هشدار نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران کرونا

گروه سلامت الف،   3990902136

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به عوارض مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه در دوران کرونا هشدار داد.

هشدار نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران کرونا

به گزارش فارس، محسن اسدبیگی امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه در دوران کرونا عوارض جبران ناپذیری دارد.

وی خاطرنشان کرد: هفته جهانی آنتی‌بیوتیک‌ها فرصتی برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در سراسر جهان از خطرات مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و توجه به نظارت و تجویز منطقی این دسته از داروها توسط پزشکان به ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: امسال «اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال» و «مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، با احتیاط» به عنوان شعارهای هفته جهانی آنتی‌بیوتیک‌ها در نظر گرفته شده که بیانگر اهمیت تهدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی به عنوان تهدید جهانی حیات و بقا تمامی موجودات زنده است.

اسدبیگی با بیان اینکه لازم است همیشه قبل از دریافت آنتی‌بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت شود، افزود: با انجام برخی اقدامات ساده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همانند از طریق شستن دست‌ها، آماده سازی غذاها به روش بهداشتی، عدم تماس نزدیک با افراد بیمار و واکسیناسیون حتی الامکان از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد، به ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا باید توجه ویژه‌تری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده بجا از آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با بیان اینکه داروسازان و پزشکان باید با صرف وقت کافی در مورد مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و خطرات ناشی از مصرف نادرست آنها را به بیماران گوشزد کنند، توصیه کرد پزشکان و سایر حرف پزشکی شاغل در مراکز درمانی نیز باید با رعایت کامل موارد بهداشتی مانند ضدعفونی کردن و شستشوی کامل دست، وسایل و محیط اطراف خود، از انتقال و انتشار عوامل عفونی جلوگیری کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امسال نیز طبق روال هر ساله در هفته جهانی آنتی‌بیوتیک‌ها از تمامی بیمارستان‌ها برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی، نمایش پیام‌های آموزشی به منظور افزایش آگاهی کارکنان و مراجعه کننده‌ها درخواست همکاری شده، همچنین واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو بسته‌ آموزشی به منظور آموزش عمومی در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان تهیه کرده است.