پیش‌بینی نوبخت از رفع تحریم‌ها/ اعضای دولت از لاریجانی حمایت می‌کنند/ حق اعتراض قانونی چه شد؟/ انتقادات صریح ربیعی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

گروه سیاسی الف،   3990918116 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیش‌بینی نوبخت از رفع تحریم‌ها/ اعضای دولت از لاریجانی حمایت می‌کنند/ حق اعتراض قانونی چه شد؟/ انتقادات صریح ربیعی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز سه‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر رسید.

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست امروز این کمیته با اشاره به اینکه طرح جامع هوشمند مقابله با کرونا، طرحی دوهفته‌ای نیست؛ گفت: همان‌طور که از نام طرح پیداست، این طرح حالت هوشمند دارد و اجرای آن تا زمان رفع کامل بیماری ادامه دارد.

ذوالفقاری با تشریح اینکه با اقدامات انجام‌گرفته از سوی دستگاه‌ها و البته همکاری خوب مردم، مدیریت خوبی در مهار بیماری کرونا در کشور صورت گرفته است؛ گفت: باید این مدیریت هوشمند و هماهنگ در کشور، تا ریشه‌کن شدن کامل بیماری ادامه یابد.

***

اعضای دولت از لاریجانی حمایت می‌کنند

آفتاب یزد نوشت: «یک مقام آگاه نزدیک به دولت مدعی است:« بدنه ی اصلی دولت روحانی بنا را بر این گذاشته است تا از کاندیداتوری علی لاریجانی در ریاست جمهوری 1400 حمایت کند.» وی ادامه داد:«برخی چهره‌های تاثیرگذار دولت حسن روحانی از مدت‌ها قبل در تلاش هستند تا گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت را متقاعد کنند تا از کاندیداتوری رئیس سابق مجلس استقبال و حمایت کنند به گونه‌ای که برخی از وزرا، معاونین و نزدیکان حسن روحانی در این دایره قرار می‌گیرند.» وی که نخواست نام او فاش شود از چهره‌هایی همچون:« واعظی، نوبخت، محمدجواد ظریف، نهاوندیان و جهانگیری» نام برد که در این مجموعه قرار می‌گیرند...

همسانی تفکرات سیاسی علی لاریجانی با هسته ی اصلی دولت روحانی از آن دست مسائلی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد. نگاهی به تعامل و تقابل‌های دولت روحانی با مجلس یازدهم در همین مدت 6 ماهی که از آغاز به کار مجلس گذشته با تمام ادواری که علی اردشیر لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس تکیه می‌زد ـ دو سال پایانی مجلس نهم و تمام 4 سال مجلس دهم ـ گواهی است بر این موضوع که چندان عجیب نیست اگر دولت روحانی در صدد ادامه مسیر با یکی از 5 برادرِ لاریجانی باشد.  اگرچه این روزها در برخی محافل از بسیاری از چهره‌ها برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نام برده می‌شود اما بسیاری از شباهت‌ها و نزدیکیِ اندیشه‌ها بین حسن روحانی و علی لاریجانی، نقطه ی متقاعد کننده‌ای است که لایه ی اول و دومِ نزدیک به روحانی و نیز برخی از احزاب که رابطه ی بهتری با دولت اعتدالیِ روحانی داشته‌اند بر همان طبلی بکوبند که دولت دوازدهم از آن خرسند است.

همکاری علی لاریجانی با دولت در قرارداد 25ساله با چین به عنوان بهترین بهانه برای رایزنی‌های بیشتر خود محکی است تا نشان دهد کدام بخش از دولت خواهد توانست برای حمایت از لاریجانی در ریاست جمهوری 1400 بیشتر از خود رغبت نشان دهد و اما برخی پالس‌ها از برخی نحله‌های سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان این فرضیه را اثبات می‌کند که حداقل بخش مهمی از دولت حسن روحانی قطعا در جناح و جبهه‌ای قرار خواهند گرفت به مذاق لاریجانی پسندها، خوش‌تر آید که از آن جمله می‌توان به تاثیرگذارترین‌ها مثل ظریف، جهانگیری، واعظی، نوبخت و غیره اشاره کرد.»

