سیلی بزرگ انصارالله به آل سعود

گروه جهان الف،   3990903007 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیروهای انصارالله با فتح پایگاه استراتژیک «ماس» در جبهه مارب یک گام دیگر تا آزادسازی کامل این شهر از شر اشغالگری آل سعود فاصله دارند.

سیلی بزرگ انصارالله به آل سعود

به گزارش الف، پس از یک هفته درگیری شدید میان نیروهای جنبش «انصارالله» یمن با مزدوران و نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه «مارب» یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور موفق به سیطره بر اردوگاه مهم و استراتژیک «ماس» شدند.

نیروهای صنعا با ادامه پیشروی‌های خود در مارب و انجام چندین عملیات شناسایی موفق شدند کنترل اردوگاه ماس را در اختیار گرفته و مزدوران و عناصر ائتلاف جنگی عربستان را مجبور به فرار کنند.

به دنبال این شکست بزرگ، نیروهای دولت مستعفی یمن که حتی با پشتیبانی حملات هوایی عربستان سعودی نیز نتوانستند در برابر انصارالله کاری از پیش ببرند، با ناامیدی از ادامه یک جنگ بیهوده حتی با یکدیگر نیز درگیر شدند. در جریان این درگیری‌ها یکی از فرماندهان ارشد ارتش وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن خطاب به نیروهای خود گفت: خانه‌هایتان را بفروشید. این موضوع نشان می‌دهد که مزدوران عربستان تا چه اندازه روحیه خود را از دست داده‌اند.

نا امیدی بر جبهه مزدوران سعودی حاکم شد

علاوه بر این کشته شدن شمار زیادی از فرماندهان و عناصر دولت مستعفی یمن در این درگیری‌ها شرایط اردوگاه مزدوران سعودی را بیش از پیش آشفته کرده و شمار زیادی از آنها در تلاش برای فرار و پیوستن به صفوف نیروهای صنعا هستند. در این زمینه منابع داخلی یمن گزارش دادند که فرماندهی ائتلاف متجاوز عربستان، از فرماندهان نیروهای منصورهادی خواسته تا یک کمیته برای شناسایی افرادی و پایگاه‌هایی که قصد پیوستن به صنعا را دارند تشکیل دهند. به گفته منابع مذکور پس از شناسایی این افراد و مواضع، عربستان سعودی با جنگنده‌های خود آنها را تحت نظر گرفته است.

بعد از شکست سنگین مزدوران در جبهه مارب، عربستان سعودی از ترس اینکه تجیهزاتش در سیطره نیروهای انصارالله قرار نگیرد، تجهیزات سنگین و وسیله‌های نقلیه نظامی خود را از این منطقه بیرون کشید؛ موضوعی که نیروهای منصور هادی به شدت به آن معترض بوده و معتقدند که عربستان آنها را در باتلاق مارب رها کرده است.

اهمیت راهبردی سیطره بر اردوگاه «ماس» 

بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که فتح اردوگاه ماس اصلی‌ترین گام برای آزادسازی کامل مارب از اشغالگری دشمن سعودی است.

این اردوگاه در 25 کیلومتری در حد فاصل مناطق «مدغل و مجزر» در غرب شهر مارب واقع شده و مقر فرمانده منطقه هفتم نیروهای دولت مستعفی یمن بوده و آخرین خطوط دفاعی نیروهای منصور هادی و ائتلاف جنگی عربستان به شمار می‌آید. همچنین مقر وزارت دفاع دولت مستعفی یمن و ستادهای نظامی وابسته به نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در آن واقع شده است.

ائتلاف جنگی عربستان از این اردوگاه برای آموزش نیروهای منصور هادی استفاده می‌کرد. اردوگاه ماس درواقع اصلی‌ترین مرکز نیروهای مزدور سعودی و ائتلاف آن برای محافظت از مواضعشان در مارب محسوب می‌شد. نیروهای انصارالله پس از سیطره بر این اردوگاه راهبردی به همه مناطق و مواضع و دره‌ها و ارتفاعات آن نیز مسلط شده و درحال پیشروی به سمت وزارتخانه‌ها، موسسه‌های نظامی و تاسیسات حیاتی مناطق اطراف آن هستند.

