هدف بایدن از چینش کابینه چیست؟/ آیا او بر همه نهادها نظارت خواهد داشت؟

گروه سیاسی الف،   3990920067

جو بایدن در این روزها بخشی از کابینه خود را انتخاب کرده و یکی از ویژگی های این کابینه تنوع آن است که تلاش کرده از چهره ها و حتی رنگ های مختلف بهره گیری نماید.

خبرآنلاین نوشت: جو بایدن حالا دیگر بخش مهمی از کابینه اش را معرفی کرده است. او خودش را آماده می کند که به زودی به کاخ سفید برود و جای ترامپ را بگیرد. این در حالیست که رئیس جمهوری فعلی آمریکا، هنوز امیدوار است تا بتواند با ادعای تقلب در انتخابات،چهارسال دیگر هم ماندنی شود. در ادامه با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به گفتگو نشسته ایم:

ما دیدیم که آقای آستین به عنوان وزیردفاع دولت بایدن از سوی او معرفی شده. آستین اولین سیاه پوستی است که به چنین مقامی در ایالات متحده می رسد. چرا بایدن او را برای این سمت انتخاب کرده است؟

من فکر می کنم یک مقدار زود است که درمورد این موضوع حکم کلی بدهیم. او از سوی بایدن نامزد شده و باید صبر کنیم و ببینیم که سنا چه تصمیمی می گیرد. معمولش این است که نامزدهایی که از سوی رئیس جمهور آمریکا معرفی می شوند، از سوی سنا مورد تائید قرار می گیرند. اما در وضعیت شکاف و دو قطبی که در این انتخابات رخ داده،  ممکن است سنا رفتار متفاوتی از خود نشان دهد. به ویژه اگر جمهوری خواهان در سنا اکثریت باشند. چرا که به انتقام شکستی که در انتخابات خوردند، بخواهند به برخی از چهره هایی که بایدن معرفی می کند، رای ندهند.

 ممکن است که همین آقای آستین رای نیاورد. بنابراین تا زمانی که رای سنا حتمی نشود نمی شود پیشبینی کرد.

ویژگی که لویی آستین دارد این است که اولین سیاه پوست و اولین آمریکایی آفریقایی است که به عنوان وزیردفاع آمریکا فعالیت خواهد کرد. ایالات متحده در یک سال اخیر مسائلی را با موضوعات نژادی پشت سر گذاشته است. ماجرای جورج فلوید بود و بحث های نژادی بار دیگر مطرح شد. این امتیازی است که بایدن می خواهد به سیاه پوستان بدهد. به ویژه اینکه این گروه نقش خیلی پررنگی در انتخاب شدن او به عنوان رئیس جمهور آمریکا داشته اند. آنها هم در انتخابات مقدماتی و در برابر سندرز از او حمایت کردند و هم در بخش نهایی در مقابل ترامپ به کمک بایدن آمدند.بنابراین این ادای دینی است به سیاه پوستان.

از سوی دیگر اسم میشل فلورنی، پیش از این به عنوان وزیر دفاع بایدن مطرح شده بود. دو نقد به او بود. اینکه مواضع جانبدارانه از جنگ طلبی های دو دهه اخیر در ایالات متحده داشته. در حزب دموکرات جریان های ضد جنگ فعال هستند و آن بخش هایی که نزدیک به برنی سندرز هستند، نسبت به انتخاب فلورنی اعتراض داشتند. موضوع دیگری که به آن نقد می شد، رابطه نزدیک این زن به صنایع اسلحه سازی بود. حالا برای دلجویی از جریان چپ دموکرات که از بایدن حمایت کردند، او ترجیح داده که این سمت مهم را در اختیار یک شخصی از چهره ای که مواضع جنگ طلبانه دارد ، نگذارد.

سوابق آستین چیست و چه ویژگی هایی به عنوان وزیردفاع جدید آمریکا و رهبر پنتاگون دارد؟

این آقا سوابق نظامی دارد.معمولا وزرای دفاع در ایالات متحده نظامی نیستند.البته در دوره ترامپ جیمز متیس هم نظامی بود و اگر آستین بخواهد به عنوان وزیر دفاع بماند باید مجوزی را از سنا کسب کند. چرا که کمتر از هفت سال از بازنشستگی اش گذشته و هر کسی که بخواهد در این سمت قرار بگیرد باید بیش از هفت سال بین نظامی گری تا وزارتش فاصله افتاده باشد. بنابراین او علاوه بر این که نیازمند رای سناست، اجازه آنها را هم برای اینکه وزیر دفاع شود، لازم دارد.