فردا درباره احتمال نامزدی لاریجانی نوشت: «نگاهی اجمالی به وضعیت سیاسیون در جریان‌های مختلف نشان می‌دهد که شانس علی لاریجانی برای ورود به انتخابات پیش رو هر روز بیشتر می‌شود و حتی شاید شرط او یعنی حمایت همه طیف‌ها از وی نیز قابل تحقق باشد. تا اینجای کار او می‌تواند روی حمایت دولت و طیف اعتدال و توسعه حساب کند. ضمن آنکه مدت‌هاست نامش در صدر فهرست گزینه‌های کارگزاران به چشم خورده و این یعنی حمایتی بخشی از اصلاح طلبان را دارد.

ضمن آنکه طیف رادیکال‌تر اصلاحات که اصراار به گزینه اصلاح‌طلب خالص دارد نیز اگر با موانعی مواجه شده و نیرو‌های خود را از دست دهد، احتمالا به گزینه‌های باقی مانده از جمله لاریجانی فکر خواهد کرد و این یعنی که دفتر حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی بسته نیست.»

***

پیش‌بینی نوبخت از رفع تحریم‌ها 

از زمانی که لایحه بودجه 1400 به مجلس ارائه شده است تقریبا همه کارشناسان اقتصادی متفق القول اند که بخش درآمدهای بودجه واقع بینانه تدوین نشده است. برخی بر این باورند که این بودجه با فرض لغو تحریم ها نوشته شده است. مثلا پیش بینی فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز از مواردی است که بدون لغو تحریم ها ممکن نیست. 

روزنامه دولتی ایران درباره بودجه سال آینده گفتگویی با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته که نوبخت در این گفتگو تلویحا گانه پیش‌گفته را تایید می‌کند. نوبخت گفت: «می‌توان امید داشت که تحریم‌ها لغو شود؟ یک پاسخ می‌تواند این باشد که خیر، امکان لغو تحریم در سال آینده وجود ندارد و شرایط به همین نحو ادامه می‌یابد. ما در همین شرایط تحریم نیز می‌توانیم ادامه دهیم. مگر در سه سال گذشته که شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بر کشور اعمال شد، مقاومت نکردیم؟ کدام یک از مسئولان دولتی پرچم سفید بالا برد؟ از همین دولتمرد و رئیس‌جمهوری کشور که دنبال کننده مسیرهای دیپلماتیک است، مگر تندترین مواضع را در برابر امریکا و اروپا ندیدیم؟ رئیس‌جمهوری همان فرد است وهیچ تغییری نکرده است ولی به مقتضای شرایط راه گفت‌و‌گو را درپیش گرفت. اما همین کسی که مرد صلح و گفت‌و‌گوست، اگر درجایی ببیند طرف مقابل دست به شمشیر برده است، شمشیر می‌کشد.

ما نشان دادیم، همه کسانی که به مبانی و اصول پایبند هستند، زمانی که شرایط ایجاب کند و ببینیم که سنجیده‌ترین راهکار مقاومت است، همان موضع تند را دنبال و مقاومت می‌کنیم. کدام یک از اعضای دولت دراین مدت خلاف این رویه گام برداشته است. درحالی که رئیس‌جمهوری امریکا بارها و بارها خواستار مذاکره و گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری کشورمان شده بود، اما رئیس دولت به این خواسته پاسخ مثبت نداد. درحالی که اگر به‌دنبال مذاکره بود، شرایط آن فراهم بود اما منافع ملی کشور را درنظر گرفت.

آن طورکه گفته می‌شود مذاکره، به این معنا نیست که ما تشنه مذاکره هستیم و اگر شرایط ایجاب کند با دنیا هم دست به یقه می‌شویم که تاکنون هم شده‌ایم. اما در نهایت، هر زد و خوردی باید به انتها برسد. البته اگر نیاز باشد 80 سال هم مقاومت می‌کنیم، اما به‌ هر روی جنگ ایران و عراق نیز پس از هشت سال به پایان رسید. هرجا هم امکان این وجود داشته باشد که منافع ملی کشور را از راه دیگری تأمین کرد، می‌توان آن راه را دنبال کرد.

