رحمانی فضلی: مردم در معرض بمباران شدید اخبار تحریف شده، غلط و نادرست هستند

گروه سیاسی الف،   3990924151

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تصریح کرد: از رسانه ها توقع داریم که آنچه که به عنوان گرانی و نوسانات در بازار مطرح است و واقعیت دارد، حتما پیگیر دلایل آن باشند اما حس رهاشدگی در بازار را القا نکنند.

رحمانی فضلی: مردم در معرض بمباران شدید اخبار تحریف شده، غلط و نادرست هستند

به گزارش روابط عمومی وزارت کشور، رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در پایان شصتمین جلسه این ستاد با اشاره به اینکه حجم اخبار و اطلاعات تحریف شده و تخریبی انتشار یافته به خصوص از سوی رسانه های خارجی در سطح بسیار بالایی است و مردم در معرض بمباران شدید اخبار تحریف شده، غلط و نادرست هستند، اظهار کرد: هر خبری که در کشور در حوزه اقتصادی مطرح می شود، مربوط به یک دستگاه اجرایی متولی است که باید به شبهات و ابهامات و تحریف و دروغ های خبری پاسخ مناسب بدهد و مردم را در معرض داوری و قضاوت درست قرار دهد که این موضوع، پیش از این در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی مصوب شده و دستورالعمل داریم که هر دستگاه نسبت به پاسخگویی به شبهات و ابهامات اقدام کند.

وی در همین راستا افزود: در جلسه امروز گزارشی از نتایج حاصل در این زمینه ارائه شد، با این حال اعضای ستاد معتقدند که دستگاه ها در رفع شبهات و ابهامات و تحریف ها، نمی توانند به قدر کافی منسجم، مؤثر و صریح اقدام کنند و پاسخ دهند که این موضوع باید در کمیته محتوایی و اطلاع رسانی بررسی و دستورالعملی برای روابط عمومی ها در این زمینه ارائه شود. همچنین موارد مثبت و موثر هم حتما مطرح شود.

 وزیر کشور گفت: در این جلسه، نیروی انتظامی گزارش بسیار خوبی از اقدامات موثری که در مقابله با کانال های متخلف فضای مجازی، سایتهایی که خلاف قوانین و به صورت قاچاق در مباحثی مثل قمار، سوءاستفاده و کلاهبرداری ها فعالیت داشته اند، ارائه کرد که ضمن تشکر از ناجا انتظار داریم با کمک وزارت اطلاعات درخصوص این موضوع کار را دنبال کنند، چرا که یکی از زمینه های بروز تخلف و جرم خیزی حوزه اقتصادی در فضای مجازی است و در عین حال مردم با اطمینان وارد فضای مجازی می شوند؛ پس باید برای تشدید حمایت از منافع مردم از راه حل های قانونی مؤثر استفاده کنیم و این راه حل ها به صورت مستمر و منسجم و با هماهنگی همه دستگاه ها در حوزه فضای مجازی اجرایی شود. 

رحمانی فضلی با بیان اینکه در جلسه شصتم ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی گزارشی از روند ترخیص کالاهای اساسی ارائه شد، گفت: براساس این گزارش، ارقام نشان می دهد که از زمانی که تصمیم اساسی برای تسهیل در این زمینه اتخاذ و از سوی دولت ابلاغ شد، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی و گمرک هم همکاری خوبی داشته اند اما کماکان برخی از کالاها در گمرک رسوب کرده است که باید پیگیری شود.

وزیر کشور بیان داشت: همچنین پیشنهاد شد که درخصوص کالاهای اساسی، همه دستگاهها به صورت جدی پیگیری کنند و اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص به مردم شود. 

وزیر کشور با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که امروز فضای جامعه با آن درگیر است، بودجه است، عنوان کرد: لایحه بودجه از طرف دولت به عنوان پیشنهاد ارائه می شود. در لایحه بودجه درآمدها، هزینه ها، مصارف و مجموعه ای از سیاست ها دیده می شود که همه این موارد، در مجلس و کمیسیون های مختلف و نهایتاً در کمیسیون تلفیق و در پایان در صحن مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و دولت و بخش های مختلف دولتی در مراحل مختلف بررسی و تصویب در مجلس حضور دارند. 

