نیویورک تایمز: دولت بایدن نباید به برجام بازگردد!

گروه جهان الف،   3990920131 ۲۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دولت بایدن را از پیوستن به توافق هسته ای ایران برحذر داشته و نوشت ایران شدیدا نیازمند رفع تحریم ها است و برای مذاکره در موقعیتی ضعیف قرار دارد!

نیویورک تایمز: دولت بایدن نباید به برجام بازگردد!

 به گزارش الف نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم "برت استفنز" برنده جایزه پولیتزر، افزود بایدن باید اوضاع کنونی را حفظ کند تا زمان مناسب فرابرسد. 

<< جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا تصریح کرده است ترجیح می دهد برای معامله با ایران  راهی برای بازگشت به توافق هسته ای پیدا کند که دولت اوباما در سال 2015 نهایی کرد، و در عین حال برای افزایش مفاد برخی بندهای اساسی آن چانه زنی کند. 

بایدن در سپتامبر گذشته در یادداشتی برای سی ان ان نوشت "اگر ایران پایبندی کامل خود را به برجام ازسرگیرد، آمریکا نیز به آن بازخواهد گشت، تا نقطه آغاز مذاکرات بعدی باشد." 

دولت ایران نیز به سهم خود در واکنش به ترور محسن فخری زاه دانشمند اتمی ایرانی در ماه گذشته، تصریح کرد درنظر دارد تولید اورانیوم غنی شده را افزایش دهد. تهران همچنین تهدید کرده است اگر آمریکا تحریم های خود را سریعا لغو نکند، بازرسان بین المللی را تا اوایل فوریه اخراج خواهد کرد. 

دولت ایران همچنین هرگونه افزایش بندهای توافق هسته ای را که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، منتفی دانسته است. محمد جواد ظریف می گوید "مذاکره مجدد درباره برجام هرگز صورت نخواهد گرفت." 

برای خروج از این تنگنا یک راه وجود دارد. دولت بایدن باید – و مهم تر این که می تواند – همین شرایط را حفظ کند. 

ایران شدیدا نیازمند رفع تحریم ها است. در سال 2016  و بعد از اجرای توافق هسته ای، ایران روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد. در سال 2020 بعد از آن که دولت ترامپ تحریم های خود را مجددا برقرار کرد، صادارت نفت خام ایران به کمتر از یک چهارم آن حجم رسید...  

دولت ایران معتقد است که می تواند بحران هسته ای ایجاد و دولت جدید آمریکا را مجبور کند اهرم های اقتصادی خود را کنار بگذارد حتی پیش از آغاز معنادار مذاکرات. بعد از آن که تحریم های اصلی لغو شود، تهران می تواند از مواردی دست بکشد که هرگز حق عقب نشینی از آنها را نداشت، نظیر دسترسی آژانس به تاسیسات اتمی براساس پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی (ان پی تی)، و در عین حال برای دسترسی به مواردی چانه زنی کند که نباید اجازه آن را داشته باشد، نظیر رفع تحریم های یکی از خطوط هوایی که از گروه های نیابتی آن حمایت می کند. 

اما تهدید ایران به تشدید بحران بلوف است. در این که چقدر بتواند یک بحران هسته ای با آمریکا ایجاد کند و در عین حال گرفتار خطر دیگری با آن نشود، دست آن محدود است؛ آن هم در شرایطی که آمریکا بسیار به ایران نزدیک است...

درباره ترور محسن فخری زاده نیز وی نخستین دانشمند ایرانی نیست که ترور می شود و احتمالا آخرین نفر نیز نخواهد بود.  هیچ کسی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما هیچ کسی هم درباره منشاء آنها تردیدی ندارد... خلاصه این که موقعیت تهران برای مذاکره ضعیف است و گزینه های آن برای تشدید درگیری محدودند. 

اوضاع دولت بایدن نقطه مقابل این خواهد بود زیرا وقتی بایدن وارد کاخ سفید شود از چهار اهرم قدرتمند برخوردار خواهد بود، البته با این پیش فرض که بخواهد از کارت هایش استفاده کند. نخست، می تواند بدون مواجهه با خطرات فوری، برای اسرائیل بازدارندگی فراهم کند.  دوم، می تواند از منابع نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی و دیپلماتیک ناشی از جبهه اسرائیل-اعراب بهره ببرد. سوم، نیازی نیست برای فلج کردن اقتصاد ایران تحریم های جدید اعمال کند. فقط کافی است تحریم های کنونی را حفظ کند. سرانجام آن که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایران ... صدها تن تجهیزات و مواد هسته ای را مخفی نگه داشته است که بر اساس برجام باید آشکار می شدند. دولت بایدن و شرکای اروپایی اش می توانند اصرار کنند به عنوان بهای ازسرگیری مذاکرات، ایران دسترسی به این اقلام را فراهم کند. 

برای دسترسی به توافقی ماندگار و معتبر با ایران که از حمایت کشورهای منطقه برخوردار بوده، دربرگیرنده خواسته های هر دو حزب آمریکا باشد، مسیری مطمئن وجود دارد. این وضعیت در توافق هسته ای قبل وجود نداشت.  این معامله ای است که دولت ایران را مجبور می کند بین برنامه هسته ای یا اقتصاد کارآمد، یک مورد را انتخاب کند، نه هر دو.  دولت بایدن که فریب شلوغ کاری های ایران را نخورد، مستحق دستاورد دیپلماتیک ماندگاری است که دولت آینده، برخلاف دولت قبل، به راحتی نمی تواند آن را کنار بگذارد.>>