بنابراین همانگونه که اشاره شد، وجود شرایط  باثبات، نبود تحریم و مناسباتی که میان ایران و سایر کشورها وجود داشت، باعث شد تا در دولت یازدهم دستاوردهای بزرگی هم در اقتصاد داشته باشیم. حال باید دید که اساساً می‌توان یک بار دیگر چنین شرایطی را فراهم کرد و آیا چشم‌اندازی برای آن وجود دارد؟ به اعتقاد من، چشم‌انداز آن وجود دارد و امکان تجربه دوباره این شرایط هم هست.

هم‌اکنون همه اعتقاد دارند که شرایط کشور و فضای بین‌المللی به‌گونه‌ای است که می‌توانیم تحریم‌ها را بشکنیم. حتی مجلس محترم نیز با همین دیدگاه معتقد است که اگر به‌طرف مقابل فشار وارد کند، می‌توان ظرف دو ماه تحریم‌ها را شکست. مجلس در طرح جدید خود به ‌دنبال این نبوده که تحریم‌ها تشدید شود، حرف منطقی خود را که خواست مردم هم هست در قالب این طرح مطرح کرده است. برهمین اساس به‌ نظر من همانگونه که مردم خواهان رفع و لغو تحریم‌ها هستند، نمایندگان مجلس نیز دراین راستا گام برداشته‌اند.

با تمام این اوصاف، باید گفت که چشم انداز و شرایطی که تحریم برداشته شود و به دستاوردها و آمارهای دولت یازدهم بازگردیم، وجود دارد و من در این زمینه امیدوارم. حتی اگر تحریم‌ها هم لغو نشود و شرایط به‌همین روال ادامه یابد می‌توانیم این شرایط را مدیریت کنیم، همانگونه که در سال‌های اخیر مدیریت کرده‌ایم. شرایط در سال آینده که بدتر از امسال نخواهد شد و بهتر هم خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

نوبخت: روحانی مرد صلح است اما به‌وقتش هم شمشیر می‌کشد/ می‌توانیم تحریم‌ها را بشکنیم

***

حق اعتراض قانونی چه شد؟

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در کانال خود نوشت: «پس از ناآرامی‌های فاجعه‌آمیز سال 98 تقریباً تمام اندیشه‌ورزان اجتماعی و نیروهای سیاسی بر این نکته تأکید کردند که راه پیشگیری از وقوع چنین فجایعی باز شدن راه اعتراض‌های آرام و مسالمت‌آمیز و قانونی به صورتی امن و بدون عواقب کیفری است.

چهره‌های شناخته شده‌ای از هر دو جناح حاکم نیز به دفاع از این پیشنهاد برخاستند و خواستار تعیین نقاط مشخصی در هر یک از شهرها برای اعتراض قانونی به عملکردها یا تصمیمات نهادها یا مقام‌های مسئول شدند. با این حال، هنوز هیچ گام عملی در این جهت برداشته نشده است. طبعاً این وظیفۀ دولت روحانی است که لایحه‌ای در این مورد تهیه و تنظیم و تقدیم مجلس کند، اما دولت به قدری درگیر مسائل روزمره و دل‌مشغول انتخابات آینده است که ظاهراً موضوع را به کلی فراموش کرده است!

به نظر من با توجه به حجم مشکلات شهروندان که نمونه‌ای از آن را در جریان سیل اخیر خوزستان و بوشهر و فارس و هرمزگان شاهد بودیم، اعتراض اقشار مختلف اجتماعی به شرایط زندگی خود امری قابل پیش‌بینی است و چنانچه راه‌های قانونی این نوع اعتراض‌ها بسته بماند، چه بسا اعتراضات در قالب ناآرامی‌های سیل‌آسا بروز کند و ضمن تحمیل هزینه‌های سنگین به جامعه و حکومت، نظم و ثبات اجتماعی را به مخاطره اندازد.

البته روشن است که تصویب قانونی برای به رسمیت شناختن اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان در بین دستگاه‌های حاکم مخالفان سرسختی هم دارد اما به نظرم شمار آنها رو به کاهش است.

برای نمونه، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد ناآرامی‌های آبان 98 صادر کرد؛ ضمن تبیین ماجرا بر مبنای نگرش خاص خود، نهایتاً نتیجه گرفت که مگر مردم جز دست زدن به آشوب و یا سکوت در برابر تصمیمات نباید راه سومی پیش رو داشته باشند؟

حال، وقتی که حق اعتراض اجتماعی و ایجاد راهکاری قانونی برای آن، حتی مورد حمایت تشکل‌های بسیج دانشجویی نیز قرار گرفته است، دولت به چه بهانه‌ای این مطالبۀ اساسی را فراموش کرده و همّ خود را معطوف به مسائل زودگذر و پوچی کرده است که ثمری برای آیندۀ کشور ندارد.»

