صاحب منصبان و مشکلات اداری

علی اسدی، گروه تعاملی الف،   3990922002 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
صاحب منصبان و مشکلات اداری

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد وقتی به یکی از اداره های دولتی (منظور ادارات مرتبط با هر یک از قوای سه گانه است) مراجعه می‌‏کنید با وضعیتی مواجه شوید که راه کار آن از نظر شما بسیار ساده است، اما تعجب می‌کنید که چرا این راه کار اجرا نمی‌شود یا چرا به ذهن مسئولین این اداره نرسیده است. مثلاً با وجود الکترونیکی شدن اطلاعات هویتی هنوز هم در بسیاری از ادارت باید کپی شناسنامه و کارت ملی تحویل بدهید. یا چرا بعضی از فرآیندهای اداری طولانی می‌شود، در صورتی که می‌توان با تمهیداتی بسیار ساده، فرآیند را کوتاه کرد.

یک پاسخ ساده در بسیاری از موارد دلیل این همه ناکارآمدی است. چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ واضح است، مسئولین آن اداره دولتی. آن مسئولین چگونه باید متوجه این حجم از ناکارآمدی بشوند، باز هم درست است باید سیستم دریافت شکایت داشته باشند. اما در این اداره‌ها به شکایت چه کسانی اهمیت داده می‌شود. باز هم واضح است به شکایت کسانی که حرفشان را می‌توانند به سطوح بالای مدیریتی آن اداره برسانند. این افراد که می‌توانند حرفشان را به سطوح بالای مدیریت آن اداره برسانند چه کسانی هستند؟ افراد صاحب نفوذی که یا خودشان در ادرات دیگر صاحب منصب هستند و یا به لحاظ مالی و حقوقی مورد احترام هستند.

به نظر شما آیا این افراد همان مسیری را در اداره طی می‌کنند که ما طی می‌کنیم؟ مثلاً این افراد هم صف می‌ایستند؟ این افراد خودشان از این اتاق به آن اتاق می‌روند؟ یا گماشته و منشی دارند که این کارها را برای ایشان انجام می‌دهد؟ خب مساله روشن شد. بسیاری از مسئولین، افراد رده بالا و دارای جایگاه و مقام در کشور برای انجام دادن کارهای خودشان در ادارات دولتی هیچگاه مسیر افراد معمولی را طی نمی‌کنند، بلکه معمولا با یک تلفن، با یک توصیه کار خودشان را به سرعت به پیش می‌برند.

پس بالطبع هیچگاه شکایتی هم از این اداره نخواهند داشت، بلکه اگر از آنها سوال کنید وضعیت رسیدگی به درخواست‌ها در این اداره چگونه است، خواهند گفت: خیلی عالی. بنده خودم شاهد بوده ام که در یک اداره دولتی که کار یک ارباب رجوع علیرغم تکمیل بودن مدارک حدود دو ماه طول کشیده است، یک فرد صاحب نفوذ بدون کامل بودن مدارک، در عرض دو روز کارش انجام شده است. خب، واضح است این فرد صاحب نفوذ هیچگاه اعصابش از عدم رسیدگی به درخواستش خرد نمی‌شود، دچار استرس نمی‌شود، حس نمی‌کند که مشکلی وجود دارد و ... . اما چه باید کرد؟ من راهکاری به ذهنم نمی‌رسد، جز شفاف کردن درخواست‌ها و قابل مشاهده شدن آن برای همه.