چین: آمریکا به ارتباط نظامی با تایوان خاتمه دهد

گروه جهان الف،   3990920020

وزارت دفاع چین می‌گوید تصمیم احتمالی آمریکا مبنی بر فروش ۲۸۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی به تایوان، مغایر با اصل چین واحد است و جز تخریب هر چه بیشتر رابطه پکن-واشنگتن، حاصلی ندارد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع چین به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر فروش ۲۸۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی به تایوان، واکنش نشان داد.

به گفته «رِن گوکیانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین، این اقدام به آسیب هر چه بیشتر روابط پکن-واشنگتن منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم توقف چنین اقدامی از سوی واشنگتن، گفت: نه تنها رابطه (سیاسی) دو کشور؛ بلکه همکاری‌های نظامی و صلح و ثبات در تنگه تایوان نیز به مخاطره خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت دفاع چین افزود: هرگونه تلاش برای سوءاستفاده از تایوان با هدف مهار چین، محکوم به شکست است. پکن از آمریکا می‌خواهد که به اصل چین واحد و سه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین پایبند باشد و به تماس‌های نظامی با تایوان خاتمه دهد.

به گزارش مهر، روز دوشنبه بود که آژانس همکاری‌های امنیت نظامی آمریکا از تصمیم برای فروش تجهیزات ارتباطیِ نظامی به تایوان به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار خبر داد. اگرچه کنگره آمریکا و پارلمان تایوان هنوز این قرارداد را تائید نکرده‌اند اما انتظار می‌رود که مانعی برای این کار وجود نداشته باشد.

پکن بارها به واشنگتن درباره لزوم احترام به اصل چین واحد هشدار داده حال آنکه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، در تلاش برای مهار قدرت‌یابی چین در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک، به تحریک جدایی‌طلبان مناطق تابعه چین نظیر هنگ کنگ، تایوان و تبت روی آورد- سیاستی که انتظار می‌رود در دوره احتمالی ریاست‌جمهوری جو بایدن دموکرات ادامه داشته باشد.