***

مجمع روحانیون محور اجماع اصلاح‌طلبان نیست

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دو قطبی کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز در درون جبهه اصلاحات به فارس گفت: حزب کارگزاران معمولا سعی دارد که عملگرایانه به انتخابات ورود کند و در این باره خودش را مستقل از جریان اصلاح طلبی پیشتاز ببیند. حزب کارگزاران سازندگی از پیش، بحث هایی را مطرح کرده تا دیگران از آن پیروی کنند؛ قبلا هم کارهایی صورت می دادند و البته با حمایت‌های مرحوم آیت الله هاشمی نتیجه گرفتند اما بدون مرحوم هاشمی فاقد وزن هستند که بخواهند تعیین کننده باشند.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات به کم تحرکی سیاسی مجمع روحانیون مبارز اشاره و تاکید کرد: مجمع روحانیون مبارز تاکنون در حاشیه قرار گرفته بود به این معنا که آقای خاتمی رئیس مجمع روحانیون مبارز در انتخابات‌های ۹۲ تا ۹۸ ورود شخصی داشت نه تشکیلاتی به عبارتی آقای خاتمی به عنوان رئیس مجمع روحانیون مبارز در این انتخابات‌ها ایفای نقش نمی‌کرد بلکه به عنوان رئیس دولت اصلاحات بود و آقای موسوی لاری نیز هرچند در جلسات شورای عالی شرکت می کرد اما نماینده مجمع روحانیون مبارز نبود بلکه ایشان هم به صفت شخصی حضور می یافت.

وزیر دولت اصلاحات گفت: نشست های مجمع روحانیون مبارز و نامه دبیرکل آن خطاب به احزاب اصلاح طلب سبب برخی تحرکات سیاسی و انتخاباتی در این جناح سیاسی شده است چرا که فعالان سیاسی و احزاب اصلاح طلب به دلیل شرایط موجود و وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم رغبتی برای فعالیت ندارند.

صوفی در پاسخ به این سوال که یعنی مجمع روحانیون مبارز می خواهد نقش پدرسالارانه خود را برای جناح اصلا‌ح‌طلب بازی کند؟ بیان کرد: من بعید می‌دانم که مجمع روحانیون مبارز بخواهد خود را محور اجماع‌سازی اصلاح طلبان عنوان کرده و احزاب را کنار بگذارد به عبارتی حتما شورایی همچون شورای عالی اصلاح‌طلبان با ترکیبی که از احزاب و اشخاص وجود دارد را مدنظر دارند اما بدوا سعی داشته اند که تحرکاتی را ایجاد کنند.

***

حکم اعدام روح الله زم تایید شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه  در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هفته گذشته اعلام شد که رئیس جمهور شکایت خود از برخی رسانه‌ها و خبرنگاران را پس گرفته است، جزئیاتی در این رابطه وجود دارد، گفت: چنین نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت از خبرنگاران به دادسرای تهران و  دادسرای فرهنگ و رسانه واصل نشده است. ظاهراً دوستان نیت داشتند و یا دارند این کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم این نیت خیر جامه عمل به خود بپوشاند. پیش‌تر اعلام کرده بودیم که شکایت از رسانه‌ها از سوی نهادهای مختلف تقریباً ۲۰۰ مورد است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه که آیا حکم اعدام روح الله زم تأیید شده است؟ گفت: بله. در حدود بیش از یک ماه قبل، دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرده و حکم صادره از دادگاه انقلاب در این باره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.

بیشتر بخوانید:

اسماعیلی: حکم روح‌الله زم در دیوان عالی تایید شد/ توضیح درباره پرونده کلانتری و حکم مولاوردی

***

انتقادات صریح ربیعی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

علی ربیعی سخنگوی دولت درباره مصوبه هسته ای مجلس و بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره آن گفت: تعدادی از اعضای اصلی که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند، معتقدند در فرآیند تصمیم‌سازی دبیرخانه نقشی نداشته‌اند یا دیدگاه‌های آنان در نظر گرفته نشده است. در حالی که براساس بند اعلامی دبیرخانه، مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا باید تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می‌شد. بنابراین مشخص است که این بند رعایت نشده است. شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می‌کرد.