وی در همین راستا ابزار امیدواری کرد: مجلس با نگاه کارشناسانه و دقیق این بودجه را مورد بررسی قرار دهد و از نظرات کارشناسی دولت در همه زمینه ها استفاده کند. آنچه که در نهایت مصوب خواهد شد، قانون است و همه باید آن را رعایت کنیم. 
رحمانی فضلی یادآور شد: در فضای ارائه لایحه بودجه تا تبدیل به قانون، طبق معمول کسانی که به دنبال سوءاستفاده، القای ناکارآمدی یا عدم کارشناسی لازم و یا بزرگنمایی و نظائر آن هستند، به بودجه از جوانب مختلف حمله می کنند که در چند روز گذشته شاهد این قضیه بودیم. 

وی در همین راستا تصریح کرد: تقاضا داریم که سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه و همچنین دستگاه‌های اجرایی به عنوان متولیان بخش خود در بودجه از آنچه که به عنوان لایحه است، صیانت کنند و پاسخهای لازم را داده و شبهات را رفع کنند. همچنین رسانه ها به ویژه رسانه ملی در بحث های کارشناسی هم موافقین و هم مخالفین را باهم در رسانه ها بیاورد که مطالب ارائه شده، هم به بالا رفتن آگاهی مردم بیانجامد و هم از نظرات کارشناسان لایحه بودجه استفاده شود.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جلسه امروز به موضوع قیمت کالاهای اساسی و نوسانات قیمت در این حوزه و آثار آن در افکار عمومی اشاره شد، گفت: در یکی دو ماه اخیر با نوسانات زیادی در بحث قیمتها مواجه بودیم و این امر موجب سوءاستفاده های زیادی در مواجهه با افکارعمومی و ناکارآمد جلوه دادن دولت نسبت به این مسئله شد و برخی به این موضوع دامن زدند و اطلاعات غلط به مردم دادند.

وی ادامه داد: آنچه که مردم با آن مواجه هستند، افزایش قیمت و نوسانات قیمت است که در برخی موارد شاید قابل توجیه برای مردم نباشد. با این حال درخواست اعضای ستاد این بود که رسانه ها به دنبال اطلاعات درست و دقیق کارشناسی باشند، حتما از دستگاههای متولی سوال کنند و دستگاههای اجرایی نیز موظف به پاسخگویی هستند.

رحمانی فضلی گفت: از طرف دیگر دستگاههای متولی هم تلاش کنند تا با منابعی که در اختیار دارند، مانع این نوسانات قیمت شوند؛ همانطور که در گزارشی که در جلسه امروز، مبنی بر اینکه امسال از نظر تامین نهاده ها و مواد اولیه حوزه کشاورزی و تولید کالای اساسی در کلان با مشکلی مواجه نبودیم، ارائه شد. هر چند در فصول و مواقع تامین نوساناتی بوده اما با ذخایری داریم که می توانیم از این ذخایر استفاده کنیم. 

وزیر کشور همچنین ضمن تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت و نهادهای اقتصادی که در این حوزه ها فعال هستند، گفت: این دستگاهها حتما تلاش کنند، به طور ویژه نرخ کالاهای اساسی را در بازار کنترل کنند و تولید به نحوی برنامه ریزی شود که در ایام پیش رو که مصرف مردم در این حوزه ها افزایش پیدا می کند، شرایط طوری تنظیم شود که با گرانی مواجه نشویم. 

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در پایان تصریح کرد: از رسانه ها توقع داریم که آنچه که به عنوان گرانی و نوسانات در بازار مطرح است و واقعیت دارد، حتما پیگیر دلایل آن باشند اما حس رهاشدگی در بازار را القا نکنند. چراکه هم ستاد تنظیم بازار کار خود را انجام می دهد و هم وزارت جهاد کشاورزی پیگیر امور است. بانک مرکزی نیز در حال تامین منابع لازم است. پس همه کمک کنیم تا بازار منطقی‌تر و با ثبات‌تر باشد.