاست کند. 

دوم، ایران به آمریکا اعتمادی ندارد و این اعتماد باید هنوز به صورت کامل احیاء شود. گرچه بایدن مساله احتمال بازگشت آمریکا را به برجام مطرح کرده است، هنوز بیش از یک ماه تا آغاز ریاست جمهوری رسمی او باقی است. در این مدت، دولت ترامپ کنترل شدیدی بر سیاست آمریکا در قبال ایران دارد. و شاید حتی اقداماتی تندروانه تر اتخاذ کند.

... ایران دلایلی دارد که نسبت به انگیزه ها و اقدامات دولت ترامپ تردید داشته باشد و این دلایل مشخصا نشان می دهد ترامپ قصد دارد پیش از پایان ریاست جمهوری اش، تنش ها در روابط آمریکا-ایران را بیش از پیش افزایش دهد. 

نهایتا این که ایران همچنان در حال بررسی آن است که میراث ترامپ برای دولت بایدن و همچنین جامعه آمریکا چه معنایی دارد. با وجود شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر "ترامپیسم" بر آمریکا همچنان مشهود است. این احتمال وجود دارد که حتی پس از به قدرت رسیدن بایدن و تشکیل دولت او، ترامپیسم بدون ترامپ همچنان تاحدودی بر سیاست خارجه بایدن تاثیر بگذارد. 

گرچه بعید است بایدن در توافقات اخیر بین اسرائیل و کشورهای عربی تغییری ایجاد کند، اما همچنان این احتمال وجود دارد تا در روندی که دولت ترامپ در روابط ایران-آمریکا ایجاد کرده است، تغییراتی اعمال شود. از یک طرف حضور دولت بایدن یعنی بازگشت اردوگاه "تشکیلاتی" آمریکا که بر نظم جهانی چند جانبه گرا تمرکز می کند. روابط آمریکا با ایران در سال های اخیر بر "صلح سرد" استوار بوده است. اکنون، آمریکا امیدوار است بر ایران فشار آورد تا آن را به ایجاد تغییر وادارد. ...

از طرف دیگر، تشکیل دولت بایدن به معنای بازگشت آمریکای سنتی به عرصه جهانی است. رفتار مدبرانه شخصی رئیس جمهور، حفظ آبروی جهانی آمریکا و احترام به نظام بین الملل از جمله این موارد است. برخلاف دولت ترامپ که به ارعاب دیگران عادت کرده است، دولت بایدن احتمالا بعد از شروع به کار، آبروی آمریکا را احیاء خواهد کرد. 

در درازمدت، روابط ایران-آمریکا در دولت بایدن احتمالا بار دیگر در چارچوب توافق هسته ای شکل خواهد گرفت، اما همچنان درخصوص برخی مسایل مرتبط با این توافق، اختلافاتی وجود دارد. علاوه بر آن، ادامه عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی و اسرائیل، تا حد زیادی محدودیت های جدیدی را در مناسبات ایران-آمریکا ایجاد خواهد کرد.>>