منابع یمنی گزارش دادند که نیروهای انصارالله بعد از فتح پایگاه ماس در صدد سیطره بر دو اردوگاه «صحن الجن» و «تداوین» هستند که اگر این امر نیز محقق شود می‌توان گفت که یمنی‌ها در آستانه آزادسازی کامل مارب هستند.

پایگاه نظامی ماس آخرین و مهم ترین مقر ائتلاف سعودی در غرب و شمال غرب استان مارب به شمار می آید؛ در صورتی که نیروهای یمنی مواضع را در این پایگاه و مناطق حومه به طور کامل تثبیت کنند، ائتلاف برای همیشه باید با شمال غرب استان مارب خداحافظی کند.

عربستان سعودی به دلیل نگرانی از پیشروی‌های انصارالله در مارب طی ماه‌های گذشته با نقض آتش‌بسی که با میانجی‌گری بین‌المللی در این منطقه برقرار شده بود اقدام به تشدید درگیری‌ها با هدف عقب‌نشینی انصارالله از آن کرد. البته صنعا در معرض فشارهای بین‌المللی زیادی برای توقف پیشروی‌ها در جبهه مارب قرار داشت، اما مسئولان دولت نجات ملی یمن اعلام کردند که تصمیم برای آزادسازی مارب یک تصمیم ملی و حاکمیتی بوده و تا زمان محقق نشدن آن از پای نمی‌نشینیم.

اکنون نیروهای انصارالله در موضعی قرار دارند که با صدور فرمانی می‌توانند عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر مأرب شروع کنند و پیش‌بینی می‌شود که درگیری‌ها در این جبهه همچنان ادامه داشته باشد، اما دشمن سعودی در سایه از دست دادن آخرین و مهم‌ترین خطوط دفاعی خود مجبور است شکست را بپذیرد. علاوه بر آن با سیطره انصارالله بر مارب، نیروهای صنعا در مرز عربستان قرار می‌گیرند و بنابراین در انجام عملیات‌های خود برای حمله به عمق عربستان راحت‌تر عمل می‌کنند.

اهمیت سیاسی فتح پایگاه «ماس»

 منابع محلی در مارب گزارش دادند که قبایل این منطقه اکنون درامنیت کامل قرار داشته و قصد پیوستن به صفوف نیروهای صنعا را دارند. این امر نشان می‌دهد که قبایل این منطقه نیز متوجه شده‌اند که کار سعودی‌ها و مزدورانشان در مارب تمام شده، بنابراین انصارالله به راحتی می‌تواند آنها را به مذاکره بکشاند و به دنبال آن با صلح و به راحتی مارب را در اختیار بگیرد.

همچنین در این صورت عربستان سعودی نمی‌تواند هیچ بهانه و توجیهی برای حمله به زیرساخت‌ها و تاسیسات حیاتی این منطقه داشته باشد. پیش از این قبایل مارب از هم‌پیمانان دولت مستعفی یمن بودند و ریاض برای شکست انصارالله در این جبهه حساب زیادی روی آنها باز کرده بود.

آزادسازی مارب علاوه بر دستاوردهای مثبت نظامی و امنیتی برای دولت نجات یمن، اهمیت اقتصادی بالایی نیز برای آن دارد و صنعا می‌تواند با استفاده از درآمدهای نفتی این منطقه وضعیت زندگی مردم مناطق تحت سیطره خود را تا حدی بهبود بخشد. 

بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد طی روزهای آینده جبهه مارب شاهد درگیری‌های دیگری نیز باشد که همه شواهد حاکی از آزادسازی زودهنگام این منطقه به دست نیروهای انصارالله است.