ربیعی با بیان اینکه سنت کار دبیرخانه شورای عالی همیشه این بوده، گفت: دبیرخانه وظیفه دارد تصمیمات مهم و ارجاعی به دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی، ابلاغ کند. رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می‌گوید تعاملی نداشته است.  

وی افزود: در بیانیه شورای امنیت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه موضوع را بررسی کند. متاسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی انجام نشده، بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است.

ربیعی با مرور مجدد اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارکرد: در اطلاعیه دبیرخانه آمده، این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمی‌کند. چطور ممکن است که دبیرخانه‌ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر، طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند.  

دستیار ویژه ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت:‌ مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رییس شورای عالی امنیت ملی است و همه باید تلاش کنیم نهادهای ملی ایران با قوت کار خود را انجام دهند و سعی کنیم این نهادها را از حاشیه‌ها دور نگهداریم.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه جاری هزینه نمی‌شود/ دولت آینده‌ آمریکا می‌داند درباره برجام چه کار کند

***

میرسلیم: روحانی از لجاجت دست بردارد

سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران درباره مخالفت دولت با قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» به مهر گفت: «دولت فاقد هر گونه راهبرد مستقل برای مواجهه با دشمنان کشورمان بوده و این تعجب آور نیست اگر بگویم با ساده لوحی، برخی از دشمنان را دوست می پنداشته است. شناخت بنیادین راهبردهای دشمن در دولت وجود ندارد و طبیعتاً برنامه راهبردی برای مواجهه با آنان نیز اندیشیده نشده است.  تنها نقطه ای که به روشنی در سیاست دولت به چشم می خورد، اعتقاد به خروج از بن بستِ خودپنداشته با استفاده از سلاح مذاکره سیاسی است. این مذاکره سیاسی بدون راهبرد مناسب ولی هنرمندانه انجام شد و در مقایسه با بنیه کارشناسی رقبا، به دستاوردهایی رسید که طبیعتا با زیاده خواهی های متداول آمریکایی ها هیچ کدام عملیاتی نشد و جز ناکامی نتیجه ای برای کشور نداشته است.

با ظاهر شدن بایدن، نور امیدی در دولت ما درخشیدن گرفت به این امید که جنازه برجام زنده شود و آنان امید به وفاداری آمریکا (!) و پایبندی اروپا به تعهداتش دارند. اما ترور شهید فخری زاده نشان داد که امیدوار بودن به دشمن نتیجه ای جز خسارت ندارد.

مجلس شورای اسلامی بلافاصله تصمیم داهیانه ای گرفت اما دولت احساس کرد آن کورسوی امید که نسبت به تغییر وضع آمریکا پیدا کرده بود، خاموش شده و در نتیجه شتاب زده نسبت به مصوبه مجلس انقلابی موضع گیری منفی کرد. در واقع دولت می دید که تمام موجودیتش که بر پایه های سست مذاکرات برجامی استوار شده بود فرو ریخته است، در حالی که مصوبه مجلس شورای اسلامی برگ برنده و نقطه قوتی برای پشتیبانی سیاسی از دولت در صحنه تعاملات بین المللی  است و دولت باید با درایت از این ابزار به خوبی استفاده کند نه این که در مقابل آن بایستد. امیدوارم رئیس جمهور و همفکرانش خود را اصلاح کنند و در جهت اجرای مصوبه مجلس، بدون تکبر و لجاجت بکوشند و مطمئن باشند که خیر در همسو شدن با مردم و محصول مشورت نمایندگان شان است.»

بیشتر بخوانید:

میرسلیم: روحانی خود را اصلاح کند و دست از لجاجت بردارد

***

تلاش جامعه روحانیت برای وحدت اصولگرایان

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، درباره آخرین برنامه‌های انتخاباتی و جلسات جریان اصولگرایی برای انتخابات 1400 به خبرنگار سیاسی برنا گفت: جامعه روحانیت مبارز، فعالیت‌های انتخاباتی خود را به صورت جدی و فعال آغاز کرده است البته مبنای آن هم این بوده که مجموعه فعالان عرصه سیاسی در جریان اصولگرایی را میزبانی کند تا آنها به میدان آمده و به نوعی فراگیر، همه جریانات سیاسی اصولگرا باشند. 