ما نمی دانیم که سنای بعدی با دولت بایدن همکاری کند و مجوز را بدهد یا نه. ولی به هرحال او فردی نظامی است که چهره قدرتمندی هم نیست. سوابقش هم نشان نمی دهد که فرد قدرتمند باشد. در دوره ترامپ یکی از مشکلات دولت ترامپ همین بود که وزیر دفاع معمولا فردی قدرتمند تر بود. به ویژه ژنرال متیس که قدرت داشت و از ترامپ حرف شنوی نمی کرد. جان بولتون توضیح می دهد که متیس گوش به فرمان نبود و در نهایت به همین خاطر حذف شد. 

این تجربه به بایدن یاد داده که بهتر است دنبال وزیر دفاع قدرتمند نباشد تا بتواند سیاست خارجی و سیاست دفاعی را آنطور که می خواهد همزمان پیش ببرد. وزیر خارجه ای که انتخاب کرده هم مانند یک کارمند بروکرات است که از سطوح پایین بالا آمده و مثلا مثلا کلینتون که یک وزنه در حزب دموکرات بود نیست. به نظر می رسد بایدن علاقه ای ندارد که افراد شاخص را در سمت های بالا بگذارد تا بتواند کنترل خود را بر نهاد ها حفظ کند.

بقیه افراد کابینه چطور هستند؟ همین طور که اشاره کردید چهره های شاخص و قدرتمند چندانی در میان نام های معرفی شده نمی بینیم و بیشتر افراد بوروکراتیک هستند. کابینه او چه ویژگی هایی دارد؟

هنوز ترکیب کابینه تکمیل نشده و یک سری از سمت های مهم مثل دادستان کل باقی مانده. افرادی که معرفی شده اند، افرادی به شدت وفادار و از نزدیکان آقای بایدن هستند. مثلا جیک سولیوان  وبلیک خیلی نزدیکند و وزیر خارجه ای که انتخاب کرده ، کارمند خودش بوده. وزارت دفاع حائز اهمیت است که در موردش صحبت کردیم و وزارت خزانه داری هم مهم است که خانم ییلن خواهد بود. او اولین زنی است که وزیر خزانه داری می شود. بایدن سعی کردن کابینه متنوعی داشته باشد و به گروه های نژادی و جنسیتی و.. جایگاه بدهد. 

وزارت خانه ها بین حامیان مختلف حزب دموکرات تقسیم خواهد شد. فعلا کابینه تکمیل نشده و برای قضاوت نهایی باید منتظر باشیم تا حداقل سمت های حاکمیتی مشخص شود.

چهره های وزارت خارجه را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر می رسد که در بخش وزارت خارجه و امنیتی یک تیم منسجم تشکیل می دهد. در زمان ترامپ وزارت خارجه را به شخصی دادند که از دنیای بیزینس آمده بود و همفکری هم با هم نداشتند. بایدن سعی کرده این دو نفر یعنی وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی را طوری انتخاب کند که بتوانند با هم کار کنند تا مشکلاتی که ترامپ با آنها رو به رو بود، برای او پیش نیاید.

بحث در مورد ایالت تگزاس در روز های اخیر بالا گرفته. این ایالت یک شکایت را برای دیوان عالی تنظیم کرد و برخی از طرفداران ترامپ اندکی امیدوار شده اند. نتایج انتخابات آمریکا تا اینجا چطور بوده است و این شکایت می تواند به جایی برسد یا نه ؟

وضعیت به این شکل است که ترامپ پیروزی بایدن را هنوز به رسمیت نشناخته و ادعا می کند که تقلب شده. دو اتفاق به موازات هم رخ داده. یکی اینکه اولین پرونده شکایت انتخاباتی به دیوان عالی فدرال برده شد که شکایت از ایالت پنسیوانیا بود. دیوان عالی فدرال با اینکه شش نفر محافظه کار دارد که سه نفر از آنها هم توسط خود ترامپ انتخاب شده اند، آن را نپذیرفت. با اکثریت قاطع نه رای ای این شکایت رد شد و این اتفاق لطمه ای به دونالد ترامپ خواهد زد. چرا که محکی بود در مورد اینکه دیوان چه نوع نگاهی دارد و آیا بر اساس تعلقات ایدئولوژیکی قضات  رای میدهد  یا بر اساس قانون. این رای نشان داد که تعلقات حزبی چندان برای این قضات در هنگام رای دادن، مطرح نیست.

به موازات این اتفاق ایالت تگزاس شکایتی را علیه 4 ایالت دیگر تنظیم کرده و مدعی تخلف شده. دو ایالت دیگر هم به تگزاس پیوسته اند و جریان مدعی تقلب حالا سه ایالت در مقابل چهار ایالت بوده و ممکن است در روزهای اینده تعداد شکایت افزایش پیدا کند. ما نمی دانیم که دیوان عالی چه حکمی صادر می کند و آیا شکایت شکات را میپذیرد، که اگر اینکار را کند ممکن است آرا تغییر کند یا اینکه بر اساس همان رای که به پنسیلوانیا داد، شکایت تگزاس را هم رد کند و تقریبا دیگر امید ترامپ برای ماندن در کاخ سفید به پایان برسد.