اتحادیه اروپا: اروپا و آمریکا باید به دیپلماسی "گرگ جنگجو" چین "نه" بگویند

گروه جهان الف،   3990920094

سفیر اتحادیه اروپا در چین امروز (پنجشنبه) گفت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید در کنار هم کار کنند تا مقابل دیپلماسی "اجباری" چین بایستند و با دیگر کشورهای این منطقه در مورد دریای چین جنوبی مورد مناقشه هماهنگی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از ۲۰ ژانویه روی کار می‌آید، درباره لزوم احیای ائتلاف‌ها با دموکراسی‌های همفکر به عنوان منبع اصلی قدرت در تعامل با چین صحبت کرده است.

نیکولاس چاپوئیس، سفیر اتحادیه اروپا که در نشست انرژی پکن صحبت می‌کرد، گفت این نهاد سیاسی – اقتصادی امیدوار است با دولت جدید آمریکا در خصوص سیاست در قبال چین به توافق برسد.

او گفت: بیایید وقتی ما می‌توانیم و وقتی چین آماده همکاری است، تا جایی که می‌توانیم با چین همکاری کنیم و وقتی باید، با آن مخالفت کنیم.

نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به آنچه سیاست خارجی قاطع و به شدت فزاینده چین خواند، افزود: ما باید یک درک مشترک برای بیان "نه" مقابل قلدری و ارعاب، دیپلماسی اجبار و دیپلماسی "گرگ جنگجو" داشته باشیم.

در قالب این دیپلماسی، رویکرد انفعالی، محافظه‌کارانه و آرام کنار می‌رود و رویکردی قاطع، فعال و بلندپایه جایگزین آن می‌شود. به عبارت دیگر، دیپلمات‌ها به نحوی تهاجمی و معمولا تقابلی، منافع ملی خودشان را تامین می‌کنند.

نیکولاس چاپوئیس همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا با استرالیا، نیوزیلند و آسه‌آن برای "یافتن زمینه مشترک" درباره دریای چین جنوبی مورد مناقشه همکاری کنند. او همچنین گفت: آزادی کشتی‌رانی حیاتی است. دریای چین جنوبی صرفا مساله چین نیست بلکه یک مساله بین‌المللی است.