او افزود: خوشبختانه یک جمع گسترده‌ای این دعوت را پذیرفته‌اند و بیش از 40 حزب در این مجموعه قرار دارند، تقریبا می توان گفت که به استثنای پایداری، همه احزاب حضور پیدا کرده اند البته از پایداری دعوت شده و مذاکراتی نیز با آنها صورت گرفته و آنها نیز تاکنون نفی، نکرده اند. علاوه بر اینها، شخصیت های تاثیرگذار در این جریان هم دعوت شدند که اکثرا استقبال کرده اند.  

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که  آیا همه تشکل های اصولگرا را در بر می گیرد یا فقط تعدادی را شامل می شود و آیا تلاش شده ایردات وارده به این شورا که در انتخابات مجلس 98 مطرح شده بود، رفع شود؟ اظهار کرد: در این حرکت جدید همه حضور دارند. 50 تشکل اصولگرا به معنای احزاب رسمی و شناسنامه حضور دارند نه اینکه هر کسی مدعی تشکلی باشد. ما از  همه احزاب رسمی و شناسنامه دار برای حضور در جلسات دعوت کردیم و هیچ کس خارج از مجموعه نیست، منتهی اکثرا پذیرفته اند و حضور پیدا کردند حال ممکن است تعداد کمی هم حضور پیدا نکرده باشند که بنده به پایداری اشاره کردم. اما آن زمان که شورای ائتلاف شکل گرفته بود مبنای آن به هیچ وجه حضور احزاب نبود بلکه روی اشخاص حقیقی تاکید داشت و ما این موضوع را نقیصه ای می دانستیم از این رو این مسئله مطرح شد که آیا می توان گفت احزاب در یک حرکت سیاسی مانند انتخابات حضور نداشته باشند و صرفا بر اشخاص تاکید کنیم؟! غیر از این هم، باید بررسی کرد که اشخاص با چه پشتوانه ای می خواهند وارد رقابت های انتخاباتی شوند.

***

رئیسی عمود خیمه اصولگرایان شود

اخیرا سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با نمایندگان تشکل های دانشجویی به صورت تلویحی گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 نامزد نمی‌شود. امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «اصوگلرایان هیچگاه تصورشان این نبوده است که روند انتخابات لزوما باید نامزدی آقای رئیسی یا حتی آقای قالیباف طی شود. اصولگرایان در خانواده سیاسی خود با شاخص‌های معینی کار می‌کنند اما به نظر من حالا که به احتمال زیاد آقای رئیسی نامزد انتخابات نمی‌شود، می‌تواند عمود خیمه اصولگرایان شود و نقش وحدت‌بخش و انسجام‌دهنده را ایفا کند. آقای رئیسی می‌تواند باعث به جمع‌بندی رسیدن اصولگرایان و اجماع ایشان شود».

او در پاسخ به این پرسش که سرنوشت تشکل اجماع‌ساز اصولگرایان مانند شورای وحدت که در انتخابات مجلس یازدهم یا جمنا که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 شاهد بودیم، چه می‌شود، خاطرنشان کرد: «اصولگراها در هر دوره انتخابات سعی می‌کنند با سازوکاری وحدت‌بخش وارد انتخابات شوند و در دور از ذهن نیست که برای انتخابات1400 هم چنین سازوکاری ایجاد شود. آنچه مسلم است این است که تا زمانی که وحدت، انسجام و یکپارچگی وجود نداشته باشد، موفقیتی ایجاد نمی‌شود. اصولگرایان هر زمانی که برای این مهم تلاش بیشتری کرده‌اند، موفقیت بزرگ‌تری به دست آورده‌اند؛ بنابراین ایمان دارم که اصولگرایان اشتباه نخواهند کرد و در انتخابات1400 به بهترین شکل وارد می‌شوند؛ به خصوص آنکه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو بسیار مهم است و همه دنیا به نتیجه این انتخابات چشم دوخته‌اند؛ البته نباشد فراموش کنیم که انتخابات در ایران غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ جناحی نباید خود را از پیش برنده بداند».